هدفگذاری برای صادرات لوازم‌خانگی به کشور‌های منطقه، اروپا و آفریقا

13:30 - 27 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۳۶۵۹
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: توسعه صادرات به کشور‌های منطقه، اروپا و آفریقا در دستور کار است.

- ایرنا نوشت: «حمیدرضا غزنوی» با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات لوازم‌خانگی در سال جاری، افزود: امسال برخی شرکت‌ها حتی صادرات قطعات لوازم‌خانگی را به بعضی شرکت‌های اروپایی آغاز کرده‌اند.

وی بیان‌داشت: توسعه صادرات به کشور‌های منطقه و همسایگان، اروپایی و آفریقایی در دستور کار است.

به گفته این مقام صنفی، اگر در زمینه قطعات لوازم‌خانگی سرمایه‌گذاری کرده و با تقویت کیفیت تولید، کار صادراتی نیز انجام دهیم، مزیت بیشتری خواهد داشت.

غزنوی ادامه‌داد: در کشور ما هنوز به بلوغ لازم در صنعت لوازم‌خانگی نرسیده‌ایم که به‌طور مثال دو یا چند برند اصلی در داخل ایجاد تا از طریق آن‌ها زمینه صادرات را فراهم کنیم، اما امید می‌رود انجمن‌های مربوطه با هماهنگی، همدلی و همکاری بیشتر بتوانند زمینه این کار را فراهم کنند.

وی با تاکید مجدد بر برندسازی به عنوان مهمترین موضوع برای توسعه صادرات، یادآوری‌کرد: کشوری نظیر کره‌جنوبی برند‌های زیادی دارد، اما بیشترین سرمایه‌گذاری برای صادرات و تسهیلات لازم را برای سه برند لوازم‌خانگی خود فراهم کرده و هر کالایی نیز صادر نمی‌کند.

شرط حضور مجدد برند‌های خارجی در کشور

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ادامه با تاکید بر اینکه موافق ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور مشروط به انتقال فناوری‌های نوین و برتر هستیم، اظهار داشت: در عین حال، لابی شرکت‌های خارجی نیز برای حضور مجدد در بازار ایران بسیار قوی است و اینکه چقدر بتوانیم دست بالا را در مذاکرات داشته باشیم، باید تولیدکنندگان بزرگ کشور در صحنه حاضر باشند.

وی با اشاره به تضاد منافع تولیدکنندگان و انجمن‌ها در برخی موارد، بر لزوم برگزاری سلسله نشست‌هایی بین آن‌ها با حضور مسوولان دولتی تاکید کرد تا به نقاط مشترکی در این زمینه دست یابیم.

لزوم حفظ دستاورد‌های به دست آمده در زمان تحریم

به گفته این مقام صنفی، وقتی جشن خودکفایی صنعت لوازم‌خانگی را برگزار می‌کنیم، الزاماتی دارد که یکی از آن‌ها حفظ دستاورد‌های به دست آمده در دوران تحریم است.

غزنوی خاطرنشان‌کرد: تنها در این صورت است که سرمایه‌گذاران تشویق به حضور مجدد در عرصه می‌شوند و ساخت داخل محصولات افزایش می‌یابد، اما اگر ببینند دوباره راه واردات باز شده دلسرد می‌شوند و سرمایه‌گذاری برای آینده کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: در این راستا، رسانه‌ها نیز باید شفاف‌سازی و کمک کنند و اگر کسی خواست برخلاف منافع ملی اقدامی انجام دهد اطلاع‌رسانی کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *