شکست آمریکا در افغانستان؛ زمان پاسخگویی واشنگتن فرا رسیده است

5:15 - 05 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۱۷۶۸
نتایج دو دهه اشغالگری افغانستان توسط آمریکا برای واشنگتن سنگین بوده و پاسخگویی اش را ضروری کرده است.
پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» در یادداشتی به موضوع تحولات اخیر افغانستان پرداخته و ضمن تاکید بر شکست آمریکا، خواستار پاسخگویی «واشنگتن» در مورد دو دهه اشغالگری اش شد.
 
«پاتریک فاکس»، یادداشت خود را با اشاره به اتمام ناکامی دو دهه‌ای حمله آمریکا به افغانستان آغاز کرد و نوشت، دو موضوع در این رابطه کاملا واضح است:
 
- ارتش آمریکا راهی طولانی در پیش دارد تا به عنوان هدایت کننده فکری یک اقدام نظامی جدی مورد توجه قرار بگیرد.

- طبقه سیاسی آمریکا، قابل اعتماد نیست و اعتبار این کشور به شدت آسیب دیده است.
 
وی بر این باور است که ارتش آمریکا باید از بی حاصل بودن برتری تکنولوژیکی بی چون و چرای خود بر افغانستان و شکست خود، درس بیاموزد و دریابد که فناوری نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی شود؛ چراکه راهکار‌های نسبتا مشابه آمریکا طی دو دهه گذشته همواره شکست خورده است.
 
بنابراین اکنون زمان پاسخگویی آمریکا فرا رسیده است؛ زیرا آمریکا برای به راه انداختن جنگ بهانه‌های کافی داشت و وعده‌های مختلفی برای از بین بردن «القاعده» داده بود؛ اگرچه نباید از سود هنگفت شرکت‌های بزرگ آمریکایی و پیمانکاران نظامی از این جنگ غافل شد.
 
از منظر نویسنده یادداشت، ناهماهنگی در استراتژی آمریکا در جنگ علیه افغانستان، سبب شد تا این جنگ به قامت جنگی بی پایان دربیاید و با وجود گذشت چند سال، چیزی در افغانستان تغییر نکرد.
 
اوضاع به حدی پیش رفت که آمریکا حتی برای خروج از افغانستان نیز دچار چالش شده است.
آمریکا در همه این سال‌ها نتوانست به ارتش افغانستان آموزش دهد، از نفوذ طالبان به این ساختار جلوگیری کند، از کشتار مربیان آموزشی خود جلوگیری کند، ... نتیجه این نقایص در چند هفته گذشته به شکل آشکاری آشکار شد.
 
فاکس در ادامه به ناتوانی آمریکا در تامین امنیت خروج نظامیان خود از افغانستان در پی ورود «طالبان» به «کابل»، پایتخت این کشور اشاره کرده و نوشت، این تحولات نشان دهنده ورشکستگی فکری پشت دو دهه اشغالگری افغانستان است و لزوم پاسخگویی مقام‌های آمریکایی را ضروری می‌کند؛ زیرا ممکن است آمریکایی‌ها از اشتباه‌های بعدی جان سالم به در نبرند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *