استفاد از ریل تولید داخل از ایستگاه بستان آباد تا خاوران/ پیشرفت فیزیکی ایستگاه خاوران به ۸۵ درصد رسید
حمیدعلی محمدزاده در گفتوگو با میزان در خصوص اتمام عملیات ریل گذاری بستان آباد تبریز گفت: در آذرماه سال ۹۸ با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی ایستگاه بوستان آباد، میانه به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح شد؛ باتوجه به اینکه بستان آباد از نظر مسافری و باری ظرفیت لازم برای بهره برداری با راندمان بالا را نداشته است لازم بود ریل به نقطهای نزدیک کلان شهر تبریز برسد تا ظرفیت و راندمان لازم برای بهره برداری ایجاد شود.
مجری طرح راه آهن بستان آباد تبریز افزود: تصمیمی اتخاذ شد تا ایستگاه خاوران که نزدیکترین نقطه به کلان شهر تبریز است به عنوان ایستگاه بین راهی مسافری در نظر گرفته شود و احداث آن آغاز شود.
علیمحمدزاده گفت: طی یک سال و نیم اخیر طراحی، پیمان سپاری و اجرای طرح با سرعت بسیار بالایی انجام شد که میتوان گفت در ساخت ایستگاههای درجه ۲ کشور با این مقیاس طرح کم نظیری بوده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ایستگاه خاوران به ۸۵ درصد نزدیک شده و در فاز اول به نظر میرسد که قابل بهره برداری است؛ البته نواقصی در ساختمان ایستگاه و تأسیسات جانبی آن وجود دارد که تا چند ماه آینده تکمیل خواهد شد.
مجری طرح راه آهن بستان آباد تبریز تصریح کرد: طول راه آهن بستان آباد تا خاوران ۴۴ کیلومتر است که زیرسازی آن به صورت دو خطه اجرا شده و روسازی آن فعلاً در فاز اول ریل گذاری به صورت یک خطه به اتمام رسیده است.
علیمحمدزاده با اشاراه به اینکه ایستگاه خاوران ایستگاه مشترک بین خط متروی تبریز و راه آهن میانه تبریز است گفت: در حال حاضر خط متروی تبریز در میدان بسیج این کلانشهر واقع شده که از یک سال و نیم اخیر هماهنگیهایی با قطار شهری تبریز و شهرداری تبریز به عمل آمده تا خط مترو از میدان بسیج تا خاوران ادامه یابد و هم اکنون این خط مترو در دست مطالعه است.
وی افزود: این مشخصه باعث میشود حمل و نقل ترکیبی که مورد تأکید حمل ونقل روز دنیاست جامه عمل پوشانده شود.
مجری طرح راه آهن بستان آباد تبریز با بیان اینکه در پروژه بستان آباد تبریز ابنیههای بسیار سنگینی واقع شده است گفت: ۷ پُل خاص شامل پل یک کیلومتری باسمنج، پل گرمدره، پل سعیدآباد، پل کندرود و پل تقاطع آزادراه در این مسیر قرار دارد که در مجموع به طول دو کیلومتر به صورت دو خطه اجرا شده است.
علیمحمدزاده گفت: در بخش تونلهای این پروژه ۳ کیلومتر تونل احداث شده است که بزرگترین آن تونل شیبلی به طول دو کیلومتر و ۸۰۰ متر بوده است.
وی بیان کرد: حدود ۳۵۰ هزار متر مکعب در این پروژه بتن ریزی صورت گرفته است که نشان دهنده وجود ابنیه سنگین در مسیر این پروژه است
مجری طرح راه آهن بستان آباد تبریز مهمترین رکورد در این پروژه را احداث و پیشرانی عرشه پل یک کیلومتری دو خطه قوسی پل باسمنج دانست و گفت: در ۱۰ تیر سال ۹۹ پیشرانی این عرشه آغاز شد و تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ با بتن ریزی به اتمام رسید؛ به عبارتی پیشرانی پل حدود ۱۰ ماه طول کشید که در نوع خود این زمان رکورد محسوب میشود.
علیمحمدزاده تصریح کرد: مشکلاتی نیز بر سر راه ثبت این رکورد وجود داشت که از جمله آن تأخیر در تأمین ورق و تأخیر در تزریق اعتبار بود که اگر این تأخیرات رخ نمیداد رکورد بهتری برای این پل به ثبت میرسید.
وی در خصوص استفاده از ریلهای تولید داخل در این پروژه گفت: از ایستگاه بستان آباد تا خاوران تمام ریل استفاده شده تولید داخل بوده که افتخار ملی است، اما قبل از ایستگاه بستان آباد از ریل خارجی هم استفاده میشد؛ همچنین ادوات بستن ریل به تراورس و تراورسهای استفاده شده تماما تولید داخلی بوده بنابراین کل ریل، روسازی و زیرسازی پروژه تولید داخلی بوده است.