نتیجه جنگ ۲۰ ساله افغانستان از نگاه کهنه سربازان آمریکایی

21:15 - 17 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۰۸۱۹
ماموریت نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان در کابل به پایان رسید.

- خروج شتابزده آمریکا ۲ دهه جنگ در افغانستان را با تحولات جدیدی روبرو کرد؛ کارزار ناتو با هدایت آمریکا با تصرف سریع کابل از سوی گروه طالبان در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ پایان یافت.

به گزارش «اسپوتنیک»، ماموریت نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان در کابل به پایان رسید؛ در ۱۹ آگوست این گروه تشکیل حکومت جدید افغانستان را اعلام کرد، دقیقاً همان گروهی که در سال ۲۰۰۱ مورد حمله آمریکا قرار گرفته بود.

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت طولانی آن‌ها یک قدرت استکباری جهانی، یعنی آمریکا را وادار به شکست و عقب نشینی از خاک افغانستان کرده است.

«جرمی ون تریس»، کهنه سرباز آمریکایی مقر فرماندهی عملیات مشترک ویژه آمریکا که در افغانستان خدمت می‌کرد، می‌گوید «من از نوع پایان این جنگ راضی نیستم.»

به گفته وی، «با انجام کامل این خروج و خروج بدون ایجاد ثبات در منطقه پیامی که ما به دیگران ارسال کرده ایم این است که ما مایل به ترک ماموریت‌های خود به صورت ناتمام هستیم.»

وی اظهار داشت «اکنون با تصمیم دولت آمریکا برای خروج از افغانستان بدین شکل، وضعیت این کشور کاملاً تضعیف شده است.»

«تامی آلتمن»، کهنه سرباز معلول عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا، که در هر دو جنگ افغانستان و عراق شرکت داشته معتقد است که آمریکایی‌ها باید حداقل عملیات‌ ویژه‌ای را در افغانستان حفظ می‌کردند.

این کهنه سرباز آمریکایی تاکید کرد که ارتش افغانستان، که تحت آموزش آمریکا بود، در مقابله با پیشروی طالبان ناکام ماند، زیرا آن‌ها از حمایت هوایی کافی توسط آمریکا برخوردار نبودند.

«جو بایدن»، در سخنرانی ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) خطاب به مردم آمریکا در مورد افغانستان گفت که آمریکا هرگز به دنبال ملت سازی در افغانستان نبوده است.

این در حالی است که تقریباً ۱۹ سال پیش بایدن، که سناتور دمکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود، با جدیت از ماموریت ملت سازی در افغانستان حمایت کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *