بازتاب روزهای سخت کرونایی در سینماهای شهر تهران/صندلی‌های سینما خالی و گیشه چشم به راه مخاطب!

9:01 - 07 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۸۳۶
با گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا همچنان سینما‌ها رونقی ندارند و تنها در مقطعی با اکران فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، سینما‌ها فروش قابل توجهی به نسبت شرایط اقتصادی و کرونایی تجربه کردند.

- سینما‌ی ایران از شیوع ویروس کرونا حال و روز خوبی را تجربه نکرد و از همان زمان با افت چشمگیر فروش در گیشه سینما‌ها و باز و بسته شدن‌های متوالی روبه‌رو بودیم. با گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا همچنان سینما‌ها رونقی ندارند و تنها در مقطعی با اکران فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، سینما‌ها فروش قابل توجهی به نسبت شرایط اقتصادی و کرونایی تجربه کردند.

نکته‌ای که همچنان قابل توجه و ذکر است اینکه هنوز مدیران سینما‌ها می‌گویند درصد بالایی از مردم از باز بودن سینما‌ها اطلاعی ندارند و با گذر از جلوی سینما‌ها با تعجب می‌پرسند مگر سینما‌ها باز است. در زمان تهیه این گزارش از وضعیت سینما‌ها تعداد مخاطبین آن‌ها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و مخاطبی به سینما‌ها نمی‌آمد. اما در این گزارش به سراغ سه سینمای تهران رفتیم تا وضعیت این روزهای سینمای ایران را از زبان خود سینماداران جویا شویم.

بازتاب روزهای سخت کرونایی در سینماهای شهر تهران/صندلی‌های سینما خالی و گیشه چشم به راه مخاطب!

مدیر سینما آفریقا: فیلم‌های اکران شده در نوروز مناسب اکران در تابستان بود

سینما آفریقا واقع در خیابان «ولی عصر (ع)» یکی از سینما‌های پر رونق در ایام جشنواره ملی فیلم فجر است که در این روز‌ها از آن دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته و در ساعاتی که برای تهیه گزارش به این سینما مراجعه کردم، تنها یک زوج جوان به سینما برای دیدن فیلم سینمایی «دینامیت» آمده بودند. وقتی از آن‌ها پرسیدم که آیا قبل از آمدن به سینما تبلیغات این فلیم را دیده بودند یا نه گفتند: یکی از دوستان ما سه چهار هفته پیش این فیلم را دیده بود و به ما توصیه کرد که این فیلم را ببینیم. می‌دانستیم سینما در ساعت ۴ بعد از ظهر به نسبت ساعات دیگر خلوت‌تر و ایمن‌تر است و برای همین در این ساعت به سینما آمدیم.

به گفته مدیر سینما آفریقا از زمان شیوع کرونا تا به امروز تنها فیلم سینمایی «دینامیت» توانسته است رونقی نه چندان بالا به سینما بدهد. در این سینما به علت آنکه تنها یک سالن آن باز است، تنها دو فیلم «سیاه باز» و «دینامیت» نمایش داده می‌شوند.

علی برزگر مدیر سینما آفریقا در گفت‌وگو با میزان پیرامون میزان استقبال مخاطبان از سینما بعد از عید نوروز تا به امروز گفت: نه فقط در این سینما که در سینماهای کل ایران با شروع سال جدید، اکران فیلم‌ها تفاوتی با قبل از آن نداشت و همچنان میزان استقابل مردم از سینما پایین بود. یک علت اصلی آن این بود که فیلم‌های اکران شده در نوروز که هنوز هم بر پرده سینما‌ها هستند مناسب اکران نوروز نبودند این در حالی است که اکران در آن ایام یکی از بهترین و پر رونق‌ترین روز‌های سینما‌ها بوده که متاسفانه این اتفاق رخ نداد چراکه فیلم‌های اکران شده در نوروز مناسب اکران در تابستان بود.

وی با بیان اینکه فیلم سینمایی «درخت گردو» برای اکران عید نوروز خیلی خوب بود عنوان کرد: «درخت گردو» برای اکران در ایام تعطیلات نوروزی بسیار مناسب بود، اما متاسفانه به تازگی خبر آمد که اکران این فیلم آغاز می‌شود که به نظرم زمان حال برای اکران این فیلم مناسب نیست و فروش آنچنانی نخواهد کرد. در شرایط کرونایی امروز که مردم از نظر روحی خسته هستند فیلم‌های کمدی جوابگو هستند و باید اینگونه فیلم‌ها اکران شود تا مردم برای دقایقی در کنار خانواده‌های خود اوقات مفرحی داشته باشند. تجربه اکران «دینامیت» نشان داد مردم نیاز به دیدن فیلم‌های شاد و مفرح دارند. این فیلم در شرایط عادی حداقل ۳۰ میلیارد می‌فروخت و کارگردان و سرمایه‌گذار ریسک کردند و کمک بسیار زیادی به سینما‌ها کردند.

سینماها با دوران قبل از کرونا فاصله‌ای نجومی پیدا کرده/چراغ سینماها روشن اما خالی از جمعیت

این سینمادار در همین راستا ابراز کرد: شرایط فروش با قبل از کرونا خیلی فرق کرده و قبل از این در یک سانس ما دو میلیون تومان بلیت می‌فروختیم، اما الان اگر در بهترین شرایط روزی یک میلیون تومان فروش داشته باشیم، روز خوب فروش ما محسوب می‌شود. این روزها هم از نظر وضعیت کرونا و هم شرایط اقتصادی، شرایط خوبی نداریم و تلبیغاتی هم برای فیلم‌های سینمایی نمی‌شود. به جرات می‌گویم ۸۰ درصد مردم هنوز نمی‌دانند سینما‌ها باز هستند و مدام این سوال را می‌پرسند که مگر سینماها باز هستند.

*** قیمت واقعی بلیت سینما ۳۰ هزارتومان است، اما در سینما آفریقا بلیت با قیمت ۲۰ هزارتومان فروخته می‌شود و سه‌شنبه‌ها این قیمت به ۱۰ هزار تومان می‌رسد. مدیر سینما آفریقا علت آن را ترغیب بیشتر مردم برای آمدن به سینما عنوان می‌کند و این قیمت را موثر می‌داند. سانس‌های این سینما از ۱۲:۴۵ آغاز و آخرین سانس آن نیز۲۱:۳۰ دقیقه است. به گفته مدیر این سینما بهترین زمان اکران در این سینما ۶ الی ۷ بعد از ظهر است که به گفته او در شرایط کرونایی در همین زمان سینماها خالی از جمعیت هستند. سالن باز این مجموعه ۴۵۰ صندلی دارد و در بهترین سانس ۱۰ نفر مخاطب داریم.

سینماها با دوران قبل از کرونا فاصله‌ای نجومی پیدا کرده/چراغ سینماها روشن اما خالی از جمعیت

***تاثیر اکران فیلم‌های با کیفیت برای جذب مخاطب در دوران کرونا 

در سینمای خانه هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر که تنها یک سالن نمایش (سالن نمایش ناصری) دارد تنها فیلم‌هایی از هنروتجربه که فیلم‌ها تجربی و هنری هستند نمایش داده می‌شود. وقتی برای تهیه گزارش از این سینما به خانه هنرمندان رفتم تعداد کمی از افراد در پارک محدوده این سینما حضور داشتند و در سینما هم این تعداد کمتر بود. الهه کرمی مسئول فروش این سینما درباره میزان استقبال مردم از سینما و فیلم‌های هنروتجربه در دوران کرونایی گفت: این سینما تنها یک سالن نمایش دارد و میزان استقبال مردم در روز‌ها و شرایط مختلف با هم فرق می‌کند.

وی در  همین راستا بیان کرد: روز‌هایی در این سینما بوده که حتی به نسبت فیلم‌های گیشه‌پسند مردم زیادی آمدند و با ظرفیت ۵۰ درصدی تقریبا سالن ناصری پر شده بود. اما این میزان با روز‌های قبل از شیوع اپیدمی کرونا بسیار متفاوت و کمتر است و طبیعی است مردم احتیاط بیشتری می‌کنند و کمتر در محیط سر بسته حضور پیدا می‌کنند.

سینماها با دوران قبل از کرونا فاصله‌ای نجومی پیدا کرده/چراغ سینماها روشن اما خالی از جمعیت

این مسئول گیشه فروش با بیان اینکه این سینما مخاطبان خاص خودش را دارد و در زمان کرونا هم مردم به سینما می‌آمدند عنوان کرد: به دلیل اکران فیلم‌های خارج از عرف سینمای گیشه‌پسند، این سینما با نمایش فیلم‌های هنری و تجربی مخاطبات خاصی دارد که با تماس و مراجعه به سایت سینماتیکت از باز بودن سینما اطلاع کسب می‌کردند و به سینما می‌آمدند. مستند «مهین»، «آیدین»، فیلم سینمایی «پسر» و ... جزو فیلم‌هایی بودند که در این دوران بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفتند و برای دیدن آن به سینما می‌آمدند. کیفیت فیلم‌های نمایش داده شده حتی در دوران کرونا در تعداد مخاطبین بسیار موثر است.

سینماها با دوران قبل از کرونا فاصله‌ای نجومی پیدا کرده/چراغ سینماها روشن اما خالی از جمعیت

مدیر «سینما شاهد»: هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند چراغ سینما‌ها روشن است

«سینما شاهد» که واقع در چهارراه سبلان است نیز این روزها و در دوران کرونا چالش‌های خاص خود را داشته، از خانه هنرمندان که در مرکز شهر است سری به شرق تهران و «سینما شاهد» زدم و به سراغ مدیر این سینما رفتم تا وضعیت این سینما در دوران کرونا را جویا شوم، صادق صباغی مدیر «سینما شاهد» پیرامون این سوال که وضعیت استقبال در سال ۱۴۰۰ در این سینما چطور بوده بیان کرد: نه تنها بعد از عید نوروز ۱۴۰۰ بلکه از زمان شیوع ویروس کرونا وضعیت سینما‌ها به شدت اسف‌بار است و مردم هم حق دارند در شرایط کرونایی احتیاط زیادی بکنند. با گسترش بیشتر کرونا طبیعی است سینما‌ها هم با ریزش مخاطب مواجه شوند. می‌شود گفت از بعد از نوروز ۱۴۰۰ هم این روند ادامه پیدا کرده و طوری نبوده که با آمدن عید رونقی به سینما‌ها برگشته باشد و مردم هم همچنان احتیاط می‌کردند.

صباغی پیرامون فیلم‌های در حال اکران و تعداد سالن‌های این سینما توضیح داد: این مجموعه سینمایی دارای سه سالن شامل شاهد (ساالن اصلی)، سالن «شیدا» در طبقه دوم و سالن «شقایق» در طبقه سوم است و در حال حاضر هر سه این سالن‌ها فعالیت دارند و نمایش دادن فیلم در این سه سالن در گرو استقبال مخاطبین است. «دینامت»، «قصه عشق پدرم»، «مدیترانه» و «سیاه باز» در حال نمایش است. هر فیلم نسبت به آن منطقه جغرافیایی که فیلم اکران می‌شود ممکن است تفاوت‌هایی در فروش داشته باشد. در «سینما شاهد» سمت شرق تهران مردم انتخاب‌های وسیعی دارند و طیفی نیستند که فقط فیلم‌های کمدی و طنز ببینند و مردم اینجا درگیر فیلم‌های اجتماعی هم می‌شوند و از اکران اینگونه فیلم‌ها استقبال می‌کنند.

«سیاه باز» و «مدیترانه» از زمان اکران تقریبا فروش خوبی داشتند، اما هیچکدام از این فیلم‌ها به پای فروش «دینامیت» نمی‌رسند. فکر می‌کنم در صورت اکران فیلم سینمایی «درخت گردو» که قرار است از چهارشنبه به جمع فیلم‌های روی پرده سینما‌ها اضافه می‌شود، فروش گیشه بالاتر برود و تاثیرگذار باشد و مردم از این فیلم استقبال کنند.

***قیمت بلیت در «سینما شاهد» در روز‌های عادی ۲۰ هزار تومان و سه‌شنبه‌ها ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این مدیر سینمایی این قیمت را مناسب این منطقه می‌داند و معتقد است قیمت بلیت عاملی در نیامدن مردم نیست و تاکنون هم کسی صحبتی از گران بودن بلیت نکرده است.

این مدیر سینما تبلیغات تلویزیونی را عامل بسیار مهمی در میزان استقبال مردم می‌داند و معتقد است: این یک حقیقت بسیار مهمی است که مردم بر اساس هرآنچه که می‌بینند تصمیم می‌گیرند. اگر چراغ سینما روشن باشد مردم تصمیم می‌گیرند انتخاب کنند و به سینما بیایند و فیلمی ببینند و در محیط فرهنگی باشند. تبلیغات تلویزیونی خیلی موثر است، اما متاسفانه این تبلیغات و حمایت از فیلم‌ها صورت نگرفته و طبیعتا روی فروش فیلم‌ها هم تاثیر گذاشته است. بعد از حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا، با اینکه سینما صفحه اینستاگرامی دارد و تبلیغات خودمان را در منطقه و محدوده خودمان داریم، اما هنوز بسیاری از مشتری‌ها هستند که با رد شدن از جلوی سینما می‌پرسند سینما‌ها باز است؟ سینما فعال است؟ از این قبیل سوالات مکرر پرسیده می‌شود و نشان دهنده آن است که مردم هنوز حتی به باز بودن سینما‌ها شک دارند و این پرسش را دارند. این سوالات جواب دارد و جواب آن هم پخش تیزر تلویزیونی است. چه تبلیغی بهتر از تلویون می‌تواند به کمک سینما و اهالی سینما بیاید.

سینماها با دوران قبل از کرونا فاصله‌ای نجومی پیدا کرده/چراغ سینماها روشن اما خالی از جمعیت

وی با بیان اینکه هر سینمایی بنا به مختصات جغرافیایی خود مشتریان بومی خود را دارد، افزود: در شرایط عادی و غیرکرونایی مخاطبین «سینما شاهد» روزانه ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ نفر بودند در حال حاضر این تعداد به ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر و حتی کمتر از این تعداد رسیده است؛ و طبیعی است سانس‌های بدون حضور مخاطب هم داریم.

صباغی نبود فیلم‌های مخاطب پسند و مناسب را بر رکود بیشتر سینما‌ها موثر می‌داند و می‌گوید: طبیعی است تولید فیلم‌های سینمایی هم در جهت منافعی ساخته می‌شود و تهیه‌کنندگان هم رغبتی به اکران آثار تولیدی خود در شرایط کرونایی نداشته باشند و ریسک نکنند، چون به هر حال تسهیلات سازمان سینمایی هم پاسخگوی هزینه‌های زیادی که صرف تولید فیلم شده نیست. در شرایط فعلی تهیه‌کننده به این فکر می‌کند که هزینه‌هایی که برای فیلمش کرده، تامین نمی‌شود به همین دلیل می‌داند که در شرایط فعلی می‌تواند فیلمش را نگه دارد و در موقعیت بهتر به نمایش درآورد.

وی اظهار کرد: فیلم سینمایی «دینامیت» به فروش و رونق سینما‌ها خیلی کمک کرد و آن شوکی که باید را به سینما داد و استقبال از آن حاوی این پیام هم بود که سینما‌ها هنوز زنده و باز است. این فیلم طبق روال همیشگی در روز‌های ابتدایی اکران خود با مخاطبین زیادی روبه‌رو بود و هنوز هم اکران آن ادامه دارد و میزان استقبال همانند روز‌های ابتدایی نیست.

این سینمادار با اشاره به اینکه «سینما شاهد» از سینما‌های موسسه «بهمن سبز» است، توضیح داد: سینمای ما هم به دلیل اینکه جزو سینما‌های «بهمن سبز» است می‌تواند فعالیت داشته باشد. اما این‌طور نیست که سینما‌های دولتی وضعیت خیلی خوبی داشته باشند با این حال سینما‌های خصوصی بیشتر تحت فشار هستند، اما باید بپذیریم که توانایی سینما‌های دولتی بیشتر است. در این سینما تعدیل نیرویی نداشتیم و بسیجی‌وار همت کردیم و دست به دست هم دایدم تا چرخ سینما بچرخد. باید تشکر کنم از مصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» که در این مدت همچون گذشته حمایت و مدیریت بسیاری خوبی داشت.

سینماها با دوران قبل از کرونا فاصله‌ای نجومی پیدا کرده/چراغ سینماها روشن اما خالی از جمعیت

چیزی که در «سینما شاهد» به چشم می‌آمد این بود که در بهترین ساعات فروش، این سینما خالی از جمعیت بود و به جز مدیر و پرسنل مخاطبی نداشت. صباغی با اشاره به ساعت ۸ شب که در روز‌های پرمخاطب و عادی این سینما مملو از جمعیت بوده گفت اما در این ساعت سینما خالی است و فعلا نمی‌توان انتظار بالایی از سینما و رونق آن داشت.

***قطعا ویروس کرونا در آینده کنترل خواهد شد و زندگی مردم روال عادی‌تری را طی خواهد کرد. سینما با اکران فیلم‌های مخاطب پسند و در ژانر‌ها گوناگون می‌تواند چشم‌انتظار رونقی دوباره در گیشه باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *