کاوه سجادی حسینی: فیلم کوتاه گستاخ و بی محابا است
- طبق اعلام مشاور رسانهای مینی سریال «اکستریم»، آیین اکران خصوصی مینی سریال «اکستریم» با اکران سه اپیزود «جزیره گنج»، «خواهرانه»، «مرگ مادر» و با حضور محمد ابی زاده نویسنده و کارگردان، رکسانا قهقرایی تهیه کننده، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه و جمعی از عوامل و بازیگران این اثر شب گذشته (یکشنبه ۱۷ مرداد) همزمان با روز خبرنگار در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر هفت شهاب آسمان برگزار شد.
بعد از اکران سه اپیزود نامبرده نشست نقد و بررسی «اکستریم» با حضور احمد ساعتچیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و منتقد و کارشناس جلسه، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه «اکستریم»، محمد ابی زاده نویسنده و کارگردان و علی رسول زاده مدیرتولید کار برگزار شد.
ابی زاده در ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا در این کار با توجه به ساختار مستندگونه آن از بداهه پردازی نیز استفاده شده است، بیان کرد: سه اپیزود کار کاملا بر اساس دیالوگ و تمرینهای زیاد انجام شد، اما در یکی از اپیزودها که بازیگر آن صابر غرضی فیلمبردار کار هم بود و به دلیل اینکه بازیگر نقش مقابل او که عمویم آن را بازی میکرد، نمیتوانست دیالوگها را حفظ کند، بر پایه بداهه پیش رفتیم.
وی درباره نگاه به ساختار مستند در تولید این مینی سریال عنوان کرد: تلاش کردیم مرزها در بخشهایی برای مخاطبان گم شود و اگر اتفاق افتاده باشد یعنی به هدفمان رسیده ایم، اما در منطق بصری و روایی عمدتا به دوربین مخفی توجه داشتیم.
ابی زاده درباره علت ساخت این پروژه توضیح داد: من تحت تاثیر سریال «داستان یک شهر» و پرداختن آن به آسیبهای اجتماعی و فیلمها و سریالهایی که دیده بودم، همیشه در نظر داشتم که یک کار با این مختصات بسازم. چند سال است که با تیم فعلی مان تلاش میکنیم که تلاشهایی را تجربه کنیم. آقای سجادی حسینی نیز در این زمینه به من کمک کردند و در تدوین و اصلاحات کار نظرات خیلی خوبی دادند.
وی افزود: در ابتدا ۱۲ طرح اولیه نوشتیم و ۷ ایده آن نهایی شد و در نهایت ۴ قسمت در سامانه هاشور ارائه شده است.
ابی زاده عنوان کرد: میزان تولید محتوای ویدئویی این روزها ۱۵ درصد نیاز بازار را جواب میدهد که عامل اصلی کمبود آن سرمایه است و میتوان با حذف برخی حواشی و زواید امکان افزایش تولیدات در خور را بالا برد و من سعی کردم مقدمهای برای این هدف در حد و اندازه «اکستریم» فراهم کنم. از آقای سجادی حسینی عزیز تشکر میکنم و از رکسانا قهقرایی تهیه کننده کار که باعث شدند من عملا در پس تولید دغدغهای نداشته باشم. از از علی رسول زاده مدیرتولید و همه اعضای گروه «اکستریم» و از اندیشکده مستقل که امکان و شرایط ویژهای برای دیده شدن فیلمهای کوتاه فراهم کرده است.
علی رسول زاده مدیر تولید این مینی سریال نیز بیان کرد: سعی کردیم در «اکستریم» مرحله به مرحله حرکت کنیم و کارها را پیش ببریم. من خودم به دلیل رشته تحصیلی ام دغدغه کارهای رسانهای و مرتبط با آن را دارم و اکستریم جنسی از تولید محتوای رسانهای است. «اکستریم» متناسب با داشته هایمان تولید شده است وگرنه فیلمنامههای زیادی داشتیم که میتوانستند اجرا شوند، اما نیاز به بودجه و هزینه بسیار هست. امیدواریم در ادامه بتوانیم حمایتهایی جذب کنیم و به آنها نیز به طور مفصل بپردازیم.
وی درباره فرآیند تولید کار نیز توضیح داد: به دلیل شرایط مالی فرآیند کار کمی زمان بر شد، اما در طی ۴ یا ۵ به پایان رسید.
کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه نیز بیان کرد: من از اواخر پروژه به واسطه پیشنهاد خانم رکسانا قهقرایی تهیه کننده «اکستریم» با این کار همراه شدم. نظراتی را در تدوین داشتم و سعی کردم به گروه کمک کنم، اما من همان زمان در ورکشاپی به نام کارگاه ساخت فیلم کم هزینه به هنرجویان آموزش میدادم که چطور میتوان با کمترین هزینه و تجهیزات یک فیلم خوب ساخت. در واقع جرات و جسارت فیلمسازی با بودجه کم و گروه جمع و جور که اگرچه ممکن است در خروجی به لحاظ کیفی ضعفهایی داشته باشد، اما جسارت فیلمسازی مهمتر است.
وی افزود: این جنس کارها ریسک پذیری دارد و استفاده از ایدههای خلاق و داشتن تفکر در اثر مهم است. باید تجربهها را در معرض دید قرار داد. به نظرم محمد ابی زاده در شروع توانسته است جسارت و خلاقیت خود را ثابت کند.
سجادی حسینی ادامه داد: هیچ وقت فکر نکردم فیلم کوتاه پلهای برای فیلم بلند است. مهم مدیوم صحبت کردن و بیان دیدگاه و جهان بینی فیلمساز است. گاهی یک حرف با داستان کوتاه و گاه با رمان مطرح میشود و گاه با فیلم کوتاه یا فیلم بلند. بنابراین وقتی میتوان یک پیام یا محتوا را در قالب مختصرتری ارائه کرد اضافه گویی و طرح آن در یک فیلم بلند ضرورتی ندارد. همزمان با فیلمهای بلند این روزها فیلم کوتاه هم میسازم و با فیلمسازان جوان همراه میشوم. از گستاخ و بی محابا بودنشان به معنای مثبت اش خوشم میآید و به نظرم این ویژگی به فیلم کوتاه کمک میکند.
احمد ساعتچیان بازیگر تئاتر، سینما و منتقد و کارشناس جلسه نیز در پایان خاطر نشان کرد: نکته جالب درباره فیلمهای کوتاه خوبی که تاکنون در این مجموعه نمایش داشته اند این است که این کارها عمدتا از دو ویژگی برخوردارند. نخست این که پیش تولید طولانی داشته اند و دوم این که بر فیلمنامه هایشان دقت و تمرکز زیادی صورت گرفته است.
مریم دوستی، سعید نجاتی، هادی محقق، پریسا آزمایش فیلمساز، مهدی استاداحمد نویسنده و شاعر، سارا والیانی بازیگر، مینا عبدی بازیگر، محمد نیکبخت، سعید دشتی بازیگر و کارگردان تئاتر، احمدرضا حجارزاده و جمعی از بازیگران و عوامل این اثر در این مراسم حضور داشتند.