در مواجهه با پیامهای تبلیغاتی چه واکنشی نشان میدهید؟
_ مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: حتماً پیامهای تبلیغاتی که در آن کودکان خوشصحبت و شیرینزبان یا افراد مشهور به تبلیغ محصول و کالایی میپردازند شما را ترغیب کرده است تا برای یکبار هم که شده آن محصول را خریداری و استفاده کنید. رسانهها برای جذب مخاطبان خود و قانع کردن آنها برای استفاده از کالای موردنظرشان از فنون اقناع استفاده میکنند.
فنون اقناع روشهایی هستند که برای افزایش تأثیرگذاری پیام بر مخاطب استفاده میشود. شناسایی فنون اقناعی بهکار رفته در پیامها، یکی از ضرورتهای تحلیل انتقادی پیام است. استفاده از تصاویر و نقلقول شخصیتهای مشهور، فنون طنز، ترس و همراهی با جماعت، از مهمترین فنون اقناعی در پیامهای تبلیغاتی است. با استفاده هوشمندانه از این فنون ممکن است یک محتوای متنی ساده به یک پیام فراگیر تبدیل شود. نسبت دادن یک متن به یک نویسنده مشهور یا یک شخصیت تاریخی، روشی است که اغلب استفاده میشود.
در این موارد باید دنبال سندی باشید که ثابت کند واقعاً این متن منتسب به آن شخصیت است. استفاده از ظرفیت و جایگاه اجتماعی بازیگران و ورزشکاران یکی دیگر از روشهای مهم برای جلبتوجه است. در تحلیل این پیامها یادتان باشد که گرچه یک چهره مشهور در جایگاه خودش قابلاحترام و احتمالاً دوستداشتنی است، اما در حوزههای تخصصی مانند سلامت، فرهنگ و سیاست باید به دنبال نظر کارشناسان همان حوزه باشید.