تحقق عدالت؛ لازمه حرکت دولت در مسیر انقلاب
حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) روز گذشته بر تحقق عدالت در دولت منتخب تاکید کرد و آن را یکی از مسیرهای انقلاب معرفی کردند. با بررسی منابع اسلامی متوجه خواهیم شد این موضوع یکی از شاخصههای مهم حکومت علوی است.
خبرگزاری میزان -
- سجاد تنها تحلیلگر سیاسی- یکی از بهترین الگوهای حکومت داری که دارای شاخصههای خاص است حکومت حضرت علی علیه السلام است که تا اینجای کار رد پای آن در دولت سیزدهم دیده شده است و نور امید را در دل مردم زنده کرده تا ان شاء الله این دولت انقلابی و جهادی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را برطرف کند.
حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) روز گذشته در این باره فرمودند: [ملت ایران]با انتخاب شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریّت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است نشان داد.
این نکته رهبرانقلاب خبر از شایسته سالاری دولت سیزدهم نسبت به دولتهای قبل داد که اولین رکن حکومت علوی است. حضرت علی علیه السلام با استفاده از کارگزاران با ایمان، متعهد و متخصصی [۱]توانست در مدت کوتاهی، با وجود همه مشکلاتی که احزاب و جریانهای سیاسی برای آن حضرت ایجاد کردند، جامعه را سر و سامان داده و از بی عدالتیها و نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی نجات و به سوی عدالت سوق دهد. بررسی منابع تاریخی گواه بر آن است که حضرت با استفاده از نیروهای جهادی ومتخصص مسیر نورانی اسلام را طی کرد و روز گذشته رهبرانقلاب دقیقا به این موضوع اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) روز گذشته برمردمی بودن آیت الله رئیسی و دولت منتخب اشاره و بیان کرد: «یک توصیه به رئیسجمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همهی مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم -که سابقهی این کار را هم ایشان دارند.» [۲]ر
این نکته رهبرانقلاب خبر از شایسته سالاری دولت سیزدهم نسبت به دولتهای قبل داد که اولین رکن حکومت علوی است. حضرت علی علیه السلام با استفاده از کارگزاران با ایمان، متعهد و متخصصی [۱]توانست در مدت کوتاهی، با وجود همه مشکلاتی که احزاب و جریانهای سیاسی برای آن حضرت ایجاد کردند، جامعه را سر و سامان داده و از بی عدالتیها و نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی نجات و به سوی عدالت سوق دهد. بررسی منابع تاریخی گواه بر آن است که حضرت با استفاده از نیروهای جهادی ومتخصص مسیر نورانی اسلام را طی کرد و روز گذشته رهبرانقلاب دقیقا به این موضوع اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) روز گذشته برمردمی بودن آیت الله رئیسی و دولت منتخب اشاره و بیان کرد: «یک توصیه به رئیسجمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همهی مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم -که سابقهی این کار را هم ایشان دارند.» [۲]ر
یشه تاکید معظم له در سیره حضرت علی علیه السلام قابل مشاهده است، زیرا در حکومت علوی، مردم و رعیت، از جایگاه والایی برخوردار هستند و به عنوان صاحبان اصلی حکومت اسلامی تلقی میشوند، چنانکه حضرت در فرمان به مالک، بر این امر تصریح کرد.
در فرازی از این نامه آمده: «برای ارباب رجوع وقتی را در نظر بگیر و خود به گرفتاریهای آنان رسیدگی کن، برای این موضوع مجلسی عمومی برپا کن و در این مجلس فروتنی کن. در این موقع ارتش و مأموران را از برابر چشم مردم دور ساز تا بدون ترس با تو سخن بگویند.» [۳]
حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) روز گذشته بر تحقق عدالت در دولت منتخب تاکید کرد و آن را یکی از مسیرهای انقلاب معرفی کردند. با بررسی منابع اسلامی متوجه خواهیم شد این موضوع یکی از شاخصههای مهم حکومت علوی است، زیرا در سیاست حضرت علی علیه السلام «بین فرزندان و خویشان و سایر مسلمانان هیچ گونه فرقی وجود نداشت. همه با هم برابر و به یک اندازه سهم میبردند». [۴]
حضرت در فرازی از سخنرانی خود هنگام بیعت، سیاست مالی برگرفته از سیره رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را معیار حکومتداری خود قرار داد و برتری مهاجر، انصار و احزاب را برتری معنوی خواند و همه را در بهرهمندی از بیت المال یکسان دانست. [۵]
این نظم مالی در جامعه و استفاده بهینه از بیت المال سهم به سزایی در عدالت اقتصادی و جلوگیری از شکاف طبقاتی دارد. در مقابل، عدم رعایت بهرهبرداری صحیح از بیت المال و تقسیم ناعادلانه آن در جامعه میتواند شکاف طبقاتی عمیق و خطرات جبران ناپذیری برای جامعه اسلامی به دنبال آورد که اشاره روز گذشته رهبر انقلاب به این موضوع بود.
تاکید حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) بر انقلابی بودن برای عدم ایجاد انحراف در مسیر امام خمینی (ره) بود که آن را میتوان با مبارزه حضرت علی علیه السلام با انحرافات و بدعتها که سختترین مشکل حکومت حضرت بود، مقایسه نمود؛ چرا که سنت و حدیث پیامبر ترک شده و جای آن را خرافات و بدعتها گرفته بود. از این رو حضرت با این مدل از انحرافات برای پاک نمودن جامعه اسلامی به مبارزه برخاست و اقدامات قابل توجهی انجام داد؛ چنانکه در فرازی از سخنان خود در هنگام بیعت مردم با وی فرمود: «ما با مسائلی چند چهره و پیچیده مواجهیم، بهطوری که... افقها مه آلود و تاریک شده و صراط مستقیم و راه و روش سلوک زمان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) تغییر یافته است.» [۶]
تاکید حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) بر انقلابی بودن برای عدم ایجاد انحراف در مسیر امام خمینی (ره) بود که آن را میتوان با مبارزه حضرت علی علیه السلام با انحرافات و بدعتها که سختترین مشکل حکومت حضرت بود، مقایسه نمود؛ چرا که سنت و حدیث پیامبر ترک شده و جای آن را خرافات و بدعتها گرفته بود. از این رو حضرت با این مدل از انحرافات برای پاک نمودن جامعه اسلامی به مبارزه برخاست و اقدامات قابل توجهی انجام داد؛ چنانکه در فرازی از سخنان خود در هنگام بیعت مردم با وی فرمود: «ما با مسائلی چند چهره و پیچیده مواجهیم، بهطوری که... افقها مه آلود و تاریک شده و صراط مستقیم و راه و روش سلوک زمان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) تغییر یافته است.» [۶]
پینوشت:
۱. الامامة و السیاسة، ج ۱، ص ۷۱.
۲. سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۲،
۳. نهج البلاغه، خطبه ۶۷.
۴. الاختصاص، ص ۱۵۰.
۵. شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۳۷ - ۴۲؛ ج ۱۶، ص ۲۳.
۶. نهج البلاغه، خطبه ۹۲.
۱. الامامة و السیاسة، ج ۱، ص ۷۱.
۲. سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای (حفظ الله) مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۲،
۳. نهج البلاغه، خطبه ۶۷.
۴. الاختصاص، ص ۱۵۰.
۵. شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۳۷ - ۴۲؛ ج ۱۶، ص ۲۳.
۶. نهج البلاغه، خطبه ۹۲.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *