توزیع نابرابر واکسن کرونا و باقی ماندن راه طولانی تا دوران پسا کرونایی

17:51 - 26 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۳۴۱۲
کارشناسان بهداشتی نسبت به انحصار واکسن کرونا در میان کشورهای ثروتمند جهان و کُند شدن فرایند مهار این بیماری ویروسی هشدار می‎دهند.

- شیوع ویروس کرونا ممکن است در نیویورک و تورنتو در حال کاهش باشد، اما برای بیشتر جهان تهدیدی ترسناک‌تر از همیشه است.

با گسترش انواع واگیردارتر و در واکسیناسیون کاملا نابرابر، در زمانی که ۸۵ درصد از کل دوز‌ها در اختیار کشور‌های با درآمد بالا و متوسط رو به بالاست، این بیماری همه گیر در سال ۲۰۲۱ تعداد بیشتری از افراد را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کشته است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، اخیرا گفت «واکسیناسیون به این صورت (یعنی تزریق بیشتر دوز‌ها در کشور‌های ثروتمند و تزریق کم در کشور‌های فقیر)، یک استراتژی موثر برای مبارزه با این ویروس تنفسی کُشنده نیست.»

وی اظهار داشت «ویروس کووید-۱۹ در حال حاضر جان بیش از ۳ میلیون نفر را گرفته است و ما می‌بینیم که سال دوم این بیماری همه گیر بسیار کشنده‌تر از سال اول آن است.»

ماه گذشته، دولت آمریکا به طور غیر منتظره‌ای موقتاً تعلیق حمایت از حق ثبت اختراع واکسن‌های ویروس کرونا را تایید کرد؛ اقدامی که ۵۷ کشور، بهداشت جهانی و بیش از ۱۷۰ مقام سابق دولت آمریکا و برندگان جایزه نوبل از آن به عنوان اقدامی ضروری برای پایان دادن به همه گیری یاد کرده بودند.

بر اساس این تعلیق، شرکت‌های دیگر می‌توانند با استفاده از تکنولوژی استفاده شده در ساخت واکسن کووید-۱۹، که توسط شرکت‌های واکسن سازی ساخته شده بودند، اقدام به ساخت واکسن کنند.

یک کارشناس، می‎گوید «شاید با این اقدام شرکت‌های اصلی سازنده واکسن کرونا بتوانند مالکیت معنوی تکنولوژی ساخت واکسن‌های خود را به شرکت‌های دیگر منتقل کنند، اما قطعا انتقال تکنولوژی و دانش ساخت این واکسن‌ها کاری زمان بر خواهد بود.»

کارشناسان به «تایمز»، گفتند که حتی با چشم پوشی از موضوع ثبت اختراع، انتقال فناوری و دسترسی بیشتر به مواد اولیه، برای اینکه تولیدکنندگان دارو بتوانند واکسن تولید کنند، حدود ۶ ماه طول می‌کشد.

آن‌ها پیشنهاد کردند که تنها راه حل کوتاه مدت این است که کشور‌های ثروتمند، به ویژه آمریکا، دوز‌های بیشتری از واکسن را که در اختیار خود دارد، به خارج از این کشور ارسال کند.

آمریکا و اروپا ۳ برابر دوز‌های مورد نیازشان را برای ایمن کردن جمعیت کشورهایشان خریداری کرده‎اند؛ این مازاد به تنهایی برای یک میلیارد تا ۲ میلیارد از ۱۰ میلیارد دوز مورد نیاز برای واکسیناسیون ۷۰ درصد بقیه جهان کافی است.

همچنین گفته می‌شود که میلیون‌ها دوز از واکسن‌های کرونا «جانسون اند جانسون» به دلیل عدم تقاضا در حال منقضی شدن بوده و به همین دلیل دولت آمریکا مجبور به تمدید تاریخ انقضای این دوز‌ها شده است.

ممکن است با پایین آمدن سن واجدان شرایط تزریق واکسن، تقاضا افزایش یابد؛ اما سازمان بهداشت جهانی از کشور‌هایی که دوز‌های زیادی از واکسن کرونا دارند خواسته است تا ایمن سازی کودکان خود را به تاخیر بیندازند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *