درخواست مجید مجیدی برای اکران «رستاخیز» در ماه محرم/سرنوشت مبهم فیلم درویش
- در نشست خبری دومین سوگواره «سوگ در خانه» که با حضور مجید مجیدی مدیر این سوگواره و با اعلام تغییر نام این رویداد به «تصویر دهم» برگزار شد مجیدی پس از گذشت سالها خواستار اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» در ایام ماه محرم و صفر شد.
مجیدی پیرامون اکران «رستاخیز» گفت: تلاش داریم این فرهنگ حسینی را حفظ کنیم و در بهترین نحو ممکن ارائه دهیم چرا که احساس میکنیم جای چنین نگاههایی در سینمای ما خالی است و به همین دلیل جا دارد اینجا باردیگر از مسئولان بخواهم شرایط نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» را فراهم کنند. احمدرضا درویش سالهای سال زمان گذاشت تا این فیلم به سرانجام برسد و جا دارد جامعه فرهنگی ما از او تقدیر کند. ما باید راه را باز کنیم که فیلمسازان تشویق شوند و در این عرصه کار کنند. متوقف شدن «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان رغبتی نداشته باشند در این عرصه ورود کنند و تهیه کنندگان هم چنین ریسکی نکنند.
در خلاصهای از داستان فیلم سینمایی «رستاخیز» آمده است: «پس از مرگ معاویه، یزید به عنوان خلیفه مسلمین بر خلافت تکیه میزند و به والی مدینه نامه مینویسد که از «امام حسین (ع)» بیعت بگیرد. بُکیر ابنِ حُر که به عنوان پیک ویژه دربار انتخاب شده است مامور رساندن نامه به مدینه میشود. او در مدینه درمییابد که حامل نامه ایست که در آن به قتل «امام حسین (ع)» فرمان داده شده است. در روز عاشورا، نور حقیقت بر چشمانِ بُکیر میتابد و …»؛ احمدرضا درویش برای ورود به واقعه عاشورا، داستانش را از زاویه نگاه بُکیر (فرزند حر ابن یزید ریاحی) روایت میکند. او ابتدا همراه یزید است، اما به واسطه ماموریتی که دارد با رفتار و منش «امام حسین (ع)» آشنا میشود و در صف یاران ایشان قرار میگیرد. فیلم از این منظر به قیام «امام حسین (ع)» و متن حوادث واقعه عاشورا میپردازد.
فیلمی که افراد مختلفی سالها منتظر اتمام و تماشایش بودند، اما اکران آن در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حواشی گوناگونی را با خود به همراه داشت. سرانجام پس از رایزنیهای گوناگون و اصلاحاتی که در فیلم صورت گرفت مجوز اکران «رستاخیز» برای نمایش در عید فطر ۹۴ صادر شد. اما در اولین روز اکران٬ وزارت ارشاد با اعلام بیانیهای نمایش این فیلم را به تعویق انداخت.
در فرآیند تولید فیلم سینمایی «رستاخیز» که در دهه هشتاد و در بخش خصوصی آغاز شد، بنیاد سینمایی فارابی طی توافقنامهاى در سال ١٣٨٥ با تهیه کننده فیلم، متعهد به مشارکت در تولید این فیلم بود، که متأسفانه در آن سال و سالهای پس از آن به درستی به مفاد این قرارداد عمل نشد. از سوی دیگر با توجه به شرایطی که در تیر ماه سال ١٣٩٤ بخاطر برخى ملاحظات برای اکران این فیلم بوجود آمد، انتظار این بود که تعیین تکلیف و رسیدگی درباره مشکل به وجود آمده برای این فیلم، زودتر انجام شود، لیکن تا به امروز سرنوشت اکران فیلم مشخص نیست.
«رستاخیز» تنها فیلمی است که به شکل مستقیم به واقعه عاشورا میپردازد. فارغ از حساسیت ها، «رستاخیز» میتواند در ایام محرم اثری برای علاقمندان به واقعه عاشوار و وقایع قیام «سیدالشهداء» باشد.
اگر «رستاخیز» دچار حاشیه نمیشد، بیش از همه بهادر زمانی بازیگر نقش «حضرت ابوالفضل (ع)» مورد توجه قرار میگرفت. بازیگر نقش بکیر یعنی آرش آصفی هم چنین پتانسیلی داشت. حال شاید پس از گذشت سالیان طولانی از به محاق رفتن این فیلم فرصتی برای اکران آن در سینما مهیا شود تا ارزشهای فیلم دیده نشده احمدرضا درویش در معرض دید عموم قرار بگیرد.
مجید مجیدی در صحبتهای اخیر خود درباره این فیلم روی نکته بسیار مهم و اساسی تاکید کرد و آن هم لزوم توجه و عنایت هرچه بیشتر به فیلمهایی از این دست است که اتفاقا در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته میشود. مجیدی تاکید میکند علت کمتر پرداخته شدن به این واقعه در سینما متوقف شدن فیلمهایی، چون «رستاخیز» است که تهیهکنندگان برای سرمایهگذاری در این زمینه ریسک نمیکنند. حال مطمئنا پس از گذشت سالیان زیاد از تولید و اکران ناتمام «رستاخیز» این فیلم میتواند در ایام محرم یکی از گزینههای قابل اعتنا و مهم اکران مناسبتی باشد.
«رستاخیز» در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در هشت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد.