نشانههای رایج کلاهبرداری در معاملات مجازی چیست؟
پنج شیوه رایج که برای کلاهبرداری از «خریداران کالاها» به کار گرفته میشود، منتشر شده است.
خبرگزاری میزان -
_ آی تی ایران نوشت: کلاهبرداری از خریدار یا فروشنده یک کالا در فضای مجازی، اتفاقی است که میتواند لذت یک خرید آسان و بیدغدغه را به دردسر تبدیل کند. این اتفاق در رابطه با کالاهایی که از سوی افراد حقیقی در فضای مجازی آگهی میشوند، بیشتر رخ میدهد، زیرا امکان پیگیری آن تقریبا صفر است. پس بهتر است هنگام معامله با افراد، چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، به پنج نشانه رایج در آگهیهایی که با هدف کلاهبرداری منتشر میشوند، توجه کنید تا از دردسر و ضرر و زیان دور بمانید. در این مطلب با پنج شیوه رایج که برای کلاهبرداری از «خریداران کالاها» به کار گرفته میشود، آشنا شوید.
درج قیمت پایینتر از عرف بازار
در این شیوه عکس قابل قبولی از یک کالا با قیمتی پایینتر از عرف بازار آگهی میشود. اما قیمت پیشنهادی، نشان از یک مشکل دارد: یا کیفیت کالا با آنچه در عکس نمایش داده شده است قابل مقایسه نیست یا اصلا کالایی برای فروش وجود ندارد و هدف دریافت وجه از افراد مشتاق به خرید ارزان است. در این موارد ممکن است به جای عکس واقعی کالا از عکس ژورنالی یا عکس کالا در محیطی موجه استفاده شود که با توجه به قیمت، خریداران را وسوسه میکند.
دریافت هزینه ارسال قبل از هزینه کالا
ممکن است یک فروشنده با خریدار بر سر این موضوع به توافق برسد که کالا را برای او ارسال کند تا بعد از بازدید هزینهاش را دریافت کند. اما برای انجام این کار از مشتری هزینه ارسال را مطالبه میکند. در این روش اصلا بعید نیست بعد از پرداخت هزینه ارسال، هیچگاه کالایی به دست خریدار نرسد و تنها هزینه ارسال است که از جیب مشتری میرود.
همچنین ممکن است فروشندهای به خریدار بگوید کالایی که آگهی کرده در شهر دیگری است و اگر خریدار تمایل دارد، میتواند هزینه آن را پرداخت کند تا محصول برایش ارسال شود. شیوه رایج دیگر این است که فروشنده اعلام میکند هزینه ارسال را خودش پرداخت میکند، اما تمام یا بخشی از هزینه کالا را مطالبه میکند. در این روش نیز احتمال خسارت دیدن خریدار بسیار بالا است.
همچنین ممکن است فروشندهای به خریدار بگوید کالایی که آگهی کرده در شهر دیگری است و اگر خریدار تمایل دارد، میتواند هزینه آن را پرداخت کند تا محصول برایش ارسال شود. شیوه رایج دیگر این است که فروشنده اعلام میکند هزینه ارسال را خودش پرداخت میکند، اما تمام یا بخشی از هزینه کالا را مطالبه میکند. در این روش نیز احتمال خسارت دیدن خریدار بسیار بالا است.
فرصتهای ویژه ساختگی
به نمایش گذاشتن شرایط بسیار جذاب از دیگر روشهایی است که افراد را به خرید کالاهایی تشویق میکند که یا وجود ندارد یا با آنچه شرح داده شده است تفاوت کیفیتی بسیاری دارد. برای مثال فروش ویژه به علت مهاجرت یکی از شگردهای رایج برای کلاهبرداری است. در این شیوه با تاکید بر اینکه خریدار زمان زیادی برای خرید ندارد، فرد کلاهبردار به اهداف خود میرسد.
درخواست بیعانه
در این روش که در موارد گزارش شده از کلاهبرداریها بسیار مشاهده میشود، فروشنده از قرار حضوری خودداری و وانمود میکند مشتریهای بسیاری پای آگهی نشستهاند. به این ترتیب فرد کلاهبردار فضا را طوری ترتیب میدهد که خریدار برای از دست ندادن فرصت با پرداخت بیعانه موافقت میکند. اما در این موارد معمولا بعد از دریافت بیعانه، گوشی شخص فروشنده برای همیشه از دسترس خارج میشود.
چند توصیه مهم!
با توجه به این پنج شیوه رایج در کلاهبرداری، بهتر است اگر قصد دارید کالایی را با قیمت مناسب از نیازمندیهای آنلاین تهیه کنید، حتما کالای آگهی شده را به صورت حضوری ببیند و بعد اقدام به پرداخت پول کنید. همچنین هیچگاه واتساپ یا تلگرام را برای مکالمه یا دریافت لینک پرداخت، جایگزین فضای چت در اپلیکیشنها و سایتهای آنلاین خرید و فروش، نکنید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *