طول بزرگراههای کشور به ۲۱ هزار کیلومتر میرسد/ شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی در کشور
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه آماده و در انتظار آسفالت و نصب علائم است که با افتتاح آنها میزان بزرگراههای کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر خواهد رسید.
خبرگزاری میزان -
- طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی به تشریح فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در طول دولت تدبیر و امید بیش از ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه افتتاح شد و روز پنجشنبه گذشته ۳۲۱ پروژه بزرگراهی به افتتاح رسید، اظهار کرد: اینها کمک کرده است تا ایمنی و راندمان در بخش بار و مسافر افزایش یابد. همچنین بنا بر آمار، سالی ۸۰۰ کیلومتر به طول راههای کشور افزوده شده است که رقمی قابل توجه است. در عین حال هماهنگی برای انتقال بار و مسافر تسهیل شده و از نقاط حادثهخیز رفع خطر شد و بسیاری از مسیرها نیز دوبانده شدند.
اسلامی افزود: هم اکنون ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه آماده و در انتظار آسفالت و نصب علائم است که با افتتاح آنها میزان بزرگراههای کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر خواهد رسید.
اسلامی همچنین در خصوص صنعت هوایی و نوسازی صنعت هوایی، گفت: در سال ۸۹ که بحث آزادسازی قیمتها مطرح شد و دلار یکهزار تومان بود، آنها برای یک ساعت پرواز یکصد هزار تومان دریافت میکردند. با تغییر شرایط و انفجار در افزایش قیمتها و شرایطی که متاثر از تحریم بود هر روز درآمد شرکتها نسبت به هزینهها روند کاهشی یافت و شرکتهای هوایی نتوانستند هزینهها را با درآمد متناسب کنند و به همان نسبت نتوانستند نوسازی انجام بدهند. امروز کشور بیش از هر زمانی نیاز دارد به اصل سرمایه خود در حوزه حمل و نقل توجه کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص زیرساختهای ریلی و همچنین اقدام وزارتخانه درباره تسهیل در صنعت هوایی کشور، گفت: از تسهیلات یارانهای که در ستاد کرونا تصویب شده بود، صنعت هوایی و زیرساختهای ریلی به دلیل شیوع کرونا دچار مشکلاتی شدند که دراین ایام بسیاری از شرکتهای هواپیمایی تسهیلات کرونایی دریافت کردند.
اسلامی ادامه داد: شرکتهای ریلی به دلیل تضامین مالی که داشتند تسهیلات کرونایی کمتری را دریافت کردند که یکی از آنها شرکت رجا بود که تقریبا هیچکدام از تسهیلات را دریافت نکرد و صندوقی که آنها را حمایت میکرد شرکت رجا را مورد حمایت قرار نداد.
ار ظرفیتهای داخل برای توسعه کشور بهره بردیم
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: کاری که وزارت راه و شهرسازی در دوران کرونا انجام داد، این بود که از ظرفیتهای داخل برای توسعه استفاده کرد. در حوزه ریلی از ظرفیت و توان داخلی بهره بردیم. این کمک کرد تا توان صنعتی و تکنولوژی کشور مورد حمایت جدی قرار بگیرد و همین مورد نیز کمک کرد تا از بابت کاهش درآمد از طریق تسهیلات و قطعی خط لجستیک با بهره مندی از توان داخل و تولید داخل از محل تبصره ۱۸ وام تخصیص بدهیم.
به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وام کمک هزینه برای عملیات بهره برداری به شرکتهای ریلی ارایه کرد و دیگری نیز وامی بود که برای توسعه ناوگان به شرکتهای ریلی از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافت. با این کمکها تلاش کردیم تا شرکتهای ریلی آسیب کمتری ببینند.
نوسازی ۵۵ هزار ناوگان فرسوده جادهای کشور
وزیر راه و شهرسازی درخصوص نوسازی ناوگان جادهای بار و مسافر نیز اعلام کرد: در خصوص نوسازی ناوگان بار و مسافر برنامهای مدون وجود داشت که آن برنامه دستخوش مسائلی شد که ریشه آن در صنایع خودروسازی است. یکی از صنایع خودروسازی که کامیون را سال هاست به کامیون داران فروخته بود نتوانست کامیونها را تحویل بدهد. در این دوره با توجه به اینکه عمر ناوگان جادهای در حال بالارقتن بود و با وجود ۵۵ هزار ناوگان جادهای بالای ۴۵ سال سن تلاش کردیم تا از محل امتیاز قانون احکام دائمی ماده ۳۰ و امتیازی که برای وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کرده بود، ۵ هزار کامیون زیر سه سال ساخت را به کشور وارد کنیم و برای ۵۰ هزار کامیون دیگر از طریق قرارداد با کارنجات نسبت به تولید آن اقدام کنیم.
اسلامی افزود: امیدواریم کارخانجات کامیونهای مرغوب و با کیفیت تولید کنند و برای واردات ۵هزار کامیون نیز بروکراسیها کاهش یابد تا سریعتر ناوگان جادهای نوسازی شود.
ایجاد ترمینال جدید در فرودگاه بین المللی امام خمینی در دستور کار
اسلامی در خصوص بخش هوایی و اقداماتی که در این بخش انجام شد، توضیح داد: در بخش هوایی یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفت غیر از نوسازی و ورود هواپیماهای جدید، توسعه فرودگاه بود. به عنوان نمونه توسعه فرودگاه مهرآباد، توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه استانها از جمله اقدامات بود. در عین حال در مسیرهای پروازی پذیرش ظرفیتهای جدید برای عبور از مرزهای ایران گسترش یافت.
وزیر راه و شهرسازی با بر شمردن گسترش مسیرهای پروازی به عنوان یکی از درآمدهای تزانزیتی کشور، ادامه داد: ایجاد ترمینال جدید در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با سرمایه گذاری داخلی از دیگر اقداماتی است که در دست انجام است. به منظور سرمایه گذاری و ایجاد ترمینال جدید تفاهم نامه ۲ میلیارد دلاری امضا شده است که سقف ۶۰ میلیون مسافر در سال توسط طرح برنده شده ترمینال جدید دیده شده و از این طریق هاب بزرگ منطقهای ایجاد خواهد شد که این گام جدیدی است که در بخش هوایی در دستور کار قرار دارد.
عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص بنادر نیز اعلام کرد: ظرفیت بنادر کشور در دولت تدبیر و امید از ۱۸۵ میلیون تن ظرفیت به ۲۸۵ میلیون تن ظرفیت رسیده است که با افتتاحهای اخیر و سرمایه گذاریهایی که در بنادر کشور انجام شده است توانسنیم بنادر کشور را به بنادر نسل سوم تبدیل کنیم.
اسلامی افزود: در بنادر نسل سوم کشور هم صنعت و تولید وجود دارد و هم فرآوری در بنادر انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون در تمامی بنادر کشور پسکرانه ایجاد شده است، توضیح داد: در بندر شهید رجایی ۲۵۰۰ هکتار زمین جدید به عنوان پس کرانه ایجاد شده است. در بندر چابهار نیز ظرفیت از ۹۰۰ هزار تن به ۸/۵ میلیون تن رسیده ایم که بناست این رقم در گام تکمیلی به ۲۰ میلیون تن در سال برسد.
اسلامی توسعه شبکه راه آهن کشور و اتصال بنادر و راه آهن را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: با مجموعه اقداماتی که در حال انجام است تلاش میکنیم تا سهم ترانزیت ایران را افزایش بدهیم.
وی بر گسترش شبکه ریلی و شبکه جادهای و اتصال آنها به کشورهای همسایه و افزایش سهم ترانزیت تاکید کرد و افزود: تکمیل راه آهن رشت-آستارا و اتصال آن به روسیه وهمچنین راه آهن شلمچه-بصره از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
اسلامی تاکید کرد: هم اکنون در قالب طرح جامع حمل و نقل و لجستیک کارها در وزارتخانه دنبال میشود. طرح جامع لجستیک یکی از ضرورتهای شکوفایی اقتصادی است که در وزارت راه و شهرسازی حاکم شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر این مطلب که در هفته گذشته با حضور رییسجمهوری تعدادی از پروژههای وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی با رویکرد تولید مستمر مسکن و تبدیل آن به یک جریان پایدار به افتتاح رسید، گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد تا در بخش مسکن و شهرسازی، با اصلاح ساز و کار در شیوهنامههای و آییننامههای دولت، به روان سازی در این بخش اقدام کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در این دوره از وزارت راه و شهرسازی موضوع مسکن و تولید آن در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز شد، از فعال و تحت اجرا بودن ۵۳۰ هزار واحد مسکن در سراسر کشور و در قالب طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و افزود: از تعداد ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی که در سراسر کشور فعال است با حضور رییسجمهوری ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد تحویل شده است که این واحدها بخشی در بافتهای فرسوده قرار دارند و بخشی نیز پروژههایی هستند که از طریق انبوهسازان احداث شدند.
اسلامی میزان افتتاحهای مسکن مهر را در هفته گذشته ۲۲ هزار و ۲۰۰ واحد عنوان کرد و یادآور شد: در بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام بود که در این دوره تلاش کردیم تا تمامی واحدهای باقیمانده را که فاقد پرونده حقوقی و مشکلاتی از این دست هستند، تکمیل کنیم. آخرین اقدام نیز در مسکن مهر صفادشت بود که این واحدهای با امکانات آموزشی افتتاح شدند.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد تا واحدهای مسکونی مهر تنها یک خوابگاه نبوده و از تمامی امکانات زندگی برخوردار باشد. هماکنون مسکن مهر در مراحل پایانی قرار دارد.
۵۰ هزار هکتار اراضی از وزارت جهاد کشاورزی را تحویل گرفتیم
وی دو گام بزرگ وزارت راه و شهرسازی را در بخش مسکن و تسهیلگری این بخش تامین زمین و اصلاح ضوابط معماری و شهرسازی برشمرد و توضیح داد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفتیم که اقدامی مناسب در بحث تامین زمین است. همچنین با مصوبهای که از شورای پول و اعتبار گرفتیم وام مسکن ملی را از ۱۰۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون افزایش دادیم که گامی موثر برای خانه دار کردن متقاضیان واقعی به شمار میرود.
اسلامی تصریح کرد: همچنین در ضوابط معماری و شهرسازی تسهیلگری انجام دادیم تا روند تامین زمین و زمینی که در محدوده شهری و برخوردار از منابع باشد را برای اجرای طرحهای مسکن تخصیص بدهیم.
افزایش تسهیلات مسکن از ۱۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان
وزیر راه و شهرسازی اقدام دیگر دولت را در بخش مسکن افزایش میزان تسهیلات از ۱۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان و افزایش میزان تسهیلات به قمیت تمام شده مسکن عنوان کرد و گفت: با مصوبهای که از شورای پول و اعتیار اخذ شد رقم تسهیلات از ۱۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. بدین معنا بالای ۵۰ درصد در قیمت مسکن به متقاضیان وام ارایه میشود و با اقدام برای خریداران توان افزایی ایجاد شده است.
راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان
اسلامی در خصوص راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن واجاره بها، گفت: نرخ مسکن تابع بازارهای موازی است. بدین معنا همچنانکه قیمت ارز و طلا تغییر میکند قیمت مسکن نیز تغییر مییابد. مهمترین تدبیری که میتواند کارساز باشد این است که شرایطی ایجاد شود که مسکن به عنوان کالای سرمایهای محسوب نشود.
وی افزود: به منظور اینکه مسکن به عنوان کالای سرمایهای محسوب نشود وزارت راه و شهرسازی وقت ویژهای صرف کرد و سامانه جامع املاک و اسکان را که تکلیف قانونی بود طراحی کرد. واحدهای خالی را شناسایی کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم.
اسلامی ادامه داد: به موجب قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف شده است تا مالیات را از مردادماه امسال از واحدهای خالی اخذ کند. هم اکنون تدابیری اندیشیده شده است که صرفه قانونی واحدهای خالی از مالکان سلب شده و همین کار سبب خواهد شد تا مالکان اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و همین موضوع گامی در جهت به اجاره رفتن واحدهای خالی و یا عرضه برای فروش خواهد شد.
وی درخصوص استقبال از خوداظهاری در سامانه جامع املاک و اسکان گفت: مهلت قانونی خوداظهاری در سامانه جامع املاک و اسکان تا پایان شهریورماه تمدید شد. از مردم تقاضا داریم تا حتما اینکار را انجام بدهند. با اینکار برنامه ریزی برای تامین مسکن بر اساس اقلام آماری انجام خواهد شد.
اسلامی کارکرد مهم سامانه جامع املاک و اسکان را شناسایی واقعی نیازهای جامعه به مسکن عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳ میلیون خانوار در سامانه جامع املاک و اسکان ثبتنام کردند، گفت: رسانهها و صدا و سیما تشویق کنند تا همه خانوارها اقدام به خوداظهاری کنند. همچنین در اقدامی دیگر وزارت راه و شهرسازی با تهاترگیری و از طریق اطلاعاتی که در دسترس دارد امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی را شناسایی کرد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد و سازمان امور مالیاتی میتواند از مردادماه اقدام به اخذ مالیات از خانههای خالی کند.
اسلامی تصریح کرد: در قانون ۵۴ مکرر که به تازگی در مجلس تصویب شد، مالیات برای واحدهای حقوقی دو برابر مالیات برای واحدهای حقیقی است و همین کمک خواهد کرد تا واحدهای حالی برای اجاره و یا فروش به بازار عرضه شود.
راه اندازی بورس املاک
وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این مطلب که وزارت راه منتظر ثبت نام مردم در سامانه جامع املاک و اسکان نمانده است و تمامی واحدها را شناسایی کرده از ارسال پیامک برای ۲۵ میلیون نفر خبر داد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید سهم بزرگی از افزایش قیمت و تلاطم در بازار مسکن را سوداگری عنوان کرد و در بیان اقدامات وزارتخانه در رفع این مشکل گفت: در این بخش، تمامی واحدهایی که در اختیار بانکها و اشخاص حقوقی قرار دارند شناسایی شده اند. بورس املاک را چندی پیش راه اندازی کردیم و در این راه خود پیش قدم شده و املاک را در بورس املاک عرضه کردیم.
اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در هفتههای گذشته به دلیل قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی، بازار میلگرد و سیمان دچار مشکل و هم اکنون با افزایش قیمت مواجه است، گفت: قطعی برق واحدهای صنعتی قیمت سیمان را از پاکتی ۲۸۰ هزار تومان افزایش چشمگیری داده است که این مورد سبب شده تا پروژههای مسکن دچار تلاطم شوند و تاریخ افتتاحهای مسکن نیز به تعویق بیفتد.
وی تصریح کرد: نباید برق واحدهای صنعتی را به دلیل تامین برق مصرف خانگی قطع میکردند که باید در این خصوص به دلیل تبعات بسیار بدی که بر جای میگذارد، تصمیمگیری لازم انجام بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: جهش قیمت مسکن متاثر از عرضه و تقاضای مسکن نیست. در برخی از سالها بالاترین عرضه را داشتیم، اما همان سال قیمت مسکن سه برابر شد؛ بنابراین قیمت مسکن تابع بازارهای موازی است.
اسلامی بر پاسخ گویی وزارت راه و شهرسازی به جامعه هدف نیازمند مسکن و بهرهمندی از تمامی ظرفیتها در این بخش تاکید کرد و گفت: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند ۷۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند که ۵۳۰ هزار نفر در قالب طرح اقدام ملی و باقیمانده نیز در قالب طرح مسکن روستایی برای تامین مسکن معرفی و به پروژههای متصل شدند که مقدمات خانه دار شدن آنها فراهم شده است.
وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را برای دهکهای ۳ تا ۷ مناسب برشمرد برای دهکهای یک دو دو اعلام کرد که این دهکها از طریق بنیادها و دستگاههای حمایتی شناسایی شده اند که تامین مسکن برای آنها در همان قالب در حال پیگیری است.
۱۵ هزار واحد خالی در پردیس تعیین تکلیف میشود
اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۱۵ هزار خانه خالی در پردیس خبر داد و افزود: وجود ۱۵ هزار خانه خالی در پردیس که واجد تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی هستند معضلی است و برای بسیاری از ساکنان مشکل ساز شده است. به همین منظور از مدیرعامل پردیس خواستیم تا هشدارهای لازم و اخطار را برای تحویل این واحدها به متقاضیان بدهند چرا که خالی ماندن واحدها سبب خسارت به کسانی که در برجها ساکن هستند خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص تصمیم ستاد ملی کرونا برای عدم جابه جایی مستاجران اشاره کرد و درباره صدور حکم تخلیه برای مستاجران توضیح داد: از سوی مستاجران، یکهزار و ۳۰۰ شکایت به شورای حل اختلاف ارسال شده که از این تعداد فقط برای ۳۰۰ مورد حکم تخلیه صادر شده است و برای یکهزار مورد دیگر بین مالک و موجر صلح ایجاد شده است.
اسلامی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را برای بازار اجاره، اجاره داری حرفهای عنوان کرد و گفت: برای راه اندازی اجاره داری حرفهای اقدامات لازم توسط وزارت راه انجام و زمین تامین شده و چندین بار فراخوان داده ایم که امیدواریم این مورد نیز برای ساماندهی بازار اجاره عملیاتی و اجرایی شود.
ثبت نام ۲۵۰ هزار متقاضی برای دریافت وام ودیعه مسکن
وی در خصوص وام ودیعه مسکن با اشاره به اینکه حدد ۲۵۰ هزار نفر در این طرح ثبتنام کردند، اعلام کرد: در خصوص وام ودیعه مسکن پالایشها انجام شده است و به زودی کسانی که در سال گذشته وام ودیعه مسکن دریافت نکرده و واجد شرایط هستند وام ودیعه را دریافت خواهند کرد.
اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود تعیین سقف اجاره مسکن سبب افزایش قیمت مسکن شده است، گفت: در سال گذشته یکی از شبکههای تلویزیونی مالکان و مستاجران خوب را معرفی کرد که همین موضوع نشان داد چقدر مالکان انصاف داشتند و رعایت حال مستاجران را کردند. همچنین در سال گذشته از بسیاری از مالکان که اجاره را ثابت نگه داشته و افزایش ندادند، تقدیر کردیم.
وزارت راه و شهرسازی بر نوسازی واحدهای روستایی نظارت دارد
وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز اعلام کرد: ۵۹ میلیون واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن نوسازی شده است و وزارت راه و شهرسازی بر مقاوم سازی و نوسازی واحدها نظارت کامل دارد.
اسلامی تصریح کرد: در آمایش سرزمین به ظرفیت جمعیت و استعداد جمعیت توجه کنیم.
مخالف تفکیک وزارتخانه هستم
اسلامی در خصوص تکفیک وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: افرادی که به تفکیک دامن بزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. هم اکنون زیرساختهای حمل و نقل وعمران و شهرسازی با هم آمیخته شده اند و در راستای وظایف هم نقشآفرینی میکنند. تفکیک وزارتخانهها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخشها میشود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساختهای شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *