جهش «نپالی» کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

13:58 - 31 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۴۷۲۹
کارشناسان بهداشتی در انگلیس می‎گویند گونه‎ جهش یافته کرونا موسوم به گونه نپالی در این کشور یافته شده است.

- هنگامی که اخیرا پرتغال از فهرست سبز انگلیس برای سفر خارج شد، «گرانت شپس»، وزیر حمل و نقل انگلیس، پرتغال را عامل جدید ویروس کرونا دانست.

 وی گفت «در پرتغال نوعی از ویروس جهش یافته در نپال، وجود دارد.»

به گزارش پایگاه «اسکرول»، این نخستین بار بود که مردم جهان در مورد «جهش نپالی» می‌شنیدند.

با این وجود، سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که از وجود هر نوع ویروس جهش یافته جدیدی از نوع SARS-CoV-۲ در نپال اطلاع ندارد.

همچنین مطابق گزارش سازمان بهداشت عمومی انگلیس، نوع محتمل نپالی یا نوع نگران کننده، وجود ندارد.

به نظر می‌رسد «سویه نپالی» همان «سویه دلتا» باشد، که نخستین بار در هند شناسایی شد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا را در انگلیس تشکیل می‌دهد، به علاوه جهش موسوم به K۴۱۷N.

جهش K۴۱۷N در «پروتئین سنبله» رخ داده است (برآمدگی قارچی شکل در سطح ویروس کرونا که به آن کمک می‌کند تا وارد سلول‌های انسانی شود).

براساس گزارش اخیر سازمان بهداشت عمومی انگلیس، ۵ مورد اول شناسایی شده از این سویه در انگلیس در تاریخ ۲۶ آوریل ثبت شده و مرتبط به مسافران نپال و ترکیه بوده است.

بر اساس آخرین آمارها، ۳۶ مورد ابتلا به «سویه نپالی» در انگلیس شناسایی شده است.

بیشتر موارد ابتلا مربوط به افراد جوان‎تر است؛ با ۲ مورد در افراد ۶۰ سال یا بیشتر؛ از این تعداد ۱۱ نفر به صورت مستقیم به این ویروس مبتلا شده‎اند (۶ نفر مسافر ورودی و ۵ نفر که با مسافران در تماس بوده‎اند).

با وجود تعداد کم موارد ابتلا به «سویه نپالی»، آنچه باعث نگرانی مردم شده این است که ترکیبی از نوع بسیار فراگیر «دلتا»، که صد‌ها هزار نفر را در هند کشته، به علاوه جهش K۴۱۷N است.

این جهش در سویه‌های دیگری هم مانند نوع «بتا»، که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی یافت شد، و سویه «گاما»، که در برزیل یافت شد، دیده شده است.

اگرچه به نظر نمی‌رسد که سویه «بتا» به اندازه نوع «دلتا» قابل انتقال باشد، اما این جهش K۴۱۷N است که گمان می‌رود به ویروس کمک می‌کند تا آنتی بادی‌ها را دور بزند.

این بدان معناست که این جهش می‌تواند باعث شود اثربخشی واکسن‌ها و دارو‌های آنتی بادی کاهش یابد و خطر ابتلای مجدد را افزایش دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *