پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان برای بایدن

3:15 - 13 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۳۵۶
رئیس جمهور آمریکا مصمم بود تا هرچه سریعتر به دخالت در افغانستان پایان دهد، اما ظاهراً عواقب این اقدام برای وی اجتناب ناپذیر است.
- هدف حملات انتحاری اخیر در کابل مشخص بود؛ نقشه ساده و کشنده بود؛ انفجار‌ها در انتهای یک راهرو با دیوار‌های باریک، مردم را بدون هیچ گونه فراری، گیر انداخت. 
 
به گزارش «ایندیپندنت»، شاخه داعش در افغانستان، مسئولیت این حملات را به عهده گرفت؛ این اولین بار نیست که داعش قتل عام افغانستانی‎ها را انجام می‌دهد.
 
در حمله ۳ ماه پیش به یک مدرسه دخترانه در کابل، ۸۵ نفر که بیشتر آن‌ها دانش آموز بودند، جان باختند؛ در حمله دیگر به بیمارستان زایمان، ۲۴ نفر از جمله مادران و نوزادان کشته شدند. 
 
اما قربانیان افغانستانی بودند و این مرگ و میر‌ها در غرب چندان مورد توجه قرار نگرفت.
 
آنچه اخیرا اتفاق افتاد به کشته شدن بیشترین تعداد آمریکایی در یک روز در طول طولانی‌ترین جنگ آمریکا از زمان کشته شدن ۳۰ سرباز بر اثر سقوط بالگرد در سال ۲۰۱۱ منجر شد؛ بسیاری جو بایدن و دولتش را مسئول این تلفات می‌دانند. 
 
تصمیمات بایدن و دولتش، نیرو‌های آمریکایی را در یک روند تخلیه آشفته قرار داده بود، که این موضوع آن‌ها را در معرض حملات تروریستی قرار داد.
 
تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای عقب نشینی با چنین شتابی از افغانستان، شروع نشدن زودتر عملیات تخلیه با وجود درخواست‌های مکرر سازمان‌های غیردولتی و دیگران، امتناع از تمدید زمان خروج، همه نیرو‌های آمریکایی و متحدان آن‌ها را در معرض خطر قرار داد. 
 
جنگ با حالت تحقیرآمیزی برای آمریکا و دردناکی برای افغانستانی‌ها به پایان رسید.
 
بایدن اکنون می‎گوید که آن‌ها توافق بد را از دونالد ترامپ به ارث برده اند.
اما در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، بایدن بار‌ها تایید کرده بود که تصمیم خروج را لغو نمی‌کند.
 
او از زمان ورود به کاخ سفید در مورد نقض مکرر توافقنامه توسط طالبان، که به آمریکا اجازه می‌داد تا موقعیت خود را بازنگری کند، هیچ کاری نکرده بود. 
 
سایر تصمیمات امنیتی ترامپ توسط دولت بایدن لغو شده است؛ به عنوان مثال، فرمان ترامپ مبنی بر خروج بیش از یک چهارم نیرو‌های نظامی آمریکا، یعنی حدود ۱۲ هزار نیرو، از آلمان متوقف شد.
 
ترامپ تصمیم خود را مجازات آلمان‌ها برای عدم پرداخت هزینه کافی برای امور دفاعی توصیف کرده بود.
 
به طور گسترده‌ای نشان داده شد که این فرمان ترامپ ناشی از عصبانیت او از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود که بار‌ها ترامپ را در زمینه مسائل مختلف به چالش کشیده بود. 
 
اما بایدن در زمانی که معاون باراک اوباما بود به شدت مخالف جنگ افغانستان بود و در آن زمان با موضوع افزایش نیرو‌هایی که فرماندهان درخواست کرده بودند، مخالف بود. 
 
پایان دادن به مشارکت در افغانستان به جنگ بایدن تبدیل شده بود و او مصمم بود در اسرع وقت آن را پایان دهد و به نظر می‌رسید می‌تواند از عواقب آن جلوگیری کند؛ او چندین بار تاریخ خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را تغییر داده بود. 
 
بایدن سال گذشته گفته بود «ما برای خروج عجله نمی‌کنیم، بلکه این کار را با مسئولیت پذیری و به طور ایمن انجام می‌دهیم؛ و این کار را با همکاری متحدانمان انجام خواهیم داد.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *