تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد

9:45 - 21 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۶۲۲
امروز دوشنبه ۲۱ تیر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با اول ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است.
_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوشنبه، بیست و یکم تیر سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) و روز ازدواج

۱۴۴۰ سال پیش در چنین روزی، اول ذیحجه سال دوم هجری قمری حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) به عقد هم درآمدند.

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بانویی شایسته و بافضیلت بود که شخصیت‌های برجسته مسلمان خواستار ازدواج با او بودند. اما رسول اکرم (ص) می‌فرمود ازدواج فاطمه به خواست الهی بستگی دارد. سرانجام حضرت علی (ع) حضرت فاطمه (س) را از رسول گرامی اسلام (ص) خواستگاری کرد و پیامبر (ص) پس از مشورت با فاطمه (س) و کسب موافقت وی، آن دو را به عقد یکدیگر درآورد. پس از ازدواج، آن دو انسان نمونه، زندگی ساده، اما سرشار از محبت و معنویتی را آغاز کردند و در این کانون پرمهر، افرادی بزرگ، چون امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) که الگو‌هایی از انسان کامل به شمار می‌روند، پرورش یافتند. این روز در سالنمای ایرانی به عنوان روز ازدواج معروف شده است.

تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد


ورود مسلمانان به اسپانیا

۱۳۱۰ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم ژوئیه سال ۷۱۱ میلادی برای نخستین بار در تاریخ مجاهدت‌های مسلمانان، «طارق بن زیاد» فرمانده مسلمان با سپاهی عظیم وارد اسپانیا شد.

این پیروزی آغاز پیشرفت سپاه اسلام در اروپا بود که تا فرانسه امروزی ادامه یافت. طارق بن زیاد با عبور از تنگه میان مراکش و اسپانیا که به نام او «جبل الطارق» نامیده شد، وارد اسپانیا شد. این تنگه راه ارتباطی اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است. پس از فتح آندلس که قسمتی از اسپانیا است، مسلمانان به مدت ۸ قرن بر این سرزمین حکومت کردند و علم و تمدن اسلامی را در اروپا رواج دادند.
 
تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد


تولد ابن ابی الحدید، دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان

۸۵۶ سال پیش در چنین روزی اول ذی الحجه سال ۵۸۶ هجری قمری "ابن ابی ‏الحدید" دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان متولد شد. ابوحامد عبدالحمید بن محمد مداینی، معروف به ابن ابی‏ الحدید معتزلی، از بزرگان علمای معتزله، فقیه، اصولی، حکیم، متکلم، شاعر و کاتب می‏ باشد. شرح نهج البلاغه‏ او که شهره‏ عام و خاص است، حاکی از مودت و دوستی وی نسبت به امیرالمؤمنین (ع) و خانواده‏ رسالت (ص) می‏ باشد. این اثر از کتب مهم و معتبر ادبی، تاریخی و کلامی است و از همان زمان تالیفش شهرت یافته و محل مراجعه و استفاده‏ دانشمندان قرار گرفته است. ابن ابی الحدید در مدائن به دنیا آمد و در سال ۶۵۶ ق در هفتاد سالگی در بغداد وفات یافت. شرح یاقوت ابن نوبخت، شرح مُحَصّل فخر رازی و القصائدُ السَّبع فی مدحِ سیّدنا علی (ع) از دیگر آثار اوست.

تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد


انفجار هتل ملک داوود در بیت المقدس به دست گروه صهیونیستی ایرگون

۷۵ سال پیش، در روز دوازدهم ژوئیه سال ۱۹۴۶ میلادی هتل «ملک داوود» در بیت المقدس توسط گروه صهیونیستی ایرگون منفجر شد.

این هتل محل رفت و آمد فراوان شهروندان فلسطینی و اقامت مسافران بود، بطوری که در اثر انفجار بمب‌هایی که در زیرزمین هتل ملک داوود کار گذاشته شده بود، بیش از ۲۰۰ تن کشته شدند. وجود ۱۵ یهودی در میان کشته شدگان حاکی از آن است که صهیونیست‌ها برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود و ایجاد رعب و ترس میان فلسطینی ها، برای جان یهودیان نیز ارزشی قائل نیستند.

تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد
 


قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب

۸۶ سال پیش درچنین روزی، بیست و یکم تیر سال ۱۳۱۴ هجری شمسی قیام مردم مسلمان مشهد ـ از شهر‌های مذهبی ایران ـ معروف به قیام مسجد گوهرشاد آغاز شد.

در این روز مردم مسلمان و مبارز مشهد که پیشاپیش آنان، روحانیون متعهد و مبارز قرار داشتند علیه ظلم رضاخان پهلوی و اقدامات او برای از بین بردن فرهنگ اسلامی در ایران و حاکم کردن فرهنگ بیگانه بپاخاستند. از جمله این اقدامات، دستور رضاخان مبنی بر برداشتن اجباری حجاب از سر زنان مسلمان بود، اما مردم با طرح‌های رضاخان برای دین ستیزی، مخالفت و در مقابل او ایستادگی کردند این قیام، در مسجد گوهرشاد در کنار حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به نقطه اوج خود رسید و عوامل رضاخان این قیام را با ضرب و شتم و کشتار مردم سرکوب کردند.

 

تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان

۱۵ سال پیش، در روز دوازدهم ژوئیه سال ۲۰۰۶ میلادی ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر از زمین، هوا و دریا به لبنان حمله کرد.

بهانه این تهاجم، اسیر کردن دو سرباز این رژیم توسط رزمندگان حزب ا... لبنان در یک عملیات دفاعی بود. هدف اصلی تل آویو از تجاوز نظامی به لبنان که از حمایت کامل واشنگتن نیز برخوردار بود، از بین بردن قدرت نظامی حزب ا... و خلع سلاح آن به عنوان مهمترین نیروی مقاومت لبنان دربربر ارتش رژیم صهیونیستی بود. نظامیان صهیونیست در حمله خود به لبنان، نابودی زیرساخت‌های این کشور و فشار اقتصادی بر مردم را در دستور کار قرار داده بودند تا دست از حمایت از حزب ا... بردارند. هواپیما‌های رژیم صهیونیستی در طول جنگ، حدود ده هزار حمله هوایی علیه لبنان انجام دادند که در این حملات وحشیانه بیش از ۱۰۰۰ غیر نظامی لبنانی کشته شدند، اما مردم همچنان از مقاومت حزب ا... حمایت کردند. از طرف دیگر، حملات موشکی حزب ا... به تاسیساتی در فلسطین اشغالی و مقاومت دلیرانه مبارزان حزب ا... در برابر حملات زمینی ارتش مجهز رژیم صهیونیستی، این رژیم را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت و شکست سنگینی را به آن تحمیل کرد. به طوری که آمریکا به عنوان پشتیبان اصلی اسرائیل، مجبور شد با قطعنامه شورای امنیت مبنی بر آتش بس و عقب نشینی نظامیان صهیونیستی از لبنان و جایگزینی نیرو‌های پاسدار صلح سازمان ملل، موافقت کند.
تقویم تاریخ؛ از روز ازدواج تا قیام مسجد گوهرشاد


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *