بیرمقی سینمای ایران در ۶ ماهه دوم سال ادامه خواهد داشت؟
- بهار ۱۴۰۰ برای سینما با همه سالهای قبل متفاوت و بیرمقتر بود. بر اساس آمارهای منتشر شده در سه ماهه نخست سال حدود ۱۳۶ هزار نفر به تماشای ۵ فیلم رفتند و سینما در این سه ماهه طلایی حدود ۳ میلیارد تومان فروش داشته است. بر طبق آمارها البته بیش از نیمی از ۵۷۰ سالن سینما در کشور و در اردیبهشت ماه تعطیل بودند.
با توجه به اینکه فصل تابستان همیشه یکی از فصلهای پرطرفدار برای دوستداران سینما بوده هنوز فیلم جدیدی اکران خود را آغاز نکرده است. طبق آمارها قرار است دو فیلم کمدی «دینامیت» و «شیشلیک» نمایش خود را آغاز کنند. با وجود رسانهای شدن خبر آن البته هنوز اکران این دو فیلم قطعی نیست و گویا تهیهکنندگان نگرانی عوض شدن دولت و عملی نشدن وعدهها را دارند. با توجه با آنکه ایام محرم نیز از اواسط مردادماه آغاز میشود این سوال مطرح است که آیا در فرصت باقیمانده میتوان رونقی دوباره به سالنهای سینما داد.
شکی نیست با شیوع ویروس کرونا در ایران که حدود یک سال و نیم از آن میگذرد متضرر اصلی پاندمی صنعت سینما؛ سالنداران سینما هستند. طبق آمار معیشت چیزی نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از کارکنان سینماها از بین رفته و بیتوجهی تام و مطلق در این زمینه باعث تعطیلی بسیاری از سینماها شده است.
این اتفاقات همه در حالی رخ میدهد که تولید فیلمهای سینمایی همچنان ادامه دارد و بازیگران و بسیاری از کارگردانان در شبکه نمایش خانگی هم فعالیت خود را ادامه میدهند، اما سینماداران هیچگونه امکانی جز نمایش فیلمهای مخاطب پسند ندارند و کسی صدای فریاد آنها را تا کنون نشنیده است.
با شروع تابستان گرم هنوز نمیتوان چشمانداز روشنی از وضعیت صنعت سینما در ۶ ماهه دوم سال داشت. در این روزها کارشناسان و سینماداران بر گارانتی دولتی و مکتوب به فیلمها سخن میگویند و از حمایتهای حداقلی در سینما میگویند. این گارانتی تاکنون به یکی از فیلمها داده شده و باید دید آیا در شرایط فعلی نجات دهنده سینما میتواند باشد و اینکه اساسا تا کجا این گارانتی ادامه مییابد.
یکی از اعضای شورای صنفی با اشاره به وضعیت پیچیده و سردرگم سینما میگوید: طبیعتا همه تهیهکنندگان و عوامل سینمایی نگران شرایط هستند و بر ضرورت اکران فیلمهای جدید با ظرفیت بالای فروش و تازه نفس در اکران میگویند، اما تا بحث اکران فیلمهای خود آنها پیش میآید هرکدام به دیگری پاس میدهند و راضی به اکران فیلمهای خود نمیشوند.
سینمای ایران تا شروع ایام ماه محرم فرصت زیادی برای تصمیمگیری و اکران فیلمهای کمدی ندارد و تعلل در این زمینه باعث پیچپیدهتر شدن وضعیت سینما و آینده آن میشود. باید دید آیا اساسا مخاطبان فیلمها چه استقبالی از این فیلمها دارند و ذائقه آنها با فیلمهای گذشته همخوانی دارد یا خیر و اینکه این فیلمها تا چه اندازه کشش جذب مخاطبان را دارند.
معادلات فروش در سینمای ایران همیشه معلول عوامل مختلفی است و تجربه نشان داده نمیتوان از قبل پیشبینی دقیقی در این زمینه داشت.