سهیلی زاده: دغدغه کودکان کار را داشتم/سیفی آزاد: شبکه نمایش خانگی باید مواظب باشد به ورطه تکرار نیفتد

15:19 - 01 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۱۵۷۳
برنامه کافه آپارات این هفته میزبان کارگردان و تهیه کننده سریال «ملکه گدایان» بود.

- طبق اعلام روابط عمومی آپارات، در شصت و هفتمین برنامه کافه آپارات فریدون جیرانی میزبان حسین سهیلی زاده و رحمان سیفی آزاد کارگردان و تهیه کننده سریال «ملکه گدایان» بود که درباره این سریال صحبت کردند.

در این برنامه سهیلی زاده در پاسخ به پرسش جیرانی که دیگر به تلویزیون بر نمی‌گردد؟ گفت: هیچ کس از آینده خبر ندارد. کار من کارگردانی است و فرقی نمی‌کند در کجا کار کنم. هر جا که بتوانم اثر بهتری ارائه کنم و فضا مناسب باشد کار می‌کنم.

وی درباره شکل گیری قصه «ملکه گدایان» گفت: من پیش از «ملکه گدایان» سریال «آوای باران» را برای تلویزیون ساخته بودم که موضوعش درباره کودکان کار بود. احساس کردم بعد از ۷ – ۸ سال نیاز هست که باز هم برگردیم به کودکان کار و یک کار دیگر برای آن‌ها انجام دهیم. وقتی که مشغول ساخت سریال «مانکن» بودیم یک ایده‌ای را برای دستیارم امین محمودی که فیلمنامه نویسی هم می‌کند تعریف کردم و بهش گفتم که دوست دارم درباره کودکان کار و اعتیاد یک کار جدید و متفاوتی بسازم. من در ذهنم یک قصه‌ای داشتم، ولی وقتی که به نگارش در آمد و آن چیزی که امروز در قالب سریال «ملکه گدایان» می‌بینید خیلی متفاوت‌تر از قصه من است. ما در «آوای باران» بحث اعتیاد را نداشتیم و برای همین از لحاظ موضوعی با آن سریال تفاوت‌هایی دارد.

سهیلی زاده گفت: ما باید فرق قائل بشیم بین کودک کار و کودک بزهکار. ما سعی کردیم به نحوی در سریال این تفاوت را توضیح بدهیم و بگوییم که کودکان نباید کار کنند و وظیفه کودکان شادی و تحصیل است.

این کارگردان تلویزیون در ادامه گفت: برای انتخاب بازیگران دو گروه بازیگر باید انتخاب می‌کردیم. اول بازیگران حرفه‌ای که بالاخره بعد از مطرح کردن چند گزینه با یکی از آن‌ها به توافق می‌رسیدیم. مرحله دوم که خیلی سخت بود انتخاب بازیگران کودک بود. چون هیچ ما به ازایی ندارد و باید خیلی به دنبال آن می‌گشتیم. برای نقش افرا باران کوثری انتخاب دوم ما بود که البته خیلی خوشحالم که این نقش را پذیرفت چرا که خیلی خوب از پس نقش برآمد.

وی در پایان درباره ممیزی‌های این سریال گفت: ممیزی‌ها لطمه‌ای به کلیت کار ما نزد. شاید در حد چند دیالوگ دچار ممیزی شده باشیم، ولی در کل فضا برای انتشار سریال مناسب بود.

تلویزیون به سراغ قصه‌های نو برود/ ستاره‌ها مخصوص پلتفرم‌ها هستند

رحمان سیفی آزاد تهیه کننده سریال «ملکه گدایان» نیز در این برنامه با اشاره به تفاوت تلویزیون و نمایش خانگی گفت: فرق تلویزیون و نمایش خانگی در مدل مخاطب آن است. در نمایش خانگی ما با یک مخاطب مشخصی طرف هستیم که آمار آن از طریق پلتفرم‌ها قابل ارزیابی است. ولی در تلویزیون آمار مخاطبان به صورت رندمی است و خیلی نمی‌توان گستردگی آن را مورد سنجش قرار داد.

این مدیر سابق تلویزیون درباره رویکرد محتوایی نمایش خانگی و تفاوت آن با تلویزیون گفت: در فضاسازی و داستان‌ها بین تلویزیون و نمایش خانگی تفاوت وجود دارد. فضای نمایش خانگی بیشتر مخاطب محور است و همواره در جهت جذب مخاطب بیشتر و راضی نگه داشتن آن حرکت می‌کند.

سیفی آزاد در ادامه گفت: تلویزیون می‌تواند به دوران اوج خودش باز گردد به شرطی که بتواند تغییر نگرش در نوع داستان پردازی داشته باشد. واقعیت این است که رقابت میان نمایش خانگی و تلویزیون در زمینه اقتصادی به حدی رسیده است که بعید است تلویزیون بتواند از ستاره‌ها و چهره‌های مطرح برای سریال هایش بهره ببرد و تنها مزیتی که در حال حاضر می‌تواند با تکیه بر آن پیش برود تغییر در نگرش و ساختار قصه‌ها است.

سیفی آزاد درباره پیوستنش به سریال «ملکه گدایان» گفت: من به دعوت آقای سهیلی زاده لبه این سریال ملحق شدم. بعد از اینکه طرح اصلی چند باری بازنویسی شد قسمت به قسمت فیلمنامه نوشته می‌شد و نظرات تهیه کنندگان و کارگردان گرفته می‌شد و در نهایت به یک جمع بندی نهایی رسیدیم که همین چکش کاری‌ها باعث شد که حتی در مراحل مجوز هم با مشکلی روبرو نباشیم.

وی با اشاره به اعتراض برخی از NGO‌ها نسبت به موضوع سریال و اینکه به کودکان کار توهین شده است گفت: واقعیت این است که ما هیچ وقت قصد چنین کاری را نداشتیم و در طول داستان هم به این موضوعات با وسواس بسیاری سعی کردیم دقت کنیم. اما برای اینکه نسبت به مطالبات این انجمن‌ها پاسخی بدهیم مستند‌های یک دقیقه‌ای با هماهنگی آقای سهیلی زاده تولید کردیم که ابتدای هر قسمت پخش می‌شد و درباره موضوعات مختلف و مشکلات کودکان کار صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی باید مواظب باشد به ورطه تکرار نیفتد گفت: یکی از مسائل آسیب شناسی که باید در مورد نمایش خانگی مطرح کرد این است که به دلیل تولید انبوه و رقابت برای جذب مخاطب کم کم شاهد هستیم که عناصر اصلی سریال‌ها به هم نزدیک شده است و انگار به خاطر ریسک کمتر سراغ مولفه‌های امتحان پس داده شده می‌روند که این می‌تواند در آینده برای نمایش خانگی آسیب زا باشد. متاسفانه از نیروی انسانی به درستی استفاده نمی‌کنیم. این اتفاق در مقطعی در تلویزیون افتاد و ضربه اش را دید و الان این اتفاق در نمایش خانگی در حال رخ دادن است و باید تا دیر نشده فکر چاره کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *