حمزه صالحی: سینما از خود سینماگران و منتقدان لطمه میخورد/با انقراض ژانر كمدى مواجه هستيم
حمزه صالحی در گفتوگو با پیرامون وضعیت سینماها پیش از کرونا و در ایام کرونا گفت: به نظر من وضعیت سینما پیش از کرونا هم وضعیت مطلوبی نبود به این خاطر که در سال تنها سرمایه چند فیلم بر میگشت و به سود میرسیدند كه شاید تعداد آنهاد به ۱۰ فيلم هم نرسد. در دنیا فیلمهای گیشه تعریف شده است و مثلا در بخش فیلمنامه باکس آفیس رایترز هم دارند و این دسته از اشخاص احترام خودشان را هم دارند. پیش از این «تگزاس ۲» را نوشته بودم که در زمان خودش رتبه دو یا سه فروش گیشه شد و در حال حاضر «دینامیت» را هم بر روی پرده سینما دارم و پس از آن «انفرادی» هم اکران خواهد شد و احتمالا فروش خوبی خواهد داشت.
وی در همین راستا افزود: با این حال در شبکههای مجازی و برنامههای نقد شرایط به شکلی پیش رفته که من به آن پز روشنفکری مى گويم که الان در فضای اين گونه نقدها مد شده و مقداری رغبت ما را برای ادامه کم میکند و باعث میشود در زمینه مسائل اجتماعی بنویسم که به شدت سادهتر از فضای کمدی هم هست.
صالحی تصریح کرد: کاری داشتم برای صادق سعیدی به نام «مرده خور» که دوستانی که دیدند معتقدند کار خیلی خوبی است و ریتم خوبی دارد و .. در ژانر کودک هم کاری با عنوان «پاستاریونی» کار کردم که جایزه هم گرفت و فروش خوبی هم داشت. اما این جو فراگیر باعث میشود آدم دلسرد شود و ادامه کار را رها کند.
فیلمنامهنویس «تگزاس ۲» با اشاره به اهمیت متن در ژانر کمدی بیان کرد: همین امسال پژمان جمشيدى به جز «دینامیت» فیلم «هفتهای یکبار آدم باش» را روی پرده داشت و کارگردان فیلم اخیر هم اتفاقا خوب بود و قرار بود مخاطب را به سینماها بکشاند، اما این اتفاق نیفتاد. به نظر من دلیل عمده اینکه یک فیلم با همان بازیگر میفروشد و یکی دیگر نه «متن» است که کمتر آن را جدی میگیرند. انگار در جامعه سینمایی با کارهای اجتماعی و هنری غیر کمدی تو را بیشتر تحویل میگیرند.
وی تاکید کرد: به نظر من در دوران پساکرونا هم اتفاق خوبی برای سینما نمیافتد به این خاطر که جریان روشنفکری سطحی بوجود آمده و فیلمهای کمدی را کمرنگتر خواهد کرد. رضا عطاران و جواد عزتی به شدت در کارهای کمدی کمتری ظاهر میشوند و برای پژمان جمشیدی هم همین اتفاق افتاده است. نه تنها فیلمنامهنویسان که برای بازیگران کمدی هم این وضعیت پیش آمده و سینما از خود سینماگران و منتقدان لطمه میخورد و اگر وضع بر همین منوال باشد و فیلمنامه نویسان کمدی کنار بکشند وضعیت سینما بدتر از این خواهد شد. باید برای کسانی که به اقتصاد سینما کمک میکنند توجه ویژهتری شود تا در دوران پساکرونا مشکلی بوجود نیاید.
وی با بیان اینکه هر فیلمی برای فروش مولفههای خاص خودش را دارد عنوان کرد: حدود ۱۵۰ فیلم متقاضی اکران در سینماها هستند و همین الان به جد میگویم ۹۰ درصد از این فیلمها پول خودشان را بر نمیگرداند وای کاش برخی ازین فیلمها در همین دوران اکران آنلاین میشدند.
صالحی با اشاره به فروش بالای «دینامیت» خاطرنشان کرد: «دینامیت» واقعا یک مورد استثنا بود که در شرایط ۵۰ درصدی توانست به فروش خیلی بالایی دست پیدا کند. هر چند در نظر باید در نظر گرفت که اگر در وضعیت کرونا نبودیم قیمت بلیط ۵۰ هزار تومان بود که قطعا رقم فروش این فیلم بالاتر هم میشد.
حمزه صالحی همراه شیما محمدبیگی فیلمنامه فیلم کمدی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان نوشته است. او از سال ۱۳۸۷ به عنوان نویسنده و دستیاری کارگردان و با برنامه «رنگین کمان» آغاز کرد. این فیلمنامهنویس با فیلمهای «انفرادی»، «تگزاس ۲» و «دینامیت» با مسعود اطیابی همکاری داشته است.