درآمد صدا و سیما از پخش بازیهای استقلال و پرسپولیس چقدر است؟
- روزنامه فرهیخگان نوشت: پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۹ اعلام شد که درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزشوجوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود، درآمدی که برای سالجاری معادل ۵۰ میلیارد تومان درمجموع برآورد شده است تا سهم وزارت ورزش معادل ۱۵ و سهم سازمان صداوسیما معادل ۳۵ میلیارد تومان باشد.
حالا و فارغ از اینکه چه میزان از این رقم پرداخت شده است در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برآورد این درآمد به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و نسبت ۳۰ به ۷۰ مربوطه ثابت مانده است، هرچند درخصوص این لایحه باید منتظر تصویب نهایی از سوی مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون بودجه باشیم، بااینوجود درصورت تصویب لایحه و تبدیل آن به قانون، سهم وزارت ورزش از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال آینده به ۴۵ میلیارد تومان و سهم سازمان صداوسیما به ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
استقلال و پرسپولیس در سال فوتبالی که گذشت، هم در آسیا حضور داشتند و هم در لیگ و جام حذفی. با احتساب ۳۰ بازی در لیگ، ۶ بازی در مرحله گروهی آسیا و حدودا ۵ بازی در جام حذفی و سوپرجام، هرکدام از این تیمها تقریبا ۴۰ بازی پخششده زنده از تلویزیون داشتهاند. البته در هفتههای پایانی لیگ امسال و بهدلیل همزمانی یا عدم همزمانی، یک بازی پرسپولیس و سه بازی استقلال از شبکه ورزش پخش شدند.
از آنطرف و با مطالعه میزان تعرفه تبلیغات در شبکههای تلویزیونی متوجه میشویم که میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغ در شبکهیک حدود ۲۵ میلیون تومان، میانگین هزینه هرثانیه تبلیغ در شبکه دو حدود ۲۷ میلیون تومان و میانگین هزینه هرثانیه تبلیغ در شبکه سه حدود ۳۳ میلیون تومان است و احتمالا همه میدانیم که مسابقات فوتبال از شبکه سه پخش میشود. خب، حالا میتوانیم ۸۰ بازی این دو تیم را ضربدر تقریبا ۳۰ دقیقه آگهی برای قبل، بین دو نیمه و بعد از بازی کنیم و آن را در ۶۰ ثانیه ضرب کنیم و بعدش یک ضرب دیگر در ۳۳ میلیون تومان. اجازه بدهید فعلا همین کار را بکنیم.
زمانش میشود ۱۴۴ هزار ثانیه و درآمدش میشود چهارهزار میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان! ممکن است کسانی باشند که به این ۳۰ دقیقه معترض باشند. در پاسخ باید بگوییم ما این ۳۰ دقیقه را بهطور میانگین درنظر گرفتهایم و درآمد تلویزیون از اسپانسر برنامه، زیرنویسها و تبلیغات حین بازی را هم محاسبه نکردهایم و نوش جان دوستان در تلویزیون. حالا کافی است نگاهی بیندازیم به همان جدول تعرفههای شبکه سه سیما؛ جایی که در آن میزان هزینه تبلیغات در ساعات مختلف دیده میشود.
میدانیم که در بهار و تابستان بازیهای لیگ برتر فوتبال دیرتر برگزار میشود و در اکثر مواقع بهجای سریالها روی آنتن میروند. جدول تعرفهها نشان میدهد تعرفه هر ثانیه تبلیغ قبل از مجموعه شبانه ۱۴۳ میلیون تومان است. با اینکه گفته میشود تعرفه تبلیغات فوتبال، بیشتر از سریالهای شبانه است، اما همان مبلغ مندرج در جدول تعرفهها را درنظر میگیریم. حالا همان ۱۴۴ هزار ثانیه زمان پخش آگهی را ضربدر ۱۴۳ میلیون تومان میکنیم.
اگر ماشینحسابتان خراب شد حق دارید! ۲۰ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد صداوسیما از پخش آگهیهای ۸۰ بازی استقلال و پرسپولیس درطول یک فصل فوتبالی است. یادتان باشد که از افزایش تعرفهها در دربیها که امسال تعدادشان ۳ بازی بود عبور کردیم و همچنین از بازیهای آسیایی مهم که آگهیهایش هم بهمراتب بیشتر بود گذشتیم. این را دیگر سرانگشتی نمیگویند، اما با کمک ماشینحساب متوجه شدیم که سازمان صداوسیما حداقل چهار هزارمیلیاردتومان و حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان از کنار پخش بازیهای استقلال و پرسپولیس درآمد دارد؛ رقم عجیبی که بخش اندکی از آن میتواند مشکلات بزرگ این دو باشگاه را حل کند.