افزایش گرسنگی در سطح جهان در پی همه گیری کرونا

14:48 - 27 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۳۸۴
گزارش جدید سازمان ملل از افزایش گرسنگی در جهان در پی شیوع همه گیری کرونا حکایت دارد.

- وخیم‌تر شدن نابرابری‎ها به احتمال زیاد یکی از میراث ماندگار همه گیری کروناست.

به گزارش «ایندیپندنت»، داده‌های جدید منتشر شده توسط سازمان ملل نشان دهنده تاثیر نابرابر کروناست که با دسترسی به یک نیاز اساسی انسان اندازه گیری می‌شود: غذا.

بر اساس تخمین سازمان غذای سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، تعداد افراد گرسنه درسطح جهانی با افزایش ۱۱۸ میلیون نفری در سراسر جهان به ۷۶۸ میلیون نفر رسیده است، که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۶ تاکنون است.

تعداد افرادی که با ناامنی غذایی زندگی کرده و مجبور به کاهش کمیت و کیفیت غذا می‌شوند، با افزایش ۳۱۸ میلیون نفری، به ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون نفر رسیده است.

در آمریکای شمالی و اروپا، اشتغال رسمی، شبکه‌های امنیت اجتماعی و دسترسی گسترده به کار از راه دور، این ضربه را تا حدی جبران کرده است.

با این حال، در آن مناطق جهان، درصد افرادی که با عدم امنیت غذایی زندگی می‌کنند از ۷.۷ درصد به ۸.۸ درصد رسیده است.

اما کشور‌های در حال توسعه که میلیارد‌ها کارگر غیررسمی در آن زندگی می‌کنند، وضعیت بسیار بدتری وجود دارد.

آسیا و آفریقا محل زندگی بیشتر افرادی در جهان است که با عدم امنیت غذایی روبرو هستند اما منطقه‌ای با بیشترین آسیب ناشی از همه گیری ویروس کرونا، یعنی آمریکای لاتین و کارائیب، بیشترین جهش یک ساله در عدم امنیت غذایی را تجربه کرد؛ جهش ۹ درصدی، که این نرخ را به ۴۰.۹ درصد رسانده است.

در این منطقه و مناطق دیگر در جهان در حال توسعه، کمبود واکسن به صورت مزمن هنوز هم وجود دارد و اکنون پیش بینی می‌شود دسترسی به غذا در سال جاری بدتر شود.

«ماکسیمو توررو کالن»، اقتصاددان ارشد آژانس غذایی سازمان ملل، می‎گوید «کشور‌های پیشرفته از مزیت داشتن اقتصادی رسمی برخوردار بودند، جایی که اگر محدودیت و قرنطینه اعمال می‌شد، مردم به بیمه بیکاری یا کمک‌های اجتماعی دسترسی داشتند.»

به گفته وی، «این اتفاق در بیشتر کشور‌های در حال توسعه رخ نداد؛ قابل مشاهده است که طبقه متوسط به فقر و فقرا به سمت ناامنی شدید غذایی حرکت می‌کنند.»

کمتر کشوری شاهد افزایش شدیدتری در ناامنی غذایی در مقایسه با پرو است.

این کشور آمریکای جنوبی درگیر با ویروس کرونا اکنون یک نمونه بارز در زمینه تعمیق نابرابری‌هاست.

داده‌های جدید ملی نشان می‌دهد که تنها در یک سال فقر از ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، چرا که فقرا ثروت خود را بسیار بیشتر از ثروتمندان از دست داده‎اند.

در بخش‌های وسیعی از کشور‌های در حال توسعه، جایی که توزیع واکسن به شدت در مقایسه با کشور‌های ثروتمندتر کُند پیش می‌رود، موج‌های جدید بی امان ابتلا به کرونا، آفت گرسنگی را دوباره زنده می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *