تداوم آموزش مجازی وکاهش رغبت به مدارس غیر انتفاعی
طی دو سال والدین و دانش آموزان به واسطه آسیبهایی که از قبل آموزش مجازی و اختلال در فرآیند یادگیری و دوری از آموزش حضوری داشتند، به این نتیجه رسیده اند حالا که خدمات آموزشی مدارس دولتی و غیر انتفاعی در شیوه مجازی تفاوت چشم گیری ندارد صرف هزینههای گزاف و عدم حصول نتیجه قابل قبول عقلانی نخواهد بود.
خبرگزاری میزان -
والدینی که تا قبل از آموزش حضوری هزینههای گزافی را برای آموزش فرزندانشان به مدارس غیر انتفاعی در قالب شهریه و هزینه کلاسهای تست و کنکور میپرداختند با مجازی شدن آموزش تمایل کمتری به صرف چنین هزینههایی دارند.
آنان این گونه میاندیشند که اگر قرار است دانش آموزان در خانه وآموزش مجازی تعلیم ببینند همین شیوه را نیز میتوانند بدون کمترین هزینه در مدارس دولتی و هیئت امنایی نیز داشته باشند.
در طی این دو سال آموزش مجازی و نتایج آزمونهای پایانی به ویژه در دورههای نهم و دوازدهم مشخص شد که آموزش مجازی علی رغم تلاشهای بی دریغ کادر آموزشی کفایت لازم را برای حصول نتایج مثبت در پی نداشته است. چرا که بیشتر دانش آموزان این دو پایه نیز اذعان داشتند که آموزش مجازی نتوانسته است آنها را برای این آزمونها آماده کند.
نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مدارس غیر انتفاعی
نکته مهمی که دراینجا مورد سوال است، موضوع کیفیت سطح این مدارس است، با توجه به اینکه مدارس غیر دولتی شهریههایی نجومی برای ارائه خدمات فوق برنامه از والدین دریافت میکنند. آیا بر کیفیت این خدمات نیز نظارتی صورت میگیرد؟
از سویی دیگر با توجه به غیر حضوری بودن آموزش آیا فعالیتهای فوق برنامه در این مدارس وجود داردکه برای آن شهریه دریافت میشود؟
نکته مهم دیگر اینکه شهروندان چگونه میتوانند سطح عملکرد این مدارس را در دوران آموزش مجازی بسنجند و با مقایسه آن دست به انتخاب بزنند؟
شهریار فولادوند رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی در گفتوگو با میزان گفت: با تفویض اختیار به استانها و مناطق کشور، امسال شهریه مدارس غیردولتی توسط کارگروه شهریه مناطق تعیین شده است.
وی در مورد نحوه انتخاب مدارس از سوی شهروندان گفت:شهروندان می توانند با مراجعه به اپلیکیشن سام میزان شهریه مدارس را مشاهده کنند، در این سامانه با توجه به فراوانی سوالات و دیدگاهها میتوانند اظهار نظر دیگران را نسبت به کیفیت سطح این مدارس مشاهده و برای انتخاب درسالهای بعد یا پایههای بعدی فرزندانشان با توجه به دیدگاه مشتریان در باب کیفیت آن تصمیم بگیزند، چرا که این برنامه کیفیت را برای مشتریان شفاف سازی میکند.
وی گفت:شاخصههایی برای همه مدارس در نظر گرفته شده است مدارس غیر دولتی، هیئت امنایی، استعداد درخشان و غیر انتفاعی نیز از این شاخصهها مستثنی نیستند. مدارس غیر دولتی نیز باید سرفصل و چارچوب برنامههای اعلامی را اجرا کنند از این رو نرم ارزشیابی یکسانی برای همه مدارس وجود دارد چرا که بحث اجرا فقط به این مدارس سپرده شده است. این مدارس در ارائه خدمات فوق برنامه خدماتی را متفاوت با مدارس دولتی انجام میدهد.
هزینههای تحمیلی از سوی مدارس غیر انتفاعی با نتایج حاصل تطابقی ندارد
سقفی مادر یکی از دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی شهر تهران در گفتوگو با میزان گفت:سال گذشته با وجود اینکه آموزش مجازی بود، اما شهریهای که برای فرزندم پرداخت کردم نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت. علاوه بر شهریه هزینهای نیز برای کلاس هاس فوق العاده و هزینه کتاب و کپی جزوات نیز پرداخت کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به بازخوردی که در تجربه آموزش مجازی داشتیم تصمیم گرفتم برای سال تحصیلی جدید دخترم را در یکی از مدارس دولتی هیئت امنایی ثبت نام کنم، سطح آموزش و نتیجه مورد دریافت از این مدرسه با توجه به هزینهای که پرداخت کردیم، قابل تطبیق نبود.
مهشاد دانش آموز دوره دوم متوسطه در یکی از مدارس غیر انتفاعی در تهران در گفتوگو با میزان گفت:اوایل سال مشکلات زیادی برای دسترسی به کلاسهای آنلاین پیش آمد، اما کلاسی برای جبران هیچ یک از آنها برگزار نشداگرچه که دائم دانش آموز را مقصر میدانستند، اما شخصا با کلاسهای مجازی نمیتوانم ارتباط برقرار کنم. اگر قراربر آموزش مجازی باشد تفاوتی در مدارس دولتی و غیر دولتی نیست و ترجیح خودم و خانواده این است که این میزان هزینه به خانواده تحمیل نشود.
کوچ دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی به سوی مدارس دولتی
طی یکسال گذشته دانش آموزان از آموزش حضوری بی بهره بودند، اما مشاهده شد که مدارس غیر انتفاعی همچنان شهریه کامل را از والدین علی رغم کاهش هزینههای داخلی موسسات به واسطه آموزش غیر حضوری با این توجیه که وضعیت بیماری نامشخص است و امکان دارد بعد از مدتی آموزش حضوری برگزار شود، طلب کرده اند و در پایان سال با بهانه تراشیهایی نیز این هزینهها مسترد نشده است.
از این رو آنچه مشاهده میشود کوچ دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی به سوی مدارس دولتی است، چرا که سابق بر این، این امر که مدارس غیر انتفاعی با در اختیار قرار دادن امکانات آموزشی فوق برنامه در حوزه آموزش و پرورش دست بالا را دارند قابل قبول بود.
اما طی دو سال والدین و دانش آموزان به واسطه آسیبهایی که از قبل آموزش مجازی و اختلال در فرآیند یادگیری و دوری از آموزش حضوری داشتند، به این نتیجه رسیده اند حالا که خدمات آموزشی مدارس دولتی و غیر دولتی در شیوه مجازی تفاوت چشم گیری ندارد صرف هزینههای گزاف و عدم حصول نتیجه قابل قبول عقلانی نخواهد بود.
-شیوع بیماری کرونا برگزاری بیشتر کلاسهای حضوری را تحت تاثیر قرار داد و باعث شده تا تمایل دانش آموزان و خانوادهایشان، کادر آموزشی و متولیان آموزشی بر برگزاری آموزش غیر حضوری و مجازی کلاسهای درس باشد.
والدینی که تا قبل از آموزش حضوری هزینههای گزافی را برای آموزش فرزندانشان به مدارس غیر انتفاعی در قالب شهریه و هزینه کلاسهای تست و کنکور میپرداختند با مجازی شدن آموزش تمایل کمتری به صرف چنین هزینههایی دارند.
آنان این گونه میاندیشند که اگر قرار است دانش آموزان در خانه وآموزش مجازی تعلیم ببینند همین شیوه را نیز میتوانند بدون کمترین هزینه در مدارس دولتی و هیئت امنایی نیز داشته باشند.
به عبارت دیگر وقتی قرار است فرزندان آنها در شرایط فعلی بیشتر اوقات خود را در محیط خانه و بیرون از محیط آموزشی مدارس بگذرانند و با شرکت در دورههای غیر حضوری و مجازی تحت آموزش قرار بگیرند و در نهایت فقط در آزمونهای نهایی شرکت کنند، دیگر پرداخت شهریه مدارس غیر انتفاعی چندان توجیهی ندارد.
در طی این دو سال آموزش مجازی و نتایج آزمونهای پایانی به ویژه در دورههای نهم و دوازدهم مشخص شد که آموزش مجازی علی رغم تلاشهای بی دریغ کادر آموزشی کفایت لازم را برای حصول نتایج مثبت در پی نداشته است. چرا که بیشتر دانش آموزان این دو پایه نیز اذعان داشتند که آموزش مجازی نتوانسته است آنها را برای این آزمونها آماده کند.
نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مدارس غیر انتفاعی
نکته مهمی که دراینجا مورد سوال است، موضوع کیفیت سطح این مدارس است، با توجه به اینکه مدارس غیر دولتی شهریههایی نجومی برای ارائه خدمات فوق برنامه از والدین دریافت میکنند. آیا بر کیفیت این خدمات نیز نظارتی صورت میگیرد؟
از سویی دیگر با توجه به غیر حضوری بودن آموزش آیا فعالیتهای فوق برنامه در این مدارس وجود داردکه برای آن شهریه دریافت میشود؟
نکته مهم دیگر اینکه شهروندان چگونه میتوانند سطح عملکرد این مدارس را در دوران آموزش مجازی بسنجند و با مقایسه آن دست به انتخاب بزنند؟
شهریار فولادوند رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی در گفتوگو با میزان گفت: با تفویض اختیار به استانها و مناطق کشور، امسال شهریه مدارس غیردولتی توسط کارگروه شهریه مناطق تعیین شده است.
وی در مورد نحوه انتخاب مدارس از سوی شهروندان گفت:شهروندان می توانند با مراجعه به اپلیکیشن سام میزان شهریه مدارس را مشاهده کنند، در این سامانه با توجه به فراوانی سوالات و دیدگاهها میتوانند اظهار نظر دیگران را نسبت به کیفیت سطح این مدارس مشاهده و برای انتخاب درسالهای بعد یا پایههای بعدی فرزندانشان با توجه به دیدگاه مشتریان در باب کیفیت آن تصمیم بگیزند، چرا که این برنامه کیفیت را برای مشتریان شفاف سازی میکند.
وی گفت:شاخصههایی برای همه مدارس در نظر گرفته شده است مدارس غیر دولتی، هیئت امنایی، استعداد درخشان و غیر انتفاعی نیز از این شاخصهها مستثنی نیستند. مدارس غیر دولتی نیز باید سرفصل و چارچوب برنامههای اعلامی را اجرا کنند از این رو نرم ارزشیابی یکسانی برای همه مدارس وجود دارد چرا که بحث اجرا فقط به این مدارس سپرده شده است. این مدارس در ارائه خدمات فوق برنامه خدماتی را متفاوت با مدارس دولتی انجام میدهد.
هزینههای تحمیلی از سوی مدارس غیر انتفاعی با نتایج حاصل تطابقی ندارد
سقفی مادر یکی از دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی شهر تهران در گفتوگو با میزان گفت:سال گذشته با وجود اینکه آموزش مجازی بود، اما شهریهای که برای فرزندم پرداخت کردم نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت. علاوه بر شهریه هزینهای نیز برای کلاس هاس فوق العاده و هزینه کتاب و کپی جزوات نیز پرداخت کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به بازخوردی که در تجربه آموزش مجازی داشتیم تصمیم گرفتم برای سال تحصیلی جدید دخترم را در یکی از مدارس دولتی هیئت امنایی ثبت نام کنم، سطح آموزش و نتیجه مورد دریافت از این مدرسه با توجه به هزینهای که پرداخت کردیم، قابل تطبیق نبود.
مهشاد دانش آموز دوره دوم متوسطه در یکی از مدارس غیر انتفاعی در تهران در گفتوگو با میزان گفت:اوایل سال مشکلات زیادی برای دسترسی به کلاسهای آنلاین پیش آمد، اما کلاسی برای جبران هیچ یک از آنها برگزار نشداگرچه که دائم دانش آموز را مقصر میدانستند، اما شخصا با کلاسهای مجازی نمیتوانم ارتباط برقرار کنم. اگر قراربر آموزش مجازی باشد تفاوتی در مدارس دولتی و غیر دولتی نیست و ترجیح خودم و خانواده این است که این میزان هزینه به خانواده تحمیل نشود.
کوچ دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی به سوی مدارس دولتی
طی یکسال گذشته دانش آموزان از آموزش حضوری بی بهره بودند، اما مشاهده شد که مدارس غیر انتفاعی همچنان شهریه کامل را از والدین علی رغم کاهش هزینههای داخلی موسسات به واسطه آموزش غیر حضوری با این توجیه که وضعیت بیماری نامشخص است و امکان دارد بعد از مدتی آموزش حضوری برگزار شود، طلب کرده اند و در پایان سال با بهانه تراشیهایی نیز این هزینهها مسترد نشده است.
از این رو آنچه مشاهده میشود کوچ دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی به سوی مدارس دولتی است، چرا که سابق بر این، این امر که مدارس غیر انتفاعی با در اختیار قرار دادن امکانات آموزشی فوق برنامه در حوزه آموزش و پرورش دست بالا را دارند قابل قبول بود.
اما طی دو سال والدین و دانش آموزان به واسطه آسیبهایی که از قبل آموزش مجازی و اختلال در فرآیند یادگیری و دوری از آموزش حضوری داشتند، به این نتیجه رسیده اند حالا که خدمات آموزشی مدارس دولتی و غیر دولتی در شیوه مجازی تفاوت چشم گیری ندارد صرف هزینههای گزاف و عدم حصول نتیجه قابل قبول عقلانی نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *