آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی «ارتباطات و فناوری اطلاعات» در مجلس
با پایان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
خبرگزاری میزان -
- نمایندگان مجلس بعد از اتمام بررسی برنامه دولت سیزدهم، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به ترتیب حروف الفبا آغاز کردند.
با اتمام بررسی صلاحیت حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.
حجت السلام نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.
با اتمام بررسی صلاحیت حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.
حجت السلام نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.
علی اصغر عنابستانی در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن مجلس گفت:انصافاً وزیر پیشنهادی برنامه جامع و کاملی ارائه کردند و بخش زیادی از نگرانیهای ما در خصوص مباحث مهمی درباره حکمرانی در فضای دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، شبکه ملی اطلاعات و شتابدهی به صنعت فضایی و مواردی دیگر را تا حدودی برطرف کردهاند، اما اشکال اساسی که به برنامه پیشنهادی برادر عزیزم دکتر زارع پور در مورد شبکه ملی اطلاعات وارد است این است که ایشان تنها به بیان چالشهای این حوزه و پیشنهاد راهبردها برای حل آنها اقدام کرده و راهحل عملیاتی حداقل برای آن ارائه نکردهاند.
وی تاکید کرد: ایشان باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات را مشخص کنند و سال به سال هدف گذاری کنند که ما نمایندگان بتوانیم بر اساس آن هدف زمانبندی شده، مطالبه کنیم وگرنه این طرح ملی مهم مثل ۱۵ سال گذشته به همان سرنوشت دچار میشود و اجرا نخواهد شد.
عنابستانی تاکید کرد: همچنین ایشان در برنامه خودشان درباره طرح صیانت اظهارنظر نکردند و روش خود را اعلام نکردند متاسفانه ما در کشور و در عرصه ارتباطات کار عملی را در دست نداریم و صاحب هیچ پلتفرم نوظهوری نیستیم و سخت افزار قابل اعتنایی هم تولید نمیکنیم. متاسفانه در طول سالهای گذشته در این عرصه از نوآوران این عرصه هم حمایت نکردیم و هیچ سرمایهای در اختیار کارآفرینان در این عرصه نگذاشتیم و تنها تلاش کردیم با چند کپی ناشیانه از نرمافزارهای خارجی توی این عرصه تاثیرگذار باشیم که این مسئله تقریباً غیرممکن بوده است.
وی تاکید کرد: ایشان باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات را مشخص کنند و سال به سال هدف گذاری کنند که ما نمایندگان بتوانیم بر اساس آن هدف زمانبندی شده، مطالبه کنیم وگرنه این طرح ملی مهم مثل ۱۵ سال گذشته به همان سرنوشت دچار میشود و اجرا نخواهد شد.
عنابستانی تاکید کرد: همچنین ایشان در برنامه خودشان درباره طرح صیانت اظهارنظر نکردند و روش خود را اعلام نکردند متاسفانه ما در کشور و در عرصه ارتباطات کار عملی را در دست نداریم و صاحب هیچ پلتفرم نوظهوری نیستیم و سخت افزار قابل اعتنایی هم تولید نمیکنیم. متاسفانه در طول سالهای گذشته در این عرصه از نوآوران این عرصه هم حمایت نکردیم و هیچ سرمایهای در اختیار کارآفرینان در این عرصه نگذاشتیم و تنها تلاش کردیم با چند کپی ناشیانه از نرمافزارهای خارجی توی این عرصه تاثیرگذار باشیم که این مسئله تقریباً غیرممکن بوده است.
مالک شریعتی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی «ارتباطات و فناوری اطلاعات» در صحن مجلس گفت:مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت ارتباطات جوانی متخصص و انقلابی و دغدغهمند و از استان کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفهای خود را پر افتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن دارای کارنامه بوده و عملگرا است.
وی با اشاره به ارتباط گسترده با شبکه حرفهای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساختهای سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور، گفت: به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات - که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است - در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است. در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰% و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضع موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر «توسعه زیرساختهای نرم و سخت حوزه تلکام» از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران (Conectivity) و توسعه سرویسهای پایه نظیر موتور جستجوی بومی رقم نخواهد خورد.
شریعتی با بیان اینکه مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند،بیان داشت: بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه ارزنده آقای زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری بویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه «دانستن، خواستن و توانستن» در ایشان است.
این نماینده مجلس اظهارداشت:بی شک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهرهمندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند گردانیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزههای مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد. در این راستا تاسیس و راهبری «مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، اجرای «قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای»، شناسنامه دار شدن درگاههای اینترنتی، فعال کردن شرکتهای محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.
شریعتی با بیان اینکه مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند،بیان داشت: بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه ارزنده آقای زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری بویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه «دانستن، خواستن و توانستن» در ایشان است.
این نماینده مجلس اظهارداشت:بی شک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهرهمندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند گردانیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزههای مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد. در این راستا تاسیس و راهبری «مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، اجرای «قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای»، شناسنامه دار شدن درگاههای اینترنتی، فعال کردن شرکتهای محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *