اولین پیام‌های دیپلماتیک وزیر امور خارجه

10:51 - 06 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۸۳۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
به دنبال انتصاب «حسین امیرعبداللهیان» به عنوان وزیر امور خارجه همتایان و نمایندگان کشورهای مختلف با ارسال پیام یا در تماس‌های تلفنی، به وی تبریک گفتند.

- «حسین امیرعبداللهیان» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با رأی نمایندگان مردم، وزیر امور خارجه شد. به دنبال این انتصاب، همتایان و نمایندگان کشورهای مختلف با ارسال پیام و یا در تماس‌های تلفنی، به وزیر امور خارجه کشورمان تبریک گفتند.

روسیه

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه از کسانی بود که در ساعات اولیه این انتصاب، با ارسال پیامی تعیین وزیر امور خارجه جدید کشورمان را تبریک گفت.

لاوروف در این پیام با ابراز خرسندی از سطح بالا و جنبه مشارکت روابط بین ایران و روسیه، بر همکاری مشترک و  تنگاتنگ دوکشور با هدف گسترش روز افزون تعامل در جهت منافع دو ملت دوست و در راستای تقویت همکاری، صلح و امنیت بین‌المللی تاکید کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پس از ارسال پیام در یک گفت‌وگوی تلفنی، گسترش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه های مختلف دوجانبه و تداوم رایزنی‌ها در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار دادند و در خصوص  اوضاع افغانستان، تسریع ارسال واکسن، تسهیل مراودات تجاری و تردد تجار و همچنین بدعهدی و عدم‌پایبندی ایالات متحده به برجام به تبادل نظر پرداختند.

کویت

احمد ناصر المحمد الصباح وزير امور خارجه دولت کویت نیز در پی رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر امور خارجه کشورمان طی تماس تلفنی انتخاب امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کویت در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار ارتقاء روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف و همچنین همکاریهای روز افزون در سطح منطقه شد. همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی سلام‌های گرم امیر کویت خطاب به مقامات عالیه کشورمان را نیز ابلاغ کرد.

امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تماس همتای کویتی و تاکید بر سیاست حسن همسایگی ایران، اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری‌ها با همسایگان در خلیج فارس نداشته و برای تعمیق روابط دوجانبه با کویت اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وزیر امور خارجه یونان نیز با ارسال پیامی ضمن آرزوی موفقیت برای وزیر امور خارجه کشورمان، گفت که ایران و یونان به عنوان دو تمدن کهن از روابط دوستانه تاریخی و نزدیک برخوردارند

وزیر امور خارجه یونان اطمینان داد طی دوره وزارت امیرعبداللهیان با پیشبرد همکاری‌های نزدیک، زمینه تقویت مناسبات دو جانبه بر پایه حفظ منافع متقابل دو کشور و دو ملت، فراهم شود.

ترکیه

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز یکی دیگر از کسانی بود که در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، تعیین وی به عنوان وزیر امور خارجه را تبریک گفت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه  در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن مرور بر روابط دو کشور در حوزه های مختلف و تبادل نظر در زمینه راه های گسترش هرچه بیشتر همکاری ها، آخرین تحولات در منطقه را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

اردن

ایمن الصفدی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن با ارسال پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان، تعیین ایشان بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

سلطنت عمان

بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان، یکی دیگرا از همسایگان کشورمان، طی تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید کشورمان، ضمن تبریک انتصاب وی به این سمت، برای وی آرزوی موفقیت کرد.

بدرالبوسعیدی در این تماس تاکید کرد سیاست سلطنت عمان مبتنی بر روابط همسایگی عالی و استمرار همکاری‌های خوب با جمهوری اسلامی ایران بوده و در این دوره نیز استمرار خواهد داشت و اظهار امیدواری کرد که در این دوره شاهد افزایش همکاری‌های دوکشور در بخش‌های مختلف باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن تشکر و قدردانی از همتای عمانی خود، بخاطر حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور و همچنین تماس وی، با تبریک پنجاهمین سالگرد روابط رسمی دو کشور، پنج دهه روابط خوب میان دو كشور را سرشار از تحولات تاریخی، سیاسی و فرهنگی اثرگذار در سطوح روابط دوجانبه و منطقه‌ای دانست و با اشاره به اولویت سیاست خارجی دولت جدید برای گسترش روابط با همسایگان، جایگاه عمان را در این زمینه ممتاز ارزیابی کرد.

طرفین همچنین بر لزوم ارتقاء و به فعلیت رساندن ظرفیت های موجود همکاری های اقتصادی تاکید کردند.

ازبکستان

همچنین عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه ازبکستان، طی پیامی اخذ رای اعتماد و شروع به کار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت.

در پیام وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین ابراز اطمینان شده است که با تلاش وزرای امور خارجه دو کشور، روابط و همکاری‌های طولانی مدت، همه‌جانبه و سودمند بین ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران توسعه یابد و این امر در جهت رفاه مردمان دو کشور خواهد بود.

سریلانکا

گامینی لاکشمن پیریس وزیر امور خارجه سریلانکا با ارسال پیامی خطاب به امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، اخذ رای اعتماد و آغاز به کار وی را از طرف دولت و مردم سریلانکا تبریک گفت.

گامینی لاکشمن پیریس همچنین در پیام خود ابراز امیدواری کرد،در دوره تصدی سمت وزیر امور خارجه از سوی دکتر امیر عبداللهیان، شاهد توسعه و تقویت هرچه بیشتر روابط دوستانه  قدیمی بین دو کشور باشیم.

وزیر امور خارجه سریلانکا در پیام خود به وزیر امور خارجه کشورمان آورده است که انتصاب به این سمت مهم، نشان‌دهنده اعتماد مقامات ارشد ایران به جناب‌عالی است و این امر از دانش عمیق، مهارت‌های مذاکره و سرمایه تجربه در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل جناب‌عالی ناشی می‌شود.

جمهوری قزاقستان

مختار تلئو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان نیز طی پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، اخذ رای اعتماد و آغاز به کار وی را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه قزاقستان در این پیام آمادگی خود را  برای تلاش مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان ،بر اساس حسن همجواری در منطقه خزر، در جهت توسعه بیش از پیش همکاریهای همه جانبه آتی براساس منافع ملت‌های دو کشور اعلام کرده است.

مختار تلئو بردی همچنین ابراز اطمینان کرد، که روابط شکل گرفته فی‌مابین در فضای دوستی و همکاری متقابل به نفع دو کشور ادامه خواهد یافت.

جمهوری لبنان

زینه عکر معاون نخست وزیر و سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری لبنان با ارسال پیامی انتخاب حسین امیرعبداللهیان بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

معاون نخست وزیر و سرپرست وزارت امور خارجه لبنان در پیام خود با اعلام اطمینان از موفقیت وزیر امورخارجه کشورمان در ماموریت‌های محوله با توجه به تجربیات وی، امیرعبداللهیان را از ذخایر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده است.

زینه عکر در این پیام ضمن اشاره به عمق روابط دو کشور، علاقمندی لبنان در زمینه گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی را مورد تاکید قرار داده و آن را در مسیر منافع دو کشور و مردم آن دانسته است.

جمهوری خلق چین

وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز با ارسال پیامی انتخاب حسین امیرعبداللهیان بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وانگ ای در این پیام ضمن اشاره به دوستی سنتی و دیرینه و همچنین پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی دو کشور به تعمیق و استمرار روابط طرفین بر اساس مشارکت راهبردی اشاره کرده است.

وانگ ای همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور و توافق حاصله در زمینه پیشبرد روابط فی‌مابین، آمادگی خود برای تشریک مساعی با وزیر امور خارجه کشورمان برای هماهنگی،  همکاری و بسط و توسعه بیش از پیش روابط مشارکت جامع راهبردی دو کشور را اعلام کرده است.

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا

پس از انتصاب وزیر امور خارجه کشورمان نیز، جوزپ بورل هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی ضمن تبریک انتخاب وزیر امور خارجه کشورمان، آمادگی اتحادیه اروپایی برای گسترش همکاریها با کشورمان را اعلام و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم‌ تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده عزم اتحادیه در این زمینه دانست.

بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفتگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه  اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام  تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین تحولات افغانستان را چالش جدید برای منطقه و جهان دانست و بر نیاز به همکاری های جدی در زمینه مهاجران افغان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: برای ایران مذاکره ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است.

امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس در خصوص مسائل هسته ای را برای دولت ایران لازم الاجر دانست و افزود: در هر مذاکره ای باید اقدام واقعی طرف های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.

وزیر امور خارجه کشورمان راه حل افغانستان را تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این‌کشور باشد، دانست و افزود: مردم افغانستان هستند که باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه و نیم میلیون از اتباع افغانستان در ایران است اما موج جدید مهاجرین‌ افعانستانی یک موضوع جدی است که لازم است کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مساعدت های لازم را در این زمینه داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی پس از این تماس تلفنی نوشت: امروز جوزپ بورل نماینده عالی EU در سیاست خارجی و امور امنیتی برای تبریک با من تماس گرفت. وضعیت افغانستان را چالش جدید خواند. خواستار بازگشت همه طرف ها به تعهدات برجامی شد. از نقش اتحادیه اروپا تشکر کردم.

امیرعبداللهیان در ادامه آورده است: افزودم مذاکره ابزار دیپلماسی است، اما تامین ملموس و قطعی منافع و حقوق ملت ایران باید در آن دیده شود.

عراق

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تبریک انتخاب وی و تجدید دعوت برای حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس حمایت از عراق، بر اهمیت حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بغداد به عنوان فرصتی برای گفت‌وگوها در منطقه تاکید کرد و ضمن ستایش سیاست حسن همسایگی ایران، خواستار گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه شد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از پیام تبریک و همچنین دعوت از جمهوری اسلامی ایران، از حضور کشورمان  در این نشست خبرداد.

وزیر امور خارجه کشورمان حمایت از عراق را  از جمله سیاست های همیشگی تهران و روابط دو کشور را ممتاز، راهبردی و برادرانه دانست و آمادگی کشورمان برای ‌گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و همچنین خواستار عملیاتی شدن توافقات انجام شده در دوره جدید شد.

قطر

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک انتخاب امیرعبداللهیان در سمت وزیر امور خارجه و همچنین ابلاغ سلام امیر قطر به ریاست محترم جمهور کشورمان، اهمیت روابط فی‌مابین را مورد تاکید قرار داد و از سیاست روابط فعال همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال و از دکتر امیر عبداللهیان برای سفر به قطر دعوت به عمل آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابلاغ سلام متقابل رئیس جمهور اسلامی ایران به امیر قطر، ضرورت اجرای توافقات قبلی دوجانبه و همچنین آمادگی برای رایزنی‌ها در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد.

نیکاراگوئه

دانیل مونکادا کولیندرس وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه طی پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان اخذ رای اعتماد و شروع به کار وی را تبریک گفت و برای وزیر امور حارجه کشورمان آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در این پیام آمادگی خود را برای ادامه تقویت روابط برادرانه، یک‌پارچگی فیمابین و همکاری میان دو کشور در همه زمینه ها اعلام کرد.

جمهوری ارمنستان

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان از دیگر همسایگان کشورمان، طی پیامی خطاب به حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، اخذ رای اعتماد و شروع به کار وی را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین در این پیام ابراز امیدواری کرد که در دوره وزارت امیرعبداللهیان، دو کشور به توسعه روابط دوستانه خود که بر پایه‌های آداب و سنن تاریخی عمیق استوار است، ادامه خواهند داد.

آرارات میرزویان افزود: اطمینان دارم که در دوره جدید، والاترین و بیشترین تلاش‌های دوجانبه جهت توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور و دو ملت دوست، به کار گرفته خواهد شد.

وزیر امور خارجه ارمنستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در قفقاز جنوبی دارد و ما با در نظر داشتن  چالش‌های امنیتی نوین موجود، مجدانه پیگیر موضوع تعمیق گفت‌وگوها در عرصه‌های گوناگون و در راستای تحکیم روابط دوجانبه هستیم.

جمهوری عربی سوریه

فیصل مقداد وزیر امور خارجه و مهاجران جمهوری عربی سوریه طی پیامی خطاب به حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اخذ رای اعتماد و شروع بکار وی را تبریک و گفت و خاطر نشان کرد: تصدی این سمت همه کسانی که با تجربه امیرعبداللهیان در امور بین‌المللی و امور منطقه آشنا هستند را خوشحال کرد.

وزیر امور خارجه و مهاجران  سوریه در این پیام  همچنین  بر لزوم تداوم همکاری میان وزارت امور خارجه دو کشور برادر، در راستای تحقق منافع مشترک و تحکیم و تقویت پایداری محور مقاومت در رویاروئی با نیروهای استکبار جهانی تاکید کرد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *