تعامل میان دولتها راه هنرمندان صنایع دستی را هموار میکند
محمدرضا کارگر گفت: تا در سطوح تصمیم گیری جوامع در مورد مسائل مربوط به حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی تعامل صورت نگیرد اتفاق تاثیرگذار و مطلوبی در حوزههای هنرمندان و تولیدکنندگان شکل نمیگیرد.
خبرگزاری میزان -
محمدرضا کارگر مدیرکل موزهها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ضرورتهای سامان دادن به تعاملات مدیریتی در سطح بین الملل برای بهینه سازی توانمندیهای میراث فرهنگی به میزان گفت: این مساله تنها مخصوص حوزه میراث فرهنگی نیست. اگر مثلا به حوزه صنعت هم نگاه کنیم میبینیم که آنها هم نیازمند وجود چنین تعاملاتی هستند. چون گاه صنعتگران دست به اقداماتی میزنند که به ثمر نشستنش نیازمند این است تا مدیران تولیدکننده در حوزه صنعت با همتایان خود در کشورهای دیگر پیرامون آن به تعامل بپردازند.
وی ادامه داد: بر این اساس قطعا و بی تردید تا در سطوح تصمیم گیری جوامع در مورد مسائل مربوط به این حوزه تعامل صورت نگیرد اتفاق تاثیرگذار و مطلوبی در حوزههای هنرمندان و تولیدکنندگان شکل نمیگیرد. یعنی اگر مثلا قرار باشد فروش صنایع دستی به یک کشور هدف در اروپا یا کشورهای پیرامونی انجام بگیرد هنرمندان ما اگر بخواهند مستقلا وارد این قضیه بشوند و تلاش کنند تا با خریداران در کشور هدف ارتباط برقرار بکنند با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهند شد و احتمال موفقیتشان هم بسیار کم خواهد بود.
کارگر افزود: اما وقتی مسوولان یک کشور تصمیم میگیرند با مسوولان کشور هدف وارد تعامل بشوند اولا همین که کشوری را برای تعامل انتخاب میکنند پارامترهای مختلفی را در نظر میگیرند. یعنی اندیشیده اند که این کشور هدف این ظرفیت را دارد که با این نوع هنری که در کشور ما تولید میشود ارتباط برقرار کنند و علاقهمند هستند و آن کالاهای هنری که ما تولید میکنیم در راستای ذائقه هنری آن جامعه است. همچنین در خلال این مذاکرات و توافقات است که بستر امنی برای هنرمندان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان فراهم میشود. هنرمندان و تولیدکنندگان ما میتوانند در این بستر آماده شده و راه هموار حرکت کند و بعد هم ازحمایتهای لازم برخوردار بشوند.
بیشتر بخوانید:
مدیرکل موزهها و اموال منقول ابراز داشت: پس وجود تعاملات میان مدیران فرهنگی ما با همتایان خارجی قطعا ضروری خواهد بود و لازم است تا در این زمینه هدف گذاریهای لازم صورت بگیرد و در سیاستگذاریهای کلان کشور هم مورد توجه قرار بگیرد. در همه جای دنیا هم البته همین وضعیت وجود دارد. مثلا امروز اگر تصور شود فلان کشور توسعه یافته بخواهد کالاهای خودش را در کشور جدیدی عرضه بکند این مساله تبدیل به یکی از موضوعات مذاکرات میان سران این دو کشور میشود.
وی اضافه کرد: من به یاد دارم در خبرها هم آمده بود وقتی دو کشور بزرگ در دنیا به دنبال ارتقای سطح روابط دیپلماتیک خود بودند یکی از توافقاتی که میان روسای جمهور دو کشور انجام گرفت به همین مساله تبادل کالاهای فرهنگی بر میگشت. پس ضرورت دارد تا چنین تعاملاتی میان دولتها برقرار بشود. البته این موضوعی است که باید به شکل پارادایمی پیش برود. یعنی هم باید حمایتهای دولتی و مذاکرات با همتایان خارجی و آماده سازی قوانین، ظرفیتها و بسترهای مرتبط توسط وزارتخانهها و مسوولان اتفاق بیفتد و در کنار این هم هماهنگیها با تولید کنندگان و صادرکنندگان و هنرمندان شکل بگیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *