برای انتخاب رشته موفق چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟
انتخاب رشته و حتی انتخاب دانشگاهی که از سوی افراد صورت میگیرد نقش محوری در تربیت شخصیت آنها دارد، رشته و دانشگاه میتواند آینده افراد را متحول کند و از آنها فرد دیگری بسازد.
خبرگزاری میزان -
در این زمینه مهرداد امجدیان مدرس کنکور ، دانشگاه و مشاور انتخاب رشته در گفتوگو با میزان در مورد اهمیت بالای انتخاب صحیح رشته و دانشگاه از سوی داوطلبان گفت: نقش محوری انتخاب رشته تحصیلی تاثیرات مهمی در آینده افراد دارد چنانکه برخی افراد توانسته اند با انتخاب صحیح و آگاهانه تحولات مثبتی را در شخصیت، روحیات و جهت دهی به استعدادهای خود ایجاد نمایند.
نقش محوری علاقه در انتخاب رشته
امجدیان گفت: اولین نکته مهم علاقه است، علم ثابت کرده است که استعداد ذاتی نیست و اکتسابی است واستعداد در پرتو علاقه به دست میآید. به طور کلی دانش آموزان یا با علاقه احساسی به سراغ انتخاب رشته میروند و یا علاقه عاقلانه، در جامعه ما طی بیست سال اخیر روند روبه رشدی را در چشم هم چشمی و پیروی از دیگران را شاهد بوده ایم. از این رو بیشتر انتخابهایی که از سوی داوطلبان اتفاق افتاده است تحت تاثیر دیگران و با علاقه احساسی صورت گرفته است.
پذیرش واقعیتها برای رسیدن به ایده آلها
وی ادامه داد: افراد تلاش دارند که از نتیجه سعی و خطاهای دیگران استفاده کنند تا مسیر هموار تری برای خود ایجاد و زودتر به مقصد برسند. اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که این علاقه احساسی مشتمل بر واقعیتهای زندگی نیست. ما باید واقعیتهای زندگی را در نظر بگیریم تا بتوانیم به ایده آلهای خود برسیم، نه اینکه با سودای ایده آلها از واقعیتها فاصله بگیریم.
وی افزود: برای انتخاب رشته و رسیدن به ایده آل هایمان باید طوری انتخاب کنیم که آن قله و اوج که برای خود متصور هستیم به ما دست یافتنیتر شود، از این رو باید عوامل بیرونی را در نظر گرقت. بچههای امروز در ایده آلها سیر میکنند و خیال پردازی میکنند و جو حاکم بر جامعه و از همه مهمتر خانواده را در نظر نمیگیرند. از این رو از واقعیات دور میشوند.
در نظر گرفتن ظرفیتهای درونی و اجتماعی
وی با تاکید بر اینکه در حدود دو دهه است که جو غالب بر جامعه افراد را به سمت علوم تجربی کشانده است گفت: در سالهای اخیر جامعه توسط سایهای به سمت علوم تجربی کشانده شده است. خانوادهها سعادتمند شدن فرزندان خود را در پزشک شدن و دندان پزشک شدن میدانند همین امر موجب سرخورده شدن افرادی میشود که نمیتوانند مطابق با الگوهای ذهنی خانوادهها قدم بردارند و احساس شکست و ناکامی دارند. چرا که ظرفیتهای موجود جامعه را در نظر نمیگیرند.
امجدیان اظهار کرد: بسیار خانوادههایی که با صرف هزینههای گزاف تلاش دارند که سودای پزشک شدن را به واقعیت تبدیل کنند، از این رو نه تنها توفیق چندانی حاصل نمیکنند بلکه فرزندان خود را دلزده و دلسرد میکنند.
انتخاب رشته انتخاب سبک زندگی
امجدیان با تاکید بر اینکه انتخاب رشته دانشگاهی ما در انتخاب سبک زندگی و حتی انتخاب همسر و تربیت فرزند تاثیر گذار است گفت:خیلی از داوطلبان با علاقه احساسی خود پیش میروند و واقعیتها را در نظر نمیگیرند، باید در انتخاب رشته واقعیتهای حاکم بر جامعه را در نظر گرفت. انتخاب رشته و حتی انتخاب دانشگاهی که از سوی افراد صورت میگیرد نقش محوری در تربیت شخصیت آنها دارد. رشته و دانشگاه میتواند از آدمها فرد دیگری بسازد.
وی در پایان گفت: هیچ رشتهای بی هویت و ناکارآمد نیست این جو اجتماع است که هر از چند گاهی برخی رشتهها در آن اولویت واهمیت مییابد چشم هم چشمی فرهنگ نا درستی است که در جامعه ما به وجود آمده است. دانش آموزان باید تلاش کنند همچنین عوامل بیرونی را نیز در نظر بگیرند و با پذیرش واقعیات به جای خیال پردازیها به این مهم دست یابند.
-با اعلام نتایج کنکور یکی از دغدغههای مهم داوطلبان انتخاب رشته است، با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رشته و تاثیر آن در آینده افراد لذا لزوم انتخاب صحیح و آگاهانه در این زمینه برای جلوگیری از هدر رفت سرمایههای اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین تاثیر مهم این انتخاب و اثر آن بر سبک زندگی افراد لازم و ضروری به نظر میرسد.
در این زمینه مهرداد امجدیان مدرس کنکور ، دانشگاه و مشاور انتخاب رشته در گفتوگو با میزان در مورد اهمیت بالای انتخاب صحیح رشته و دانشگاه از سوی داوطلبان گفت: نقش محوری انتخاب رشته تحصیلی تاثیرات مهمی در آینده افراد دارد چنانکه برخی افراد توانسته اند با انتخاب صحیح و آگاهانه تحولات مثبتی را در شخصیت، روحیات و جهت دهی به استعدادهای خود ایجاد نمایند.
نقش محوری علاقه در انتخاب رشته
امجدیان گفت: اولین نکته مهم علاقه است، علم ثابت کرده است که استعداد ذاتی نیست و اکتسابی است واستعداد در پرتو علاقه به دست میآید. به طور کلی دانش آموزان یا با علاقه احساسی به سراغ انتخاب رشته میروند و یا علاقه عاقلانه، در جامعه ما طی بیست سال اخیر روند روبه رشدی را در چشم هم چشمی و پیروی از دیگران را شاهد بوده ایم. از این رو بیشتر انتخابهایی که از سوی داوطلبان اتفاق افتاده است تحت تاثیر دیگران و با علاقه احساسی صورت گرفته است.
پذیرش واقعیتها برای رسیدن به ایده آلها
وی ادامه داد: افراد تلاش دارند که از نتیجه سعی و خطاهای دیگران استفاده کنند تا مسیر هموار تری برای خود ایجاد و زودتر به مقصد برسند. اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که این علاقه احساسی مشتمل بر واقعیتهای زندگی نیست. ما باید واقعیتهای زندگی را در نظر بگیریم تا بتوانیم به ایده آلهای خود برسیم، نه اینکه با سودای ایده آلها از واقعیتها فاصله بگیریم.
وی افزود: برای انتخاب رشته و رسیدن به ایده آل هایمان باید طوری انتخاب کنیم که آن قله و اوج که برای خود متصور هستیم به ما دست یافتنیتر شود، از این رو باید عوامل بیرونی را در نظر گرقت. بچههای امروز در ایده آلها سیر میکنند و خیال پردازی میکنند و جو حاکم بر جامعه و از همه مهمتر خانواده را در نظر نمیگیرند. از این رو از واقعیات دور میشوند.
در نظر گرفتن ظرفیتهای درونی و اجتماعی
وی با تاکید بر اینکه در حدود دو دهه است که جو غالب بر جامعه افراد را به سمت علوم تجربی کشانده است گفت: در سالهای اخیر جامعه توسط سایهای به سمت علوم تجربی کشانده شده است. خانوادهها سعادتمند شدن فرزندان خود را در پزشک شدن و دندان پزشک شدن میدانند همین امر موجب سرخورده شدن افرادی میشود که نمیتوانند مطابق با الگوهای ذهنی خانوادهها قدم بردارند و احساس شکست و ناکامی دارند. چرا که ظرفیتهای موجود جامعه را در نظر نمیگیرند.
امجدیان اظهار کرد: بسیار خانوادههایی که با صرف هزینههای گزاف تلاش دارند که سودای پزشک شدن را به واقعیت تبدیل کنند، از این رو نه تنها توفیق چندانی حاصل نمیکنند بلکه فرزندان خود را دلزده و دلسرد میکنند.
انتخاب رشته انتخاب سبک زندگی
امجدیان با تاکید بر اینکه انتخاب رشته دانشگاهی ما در انتخاب سبک زندگی و حتی انتخاب همسر و تربیت فرزند تاثیر گذار است گفت:خیلی از داوطلبان با علاقه احساسی خود پیش میروند و واقعیتها را در نظر نمیگیرند، باید در انتخاب رشته واقعیتهای حاکم بر جامعه را در نظر گرفت. انتخاب رشته و حتی انتخاب دانشگاهی که از سوی افراد صورت میگیرد نقش محوری در تربیت شخصیت آنها دارد. رشته و دانشگاه میتواند از آدمها فرد دیگری بسازد.
وی در پایان گفت: هیچ رشتهای بی هویت و ناکارآمد نیست این جو اجتماع است که هر از چند گاهی برخی رشتهها در آن اولویت واهمیت مییابد چشم هم چشمی فرهنگ نا درستی است که در جامعه ما به وجود آمده است. دانش آموزان باید تلاش کنند همچنین عوامل بیرونی را نیز در نظر بگیرند و با پذیرش واقعیات به جای خیال پردازیها به این مهم دست یابند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *