امپراتوری رسانه‌ای غرب و استاندارد‌های دوگانه

8:00 - 18 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۲۲۰
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
این نکته نیز باید موردتوجه قرار گیرد، یک ساختمان ۱۲ طبقه در حالی در آمریکا فروریخته و چندین کشته و زخمی داشته است، که تصاویر و فیلم‌های آن‌چنانی از آن منتشر نشده است. این رویه نشان می‌دهد امپراتوری رسانه‌ای غرب برخلاف ادعای آزادی بیان به‌شدت کنترل می‌شود و هر خبری که برخلاف منافع نظام سرمایه‌داری باشد، حق انتشار ندارد!

- در حالی که بیش از دو هفته از فاجعه فروریختن یک ساختمان ۱۲ طبقه در قلب میامی آمریکا می‌گذرد، جزئیات دقیقی از کشته‌ها و مفقودین این حادثه در دسترس نیست. صرفاً آن‌طور که رسانه‌ها اعلام می‌کنند، جسد ۲۴ نفر پیدا شده است و ۱۲۱ نفر هنوز مفقود هستند. در حالی که بیش از ۱۰۰ نفر هنوز مفقود بودند، بقیه این برج به طور کامل فرو توسط یک انفجار کنترل شده، منهدم شد.

امدادگران نیز به دلیل رسیدن طوفان استوایی، عملیات امدادی را متوقف کرده‌اند. درحالی که بر اساس معیار‌های بشردوستانه، اگر جان انسان‌ها برای آن‌هایی که ادعای حقوق بشر می‌کنند، ارزش داشت، نباید عملیات امدادرسانی را تا پایانِ یافتنِ همه افراد و اجساد، متوقف می‌کردند. پایان دادن به نگرانی خانواده آن‌ها باید اولویت پیدا می‌کرد و شرایط جوی مانع و بهانه‌ای برای توقف عملیات امدادرسانی نمی‌شد.

این دید در سیاست خارجی آمریکا نیز دیده می‌شود؛ رژیم آمریکا که بعد از جنگ جهانی دوم با ایجاد نهاد‌های به اصطلاح بین‌المللی در صدد تحمیل هژمونی خود به کشور‌های جنوب است، هموراه از «حقوق بشر» به عنوان یکی از دست‌آویز‌های به ظاهر موجه برای تحت فشار قرار دادن کشور‌های مستقل استفاده کرده و استفاده می‌کند تا به اهداف سلطه‌گرانه خود برسد و برخلاف ژست‌های حقوق بشری که می‌گیرد، جنگ‌های زیادی به ارمغان آورده است.

رژیم آمریکا که دست‌شان تا مرفق به خونِ صد‌ها هزار ایرانی آلوده است و حتی دارو و غذا را هم که طبق قاعده و در هیچ شرایطی تحریم‌ناپذیر است، علیه مردم ما تحریم کرده‌اند هرگز حق اظهارنظر درباره «حقوق بشر» ندارند و باید مجامع به اصطلاح بین‌المللی وحشی‌گری این جماعت خودحق‌پندار را فریاد بزنند.

رفتار‌های کانادا و جاستین ترودو نخست‌وزیر این کشور که بعد از پیدا شدن گور‌های دست‌جمعی کودکان بومی کانادا که از سال‌های ابتدایی دهه ۱۸۷۰ میلادی تا ابتدای دهه ۱۹۶۰، برای اینکه کودکان بومی از فرهنگ اصلی خود دور شوند، توسط دولت کانادا از پدران و مادران خود دور شده، و در مدارس برای کار اجباری از آن‌ها استفاده می‌کردند را نیز می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

ترودو به جای ابراز تاسف و جبران خسارات جنایاتی که مهاجران اروپایی با بومیان کانادا کرده بودند، با وقاحت تمام تقصیرات را گردن کلیسا انداخته و زیر بار مسئولیت و نقض حقوق افرادی که ساکنان اصلی کانادا به شمار می‌روند، نرفت. پاپ نیز حاضر به پذیرفتن تقصیرات نشده و تنها ابراز همدردی کرده و این اتفاق را فاجعه‌ای بزرگ خوانده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در همین رابطه گفت: من هر بار که این اخبار را می‌شنوم فکر می‌کنم که کانادا مثل سارق حرفه‌ای است که بر سر کوچه ایستاده و فریاد آی دزد آی دزد دارد. کشوری که سال‌ها است با دانستن سابقه ننگین خودش در خصوص حقوق بومیان با دروغ‌های شاخدار و نمایش‌های فریبکاران سعی می‌کند که خودش را مدافع حقوق بشر نشان بدهد، در صورتی که در گذشته خودش این چنین تاریخ سیاهی وجود دارد و همه این‌ها را برای انحراف افکار عمومی و انحراف توجهات از این تاریخ انجام می‌دهند؛ غافل از اینکه حق و حقیقت هیچ گاه پنهان نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه دولت کانادا سعی می‌کند مسئول این جنایت‌ها را گردن کلیسا بیندازد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت کانادا هنوز هم مسئولیت قطعی خودش را نپذیرفته و اقدامی در خصوص رفع کامل نگرانی‌های بومیان کانادا و جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهد. کشف ۷۵۰ گور تنها از یک مدرسه بعد از مدرسه اول که چند هفته پیش بود در حالی که بسیاری از مدارس دیگر باقی ماندند، گزارش‌های بسیار تلخی وجود دارد. اما با از هر منظری که نگاه کنیم یک نسل‌زدایی شرم‌آور در این جغرافیا اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز داشت: ایران و کشور‌های دیگر خواستار تحقیق بین‌المللی در این خصوص با مدیریت سازمان ملل هستند. دولت کانادا نشان داده است که صلاحیت رسیدگی بی‌طرفانه به این اتفاقات تلخ در تاریخ خودش را ندارد و ما همچنان در کنار کشور‌های دیگر خواستار بررسی ابعاد این جنایت و نسل زدایی در کانادا هستیم.

به هر روی کشور‌های غربی همچون آمریکا و کانادا که با برداشتن پرچم حقوق بشر همواره کشور‌های دیگر را به نقض آن متهم می‌کنند، خود در تاریخ‌شان سابقه خوبی ندارد و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری باید حساب این اقدامات را آن‌ها بگیرند.

این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد، یک ساختمان ۱۲ طبقه در حالی در آمریکا  فروریخته و چندین کشته و زخمی داشته است، که تصاویر و فیلم‌های آنچنانی از آن منتشر نشده است. این رویه نشان می‌دهد امپراطوری رسانه‌ای غرب بر خلاف ادعای آزادی بیان به شدت کنترل می‌شود و هر خبری که برخلاف منافع نظام سرمایه‌داری باشد، حق انتشار ندارد!

ضمناً فلان مجری و به اصطلاح هنرمند هم مدعی برکناری فلان مقام مسئول نمی‌شود!

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *