رتبهبندی فرهنگیان با کدام شاخصهها انجام میشود؟
- خانه ملت نوشت: علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران میگذرد، اما در طول این سالها تنها جایگاه اساتید دانشگاهها مشخص شده و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نبود و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود داشت.
چه شاخصههای در رتبه بندی فرهنگیان ملاک قرار گرفته است؟
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شد و بر این اساس نسبت به شایستگی، تخصص، حرفهای گری و کسب امتیازات لازم در رتبه بندی پنچ گانه به ترتیب از بدو استخدام تا ۲۱سال سابقه معلمی شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی شد.
وی با بیان اینکه معلمان هر پنج سال یک رتبه و در مناطق محروم، مرزی و عشایری هر چهار سال یک رتبه ارتقا مییابند، افزود: بر اساس سیاستهای ابلاغی مجموع حقوق و مزایای رتبههای پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰درصد مجموع حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاهها خواهد بود و این موضوع تبدیل به قانون شد.
حقوق و مزایای رتبههای مندرج در لایحه رتبهبندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی باشد
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجموع حقوق و مزایای رتبههای مندرج در لایحه رتبهبندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد در واقع استادیارمعلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.
حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد
منادی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد.
حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد
وی با بیان اینکه تا ۲ هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار میگیرد، گفت: این لایحه در ابتدا ۱۱ بند داشت که مورد قبول مجلس قرار نگرفت بر این اساس به منظور اعتلای کرامت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در کشور، این لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم.
وی ادامه داد: ابتدا قرار بود معلمان در گروههای یک تا پنج تقسیم بندی شوند، ولی پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، بعنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند.
حقوقها نباید بیش از ۲۰ درصد بین ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند
وی با بیان اینکه در این طرح کمیسیون آموزش، حقوقها نباید بیش از ۲۰ درصد بین ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند، تاکید کرد: معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدتها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.
وی همچنین با اشاره به همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاههای وزارت علوم و وزارت بهداشت اضافه کرد: در مرحله دوم بازگشت لایحه بودجه به مجلس، میزان این لایحه را به اندازه ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای وزارت علوم افزایش دادیم که این امر مانع خروج برخی از اساتید از کشور نیز شد بطوریکه حقوق ۸۵ هزار استاد دانشگاه، ۶ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش داشته است.
موزه پارلمان در تبریز تاسیس میشود
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از تاسیس موزه پارلمان در تبریز زیر نظر مجلس شورای اسلامی با ۵۰میلیارد ریال اعتبار خبر داد.
منادی اظهار کرد: خانه تاریخی ابراهیم کلانتری به عنوان نخستین نماینده تبریز در مجلس و سومین شهردار تبریز برای تاسیس موزه پارلمان در نظر گرفته شده است.