چرا دولت قانون اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت را اجرا نکرد؟
دولت دوازدهم بار دیگر حتی در آخرین سال حضور خود بر مسند قدرت اجرایی کشور ارادهای برای اجرایی کردن، قانون اخذ مالیات سالانه از خودروهای گران قیمت نشان نداد و متاسفانه با وجود گذشت موعد زمانی پایان خرداد ماه، آییننامهای تاکنون مصوب و یا ابلاغ نشده است.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام خانه ملت، اخذ مالیات سالانه از خودروهای گرانقیمت اولین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به عنوان مالیات از خودروهای لوکس نزد افکار عمومی معروف شد، البته دولت هیچ عزمی برای اجرای این قانون به کار نبست. اما با آغاز فعالیت مجلس یازدهم، نمایندگان در اولین سال کاری خود این قانون را با اعمال اندکی تغییرات در بودجه سال ۱۴۰۰ بار دیگر تصویب کردند.
بر اساس این قانون که در بند الحاقی (۷) تبصره (۶) قانون بودجه ذکر شده، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شد تا نسبت به تعیین داراییهای مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند تا کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفلشان را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی هم باید آیین نامه اجرایی آن را تهیه و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیئت وزیران میرساند.
دولت دوازدهم بار دیگر حتی در آخرین سال حضور خود بر مسند قدرت اجرایی کشور ارادهای برای اجرایی کردن، قانون اخذ مالیات سالانه از خودروهای گران قیمت نشان نداد و متاسفانه با وجود گذشت موعد زمانی پایان خرداد ماه، آییننامهای تاکنون مصوب و یا ابلاغ نشده است.
محمد خدابخشی در واکنش به این موضوع گفت: متاسفانه دولتها در اجرای قوانین ضعف دارند بطور مثال مجلس یازدهم روی موضوع اخذ مالیات از خودروهای لوکس و مساکن لوکس تاکید دارد، اما براساس بررسی ها، دولت در این رابطه اقدامی جدی انجام نداده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دولت موظف به اجرای قوانین است و طبیعتا قانون بودجه با توجه این که زمان اجرای آن سالانه است باید با دقت بیشتری و در زمان مناسب توسط دستگاه اجرایی شود.
خدابخشی تاکید کرد: اگر قوانین در زمان پیش بینی شده و بصورت صحیح اجرا شود بسیاری از مشکلات ایجاد نمیشود و بسیاری امور سامان مییابد در هر صورت کمیسیون بودجه بحث عدم توجه به اخذ مالیات از لوکس سواران و مالکان خانههای لوکس را پیگیری میکند
براساس این گزارش؛ در بند الحاقی (۷) این تبصره آمده است: کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو میباشند:
۱- تا مبلغ پانزده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۵) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰) ریال یک درصد (۱%)
۲- تا مبلغ سی میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۵) ریال دو درصد (۲%)
۳- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۵) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۰) ریال سه درصد (۳%)
۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۵) ریال چهار درصد (۴%)
ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام میشود. ماخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد میشوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.
بر اساس این قانون که در بند الحاقی (۷) تبصره (۶) قانون بودجه ذکر شده، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شد تا نسبت به تعیین داراییهای مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند تا کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفلشان را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی هم باید آیین نامه اجرایی آن را تهیه و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیئت وزیران میرساند.
دولت دوازدهم بار دیگر حتی در آخرین سال حضور خود بر مسند قدرت اجرایی کشور ارادهای برای اجرایی کردن، قانون اخذ مالیات سالانه از خودروهای گران قیمت نشان نداد و متاسفانه با وجود گذشت موعد زمانی پایان خرداد ماه، آییننامهای تاکنون مصوب و یا ابلاغ نشده است.
محمد خدابخشی در واکنش به این موضوع گفت: متاسفانه دولتها در اجرای قوانین ضعف دارند بطور مثال مجلس یازدهم روی موضوع اخذ مالیات از خودروهای لوکس و مساکن لوکس تاکید دارد، اما براساس بررسی ها، دولت در این رابطه اقدامی جدی انجام نداده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دولت موظف به اجرای قوانین است و طبیعتا قانون بودجه با توجه این که زمان اجرای آن سالانه است باید با دقت بیشتری و در زمان مناسب توسط دستگاه اجرایی شود.
خدابخشی تاکید کرد: اگر قوانین در زمان پیش بینی شده و بصورت صحیح اجرا شود بسیاری از مشکلات ایجاد نمیشود و بسیاری امور سامان مییابد در هر صورت کمیسیون بودجه بحث عدم توجه به اخذ مالیات از لوکس سواران و مالکان خانههای لوکس را پیگیری میکند
براساس این گزارش؛ در بند الحاقی (۷) این تبصره آمده است: کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو میباشند:
۱- تا مبلغ پانزده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۵) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۰) ریال یک درصد (۱%)
۲- تا مبلغ سی میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۵) ریال دو درصد (۲%)
۳- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۵) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۰) ریال سه درصد (۳%)
۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۵) ریال چهار درصد (۴%)
ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام میشود. ماخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد میشوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *