مهمترین روشهای مطالعه برای کنکور
_ ایسنا نوشت: مالک قاسمی اظهار کرد: نحوه مطالعه دانشآموز بستگی به عواملی دارد، اول مساله سطح علمی دانشآموز است که نوع مطالعه او را مشخص میکند.
وی با بیان اینکه اگر دانشآموزی سطح علمی پایینی دارد با تکنیکی خواندن بهجایی نمیرسد، اضافه کرد: برای هر درس روشهای مطالعه متعددی وجود دارد و دانشآموزانی که سطح علمی متوسط یا کمتری دارند اصولاً اول باید ترکیبی مطالعه کنند به این معنی که کل مطالب هر درس را یاد بگیرند، فیشبرداری کنند و بعد از تسلط ترکیبی به هر مبحث شروع به خواندن تکنیکی آن مبحث کنند و دنبال حل سریعتر مسئله باشند و در نهایت با مطالعه کل مباحث و بهکارگیری روشهای مختلف مبحث موردنظر را بهصورت کامل یاد بگیرند.
به گفته این مدرس دانشگاه، از مهمترین روشهای مطالعه در زمینه کنکور میتوان به خواندن کیفی و اجمالی مباحث یعنی آشنایی کلی با مبحث موردنظر پرداخت و بعد از آن، روش تندخوانی و سریع خوانی که دانشآموز میتواند با مرور سریع روی تست به جواب برسد.
قاسمی ادامه داد: دقیق خوانی یکی از مهمترین روشها است که کل مبحث موردنظر هم بهصورت کیفی و هم بهصورت کمی مطالعه میشود و تصویری و تکنیکی خوانی و درنهایت حفظ کردن و مرور کردن بهترین راهحل برای تثبیت مطالب خواندهشده در همان روز است.
این مدرس کنکور با بیان اینکه داشتن هدف، مدیریت زمان و برنامه ریزی هم نباید فراموش شود، تصریح کرد: پیشخوانی در تابستان، بررسی مفاهیم پایه و پیشین و خواندن درس به درس در مقطع زمانی تا عید نوروز و جمعبندی و حل تستهای ترکیبی برای بعد از عید متداولترین روش برای یک دانشآموز کنکوری است تا بتواند کل مباحث را یاد گرفته، تستهای مربوط به آن را بررسی کرده و در نهایت برای خود جمعبندی کرده و با تسلط بر موضوع حل تست بپردازد.
قاسمی با بیان اینکه مطالعه کیفی هر شخص با شخص دیگری میتواند متفاوت باشد، اضافه کرد: اول باید دید زمان مطالعه برای دانشآموز چگونه است، دانشآموزی صبح بهتر درس میخواند و دانشآموزی شب بهتر درس میخواند؛ ازیکطرف یادداشتبرداری، نوشتن نکات مهم، حاشیهنویسی کتابها و مرور و مطالعه کتابهای کمکآموزشی و آشنا شدن با تکنیکهای حل تست و تأکید بر مطالعه مباحث و دروس مهمتر در این زمینه میتواند مؤثر باشد.
اعتبارسنجی سواد دانش آموزان با کنکور شیوه درستی نیست
این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کنکور به عنوان سد راه موفقیت دانشگاه مطرح شده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل اینموضوع آن است که حاصل زحمات چندساله یک دانشآموز در سه تا چهار ساعت و در قالب سوالاتی گزینششده و معمولاً سخت سنجیده میشود فارغ از اینکه دانشآموز درچه شرایطی درسخوانده و در چه شرایطی آزمون میدهد.
وی با بیان اینکه این نوع روش برای اعتبارسنجی میزان سواد یک دانشآموز شیوه درستی نیست، افزود: بهتر است که شیوه کمی کنکور تبدیل به شیوه کیفی بر مبنای تحصیلات و سطح علمی هر دانشآموز باشد و بهترین راهحل آن سنجش اعتبار سواد تحصیلی دانشآموز در طول چند سال زیر نظر کمیته تخصصی بدون جهتگیریهای خاصی باشد.
به گفته قاسمی، بهتر است شیوه جذب دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکترا بر مبنای انجام آزمونی در چند ساعت از لحاظ کیفی باید به شیوهای منسجم و جامع بر مبنای سوابق تحصیلی دانشآموز در هر مقطعی باشد.
این مدرس کنکور اضافه کرد: در این زمینه ارتقای سطح کیفی تدریس در مدارس، بازنگری در مطالب و موضوعات درسی و در نهایت ایجاد کارگروههای علمی ویژه برای استخراج مفاد مهم در زمینه ارتقا به مقطع تحصیلی بالاتر صورت گیرد تا معضل کنکور بهعنوان یک معضل اساسی تبدیل به دریچهای برای ورود شایستگان به مقاطع بالاتر تحصیلی باشد.
وی با بیان اینکه به نظر من نقش مدرسه در کنکور کمرنگ نشده بلکه نقش موسسهها و آموزشگاهها پررنگ شده است، ادامه داد: رقابتی که در این زمینه ایجاد شده باعث شده است تا دانش آموزان خود را موظف به شرکت در کلاسهای کنکوری بدانند و این امر باعث کاهش نقش مدرسه و کمرنگ شدن کیفیت آموزشی شده است.
علل موفقیت کنکوریهایی که در موسسات حضور دارند
به گفته این مدرس کنکور، دانش آموزان برتری هم هستند که با تلاش و کوشش خود به رتبههای برتر رسیده اند بدون اینکه کلاس خاصی رفته باشند که در این زمینه دبیران و مدارس نیز تاثیرگذار هستند و این که دبیری دانشآموزی را به درسی علاقهمند کند یا از درسی متنفر کند خیلی تاثیرگذار است.
قاسمی در پاسخ سوال چرا دانش آموزان برتر کنکور عمدتا از آموزشگاههای غیردولتی یا موسسات خصوصی استفاده میکنند، گفت: در این زمینه چند عامل دخیل هستند که اولی سطح سختی سؤالات کنکور است که طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: دومین عامل، پایین آمدن سطح کیفی تدریس در مدارس و مخصوصاً در دوران کرونا و تدریس مجازی است و در نهایت عامل سوم برمیگردد به آموزشگاهها و اساتیدی که در زمینه کنکور فعال هستند.
به گفته قاسمی، معمولاً دانشآموز کنکوری که در کلاسهای کنکوری شرکت میکند علاوهبر مطالعه کیفی و کمی بیشتر با روشهای تستزنی آشنا میشود و قلقهای حل تست را پیدا میکند و اساتید کنکور معمولاً راهحل سریع حل تست را به دانشآموزان یاد میدهند و این یکی از عوامل مؤثر در موفقیت دانشآموزان است.