جانمایی چراغهای راهنما و تابلوها ایراد دارد
محمد رنجبر گفت: ما مواردی را داریم که راننده متخلف مدعی شده که چراغ قرمز را ندیده است. البته این ادعای درستی هم هست. چون بعضی از چراغهای راهنمایی و رانندگی پشت تابلو یا درخت پنهان میمانند یا زاویه چراغ راهنما به گونهای است که به خوبی دیده نمیشود.
محمد رنجبر رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درباره تاثیر مهندسی ترافیک بر وقوع تخلفات موتورسواران به میزان گفت: در مورد موضوع ترافیک نمیتوان نگاه تک بعدی داست. درواقع مسائل گوناگونی را باید مورد بررسی قرار داد تا بتوان علت عدم اجرای قانون در این حیطه را دریافت. البته مهمترین علت این موضوع به رانندگان بر میگردد. چون درباره ارتکاب به تخلف این رانندگان هستند که تصمیم گیرنده اند. باید در نظر گرفت راه و مسیر ثابت است و موتورسیکلت صرفا یک وسیله است که در دست راننده قرار دارد. علائم و نشانههای راهنمایی و رانندگی هم که هشدار دهنده هستند باز همین وضعیت را دارند. اما در نهایت آن کسی که تصمیم میگیرد تخلفی را انجام بدهد یا ندهد و شرایط را بررسی میکند خود راکب موتورسیکلت است؛ بنابراین بیش از همه باید خود راکب موتورسیکلت را مورد توجه قرار بدهیم و علت را در نوع رفتار و تصمیمهای او جستجو کنیم.
وی ادامه داد: در خیلی از موارد که موتورسواران متخلف توسط پلیس متوقف و جریمه میشوند مورد سوال قرار میگیرند که مثلا علت عبورشان از چراغ قرمز چه بوده است. پاسخهایی که داده میشود به این نحو است که میگویند مریض داریم یا مثلا باید به فلان قرار کاری برسیم. درواقع چنین افرادی از اساس توجیه نیستند که عواقب عبور از چراغ قرمز چیست. پس ناآگاهی این رانندگان عامل اصلی بروز تخلفات رانندگی است. چنین موضوعاتی جای بحث زیادی برای علت یابی بسیاری از تخلفات و حوادث ناشی از این تخلفات دارد.
بیشتر بخوانید:
رنجبر اذعان داشت: ما البته مواردی را هم داریم که راننده متخلف مدعی شده که چراغ قرمز را ندیده است. البته این ادعای درستی هم هست. چون بعضی از چراغهای راهنمایی و رانندگی پشت تابلو یا درخت پنهان میمانند یا زاویه چراغ راهنما به گونهای است که به خوبی دیده نمیشود. وقتی ندیدن این چراغ راهنما چند بار تکرار میشود ما به این نتیجه میرسیم که جانمایی این چراغ راهنما ایراد دارد. یا جانمایی تابلوی ورود ممنوع در بعضی نقاط شهر ایراد دارد و رانندگان واقعا تابلو را نمیبینند. موضوع دیگر هم به این بر میگردد که بعضی از خیابانها یک طرفه میشوند و خیلی از رانندهها یا موتورسوارها اگر بخواهند قانون را رعایت کنند مجبور میشوند یک مسیر طولانی را دور بزنند تا به مقصد برسند. مثلا در جایی یک بیمارستان قرار دارد و برای اینکه رانندگان بتوانند زودتر به این بیمارستان برسند مسیری را باید تسهیل کرد.
رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور با بیان اینکه پلیس صرفا در جایگاه اجرا کننده قرار دارد افزود: تصمیم گیرندگان نهادهای دیگری مانند شهرداری و سازمان ترافیک هستند که رفت و برگشت یا یک طرفه و دو طرفه کردن مسیرها و معابر را طراحی میکنند. البته پلیس هم در نقش پیشنهاددهنده نقش آفرینی میکند. اما در هر حال متاسفانه در این نوع اقدامات و طراحیها راهی برای رانندگان یا موتورسواران ایجاد میشود که مجبور بشوند برای زودتر رسیدن مرتکب تخلف بشوند. من تصور میکنم بهتر باشد این موارد شناسایی بشوند تا برای خدمات امن به عنوان تسهیل کننده عمل کنند. درواقع باید همه اقدامها و برنامههای ما به گونهای باشد که رضایت شهروندان را در پی داشته باشد. بخشی از شهروندان هم همین موتورسواران هستند. اینکه موتورسوارانی از روی جداول عبور میکنند یا خلاف جهت حرکت میکنند شاید یکی از دلایلش نقص در راه و نقص در مدیریت ترافیک آن محدوده باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *