سفر احتمالی رئیسجمهور به دوشنبه و ضرورت توسعه روابط با تاجیکستان
میزان صادرات از تاجیکستان به کشورهای ذیل در سال ۲۰۱۹
ردیف |
کشور |
میزان صادرات |
درصد صادرات (%) |
میزان تغییر در حجم صادرات (%) |
|
تمامی کشورها |
۴/۱۱۷۴ |
۱۰۰% |
۴/۹ |
۱ |
ترکیه |
۷/۲۳۳ |
۹/۱۹ |
۵/۱۵- |
۲ |
سوئیس |
۱/۲۲۵ |
۲/۱۹ |
۱۴۱ برابر |
۳ |
قزاقستان |
۴/۲۱۸ |
۶/۱۸ |
۲/۲۷- |
۴ |
ازبکستان |
۵/۱۷۱ |
۶/۱۴ |
۵/۱۰% |
۵ |
افغانستان |
۵/۹۷ |
۳/۸ |
- |
۶ |
چین |
۲/۵۵ |
۷/۴ |
۲/۳ |
۷ |
روسیه |
۶/۴۴ |
۸/۳ |
۲/۱۹- |
۸ |
بلژیک |
۱/۲۱ |
۸/۱ |
- |
۹ |
ایران |
۶/۱۷ |
۵۰/۱ |
۸/۴۹- |
۱۰ |
لتونی |
۷/۱۱ |
۰/۱ |
- |
|
سایر کشورها |
۹/۷۷ |
۶/۶ |
|
میزان واردات به تاجیکستان از کشورهای ذیل در سال ۲۰۱۹
ردیف |
کشور |
میزان واردات (میلیون دلار) |
درصد واردات (%) |
میزان تغییر در حجم واردات (%) |
|
تمامی کشورها |
۳۴/۳۳۴۹ |
۱۰۰% |
۳/۶ |
۱ |
روسیه |
۱۵/۱۰۰۸ |
۱/۳۰ |
۲/۴ |
۲ |
قزاقستان |
۲۰/۷۴۰ |
۱/۲۲ |
۳۸ |
۳ |
چین |
۲۳/۶۰۶ |
۱/۱۸ |
۰/۲ |
۴ |
ازبکستان |
۹۱/۱۹۰ |
۷/۵ |
۰/۴۵ |
۵ |
ترکیه |
۰۲/۱۴۴ |
۳/۴ |
۳/۱۵ |
۶ |
آلمان |
۰۳/۷۷ |
۳/۲ |
۶/۲۰- |
۷ |
آمریکا |
۶۹/۷۳ |
۲/۲ |
۲/۴- |
۸ |
ژاپن |
۹۹/۶۶ |
۲ |
۱/۴ |
۹ |
قرقیزستان |
۵۴/۴۳ |
۳/۱ |
۷/۹- |
۱۰ |
سوئیس |
۹۰/۸ |
۳/۰ |
۴/۲۶- |
|
سایر کشورها |
۶۷/۳۸۹ |
۶/۱۱ |
|
میزان صادرات از تاجیکستان به کشورهای ذیل ژانویه-مارس ۲۰۲۰
ردیف |
کشور |
میزان صادرات (میلیون دلار) |
درصد صادرات (%) |
میزان تغییر در حجم صادرات (%) |
|
تمامی کشورها |
۶۱/۲۰۴ |
۱۰۰% |
۱/۱۶- |
۱ |
ترکیه |
۸۴۱/۶۳ |
۲/۳۱ |
۱/۶ |
۲ |
قزاقستان |
۸۲۶/۵۳ |
۳/۲۶ |
۳/۱۵ |
۳ |
ازبکستان |
۷۳۰/۱۵ |
۷/۷ |
۸/۱۹- |
۴ |
افغانستان |
۵/۱۷۱ |
۶/۱۴ |
۵/۱۰ |
۵ |
چین |
۶۴۴/۱۲ |
۲/۶ |
۷/۱۴- |
۶ |
روسیه |
۳۷۶/۱۰ |
۱/۵ |
۸/۲۰ |
۷ |
گرجستان |
۶۰۲/۴ |
۲/۲ |
۱۲/۱۹ |
۸ |
بلژیک |
۴۸۷/۴ |
۲/۲ |
۰.۲۱ |
۹ |
لتونی |
۴۳۰/۳ |
۷/۱ |
۰/۲۴۷ |
۱۰ |
پاکستان |
۳۵۸/۳ |
۶/۱ |
۳/۹۳ |
۱۱ |
سوییس |
۷۹/۱ |
۱/۰ |
۶/۹۹- |
|
سایر کشورها |
۲۹۴/۱۵ |
۵/۷ |
۳/۷۳- |
میزان واردات به تاجیکستان از کشورهای ذیل در ژانویه-مارس ۲۰۲۰
ردیف |
کشور |
میزان واردات (میلیون دلار) |
درصد واردات (%) |
میزان تغییر در حجم واردات (%) |
|
تمامی کشورها |
۰/۸۳۱۳۴۴ |
۱۰۰% |
۵/۱۵ |
۱ |
روسیه |
۰۳۰/۲۵۰ |
۱/۳۰ |
۲/۱۳ |
۲ |
قزاقستان |
۳۰۷/۲۰۰ |
۱/۲۴ |
۱/۲۸ |
۳ |
چین |
۹۴۶/۱۲۳ |
۹/۱۴ |
۲/۲۰ |
۴ |
ازبکستان |
۰۴۴/۶۴ |
۷/۷ |
۰/۹۱ |
۵ |
ترکیه |
۴۱۹/۳۰ |
۷/۳ |
۷/۱ |
۶ |
آلمان |
۵۹۷/۲۲ |
۷/۲ |
۷/۶۳ |
۷ |
آمریکا |
۸۹۷/۱۴ |
۸/۱ |
۱/۵ |
۸ |
کره جنوبی |
۷۶۵/۱۴ |
۸/۱ |
۱/۲+ |
۹ |
ژاپن |
۹۲۳/۱۳ |
۷/۱ |
۳/۸- |
۹ |
ایران |
۳۹۲/۱۰ |
۳/۱ |
۲/۲ |
۱۰ |
سوئیس |
۷۲۳/۱ |
۲/۰ |
۱/۶۰- |
|
سایر کشورها |
۰/۸۴۲۹۵ |
۰/۱۰ |
۲/۲۲- |
منبع
https://www.s-ge.com/sites/default/files/publication/free/economic-report-tajikistan-eda-۲۰۲۰-۰۷.pdf
با این حال در این راستا میتوان بر این نکته تاکید داشت که تاجیکستان تسهیلات ویژهای را برای سرمایهگذاران در این کشور خصوصاً در مناطق اقتصادی همراه با معافیت مالیاتی در نظر دارد که این امر میتواند در میزان مراودات دو کشور تاثیرگذار باشد، زیرا ایران پس از چین، روسیه و انگلیس با ۶۴/۸ درصد از سهم سرمایهگذاری، چهارمین سرمایهگذار تاجیکستان در سال ۲۰۱۹ بوده است.
علاوه بر این، تاجیکستان بهعنوان کشوری محصور در خشکی به دنبال دستیابی به بندر چابهار با هدف صادرات پنبه و آلومینیوم است که این موضوع هم میتواند در افزایش مراوادات تجاری دو کشور مؤثر باشد، هرچند باید گفت که این امر نیز مستلزم همکاری ترکمنستان در امر ترانزیت کامیونها هست.
در یک نگاه کلی میتوان گفت تاجیکستان به دلیل همسایگی زبانی و فرهنگی با ایران به طور سنتی از بردارهای اصلی دیپلماسی منطقهای ایران محسوب میشود که لازم است در دولت سیزدهم علاوه بر روابط دوکشور در سطح منطقه به ارتقاء روابط دوجانبه اولویت داده شود که برای هر دوکشور نیز از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود، زیرا علاوه بر منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی که پیش از این بدان اشاره شد، تاجیکان و فارسها را که بخشی از به اصطلاح جهان ایران هستند را میتواند از مسیر افزایش تعاملات تجاری به قرابت هرچه بیشتر فضای تمدنی، تاریخی و زبانی دو ملت که اصلی هویتی برای آنها محسوب میشود، قرین گرداند.