صرف هزینه میلیاردی برای فیلمهایی با سرنوشت نامعلوم/تعطیلی پردیسهای سینمایی به دلیل نبود فیلم جدید
- در شرایطی که پر فروشترین فیلم اکران شده در سینما یعنی «هفتهای یکبار آدم باش» پس از ۱۲ هفته تازه به مرز یک میلیارد تومان رسیده و در ماههای اخیر خیلی از سینماداران تهدید به تعطیلی و تغییر کاربری سینماها کردهاند هنوز خبری از اکران فیلمهای جدید نیست و گویی این آشفتهگی در سینما همچنان ادامه خواهد داشت.
مسئولین فرهنگی، سازمان سینمایی و نهادهای ذیربط هیچگونه کمکی در این زمینه نداشتهاند و گویی سینما به حال خود رها شده و در اولویت هیچ نهاد و سازمانی نیست.
هفته گذشته شورای صنفی نمایش خبر از اکران دو فیلم کمدی جدید داد، اما تا کنون خبری نشده است. این در حالی است که خود تهیهکنندگان سینما نیز حاضر به ریسک کردن برای ورود خون تازه به رگهای سینماها نیستند با این استدلال که نمیخواهیم فیلمهای ما سوخت شوند.
از زمان شیوع کووید-۱۹ عوامل پروژههای سینمایی معتقد بودند که سینماها حتی در شرایط اوجگیری کرونا نیز مکان امنی برای مخاطبان است و به قرار گرفتن سینما در گروه مشاغل ۳ اعتراض داشتند اما پس از ماهها و با تغییر گروه شغلی سینما به گروه مشاغل ۲ و باز شدن دائمی سینماها عملا فیلمی برای نمایش بر پرده وجود ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که با این شرایط بغرنج و نامعلوم سینما چطور بسیاری از پروژههای سینمایی پروانه ساخت میگیرند و تهیهکنندگان میلیاردها تومان (با توجه به افزایش نا متعارف هزینه تولید در سینما) خرج فیلمهایی با سرنوشت نامعلوم میکنند.
در پی پیگیریهای انجام شده از سینماداران متوجه شدیم بسیاری از پردیسهای سینمایی در تهران، شیراز، گرگان، اصفهان، زاهدان و ... لااقل به مدت یک ماه در تعطیلی کامل به سر میبرند. برخی سینمادارن با اشاره به هزینههای سرسامآور باز بودن سینماها؛ بسته بودن سینماها را به صرفهتر عنوان کرده و تا مهیا شدن شرایط اکران در وضعیت مناسب حاضر به باز کردن سینماهای خود نیستند.
به نظر میرسد با وضعیت کرونایی بیشتر از هر هنری؛ هنر سینما آسیب دیده و میدان رقابت از پرده به شبکه نمایش خانگی کشیده شده است و سینماگران هم تنها نظارهگر این شرایط هستند. در این شرایط سازمان سینمایی میتواند با دادن ضمانت به صاحبان سرمایه و حمایت از اکران فیلمهای جدید قدری این شرایط را تلطیف کند تا صاحبان فیلمها راضی به نمایش فیلمهای خود شوند.