از مکتب صادق آل الله تا انقلاب روحالله
بررسی زندگی صادق آل الله و شاگرد راستین آن روحالله، گواه بر پررنگ بودن مبارزات سیاسی آنها برخلاف تصور عمومی مردم است و متأسفانه فعالیت سیاسی آنها بر بسیاری از گویندگان و نویسندگان پوشیده مانده است.
خبرگزاری میزان -
- سجاد تنها نویسنده و تحلیلگر - شیعیان را پیرو مکتب صادق آل الله میدانند، زیرا با توجه به شرایط سیاسی امام صادق علیهالسلام امکان و فرصت آن را یافت که به گسترش علم و رونق احکام الهی دست یابد و طالبان علم از سراسر جهان اسلام به مدینه هجرت کردند و در مکتب او گرد آمدند تا با اسلام ناب محمدی آشنا شوند. با توجه به شناخته شدن حضرت در مباحث علمی و احکام الهی شاید این شبهه در اذهان خطور کند که امام صادق علیهالسلام با سیاست میانه خوبی نداشتند و از دخالت در امور سیاسی و حکومتی دوری میکردند تا فرضیه جدایی دین از سیاست تأیید شود.
رهبرانقلاب حضرت آیتالله خامنهای (حفظ الله) برای مهر بطلان زدن به فرضیه جدایی دین از سیاست بارها به رویکرد و مبارزه سیاسی امام صادق علیهالسلام اشاره کرده است. فرزند خلف روحالله در شهریور سال ۱۳۵۹ میفرماید: امام صادق (ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آنها را امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد. اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق (ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق (ع) اراده میکند آنچه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همهجا وجوهات و بودجه برای ادارهی مبارزهی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق (ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنیامیه مبارزه میکرد. در هنگامیکه پیروزی او بر بنیامیه حتمی بود، بنیعباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصتطلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق (ع) هم با بنیامیه و هم با بنیعباس مبارزه کرد.(۱۴ مهر ۱۳۵۹).
بدون شک انقلاب روح الله برگرفته از مکتب صادق آل الله است، زیرا بررسیهای کتب اسلامی گواه برآن است که اسلام ناب محمدی با سیاست صحیح با هم پیوندی ناگسستنی دارند و مکمل و همافزایی یکدیگر در پیدایش جامعه ایده آل الهی هستند. امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود به جنبههای این مهم اشاره نموده و میفرمایند: امثال این تبلیغات ابلهانه و گاهی موذیانه و شیطنتآمیز به گونه طرفداری از قداست اسلام که اسلام و دیگر ادیان الهی سر و کار دارند با معنویات و تهذیب نفوس و تحذیر از مقامات دنیایی و دعوت به ترک دنیا و اشتغال به عبادات و اذکار و ادعیه که انسان را به خدای تعالی نزدیک و از دنیا دور میکند، و حکومت و سیاست و سررشته داری بر خلاف آن مقصد و مقصود بزرگ و معنوی است، چه اینها تمام برای تعمیر دنیا است و آن مخالف مسلک انبیای عظام است!
رهبرانقلاب حضرت آیتالله خامنهای (حفظ الله) برای مهر بطلان زدن به فرضیه جدایی دین از سیاست بارها به رویکرد و مبارزه سیاسی امام صادق علیهالسلام اشاره کرده است. فرزند خلف روحالله در شهریور سال ۱۳۵۹ میفرماید: امام صادق (ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آنها را امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد. اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق (ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق (ع) اراده میکند آنچه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همهجا وجوهات و بودجه برای ادارهی مبارزهی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق (ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنیامیه مبارزه میکرد. در هنگامیکه پیروزی او بر بنیامیه حتمی بود، بنیعباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصتطلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق (ع) هم با بنیامیه و هم با بنیعباس مبارزه کرد.(۱۴ مهر ۱۳۵۹).
بدون شک انقلاب روح الله برگرفته از مکتب صادق آل الله است، زیرا بررسیهای کتب اسلامی گواه برآن است که اسلام ناب محمدی با سیاست صحیح با هم پیوندی ناگسستنی دارند و مکمل و همافزایی یکدیگر در پیدایش جامعه ایده آل الهی هستند. امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود به جنبههای این مهم اشاره نموده و میفرمایند: امثال این تبلیغات ابلهانه و گاهی موذیانه و شیطنتآمیز به گونه طرفداری از قداست اسلام که اسلام و دیگر ادیان الهی سر و کار دارند با معنویات و تهذیب نفوس و تحذیر از مقامات دنیایی و دعوت به ترک دنیا و اشتغال به عبادات و اذکار و ادعیه که انسان را به خدای تعالی نزدیک و از دنیا دور میکند، و حکومت و سیاست و سررشته داری بر خلاف آن مقصد و مقصود بزرگ و معنوی است، چه اینها تمام برای تعمیر دنیا است و آن مخالف مسلک انبیای عظام است!
و معالأسف تبلیغ به وجه دوم در بعض از روحانیان و متدینان بیخبر از اسلام تأثیر گذاشته که حتی دخالت در حکومت و سیاست را بهمثابه یک گناه و فسق میدانستند و شاید بعضی بدانند! و این فاجعه بزرگی است که اسلام مبتلای به آن بود…و، اما طایفه دوم که نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حکومت و سیاست جدا میدانند. باید به این نادانان گفت که قرآن کریم و سنت رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله- آنقدر که در حکومت و سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند؛ بلکه بسیار از احکام عبادی اسلام، عبادی- سیاسی است که غفلت از آنها این مصیبتها را به بار آورده. صحیفه امام خمینی(ره) جلد ۲۱ صص ۴۰۴ الی ۴۰۶
بررسی زندگی صادق آل الله و شاگرد راستین آن روحالله، گواه بر پررنگ بودن مبارزات سیاسی آنها برخلاف تصور عمومی مردم است و متأسفانه فعالیت سیاسی آنها بر بسیاری از گویندگان و نویسندگان پوشیده مانده است. بدون شک در مکتب شاگردان راستین امام صادق علیهالسلام همچون امامین انقلاب، دین منهای سیاست هم، چون درخت بیآب است و سیاست فارغ از دین همانند آب بیدرخت است.
بررسی زندگی صادق آل الله و شاگرد راستین آن روحالله، گواه بر پررنگ بودن مبارزات سیاسی آنها برخلاف تصور عمومی مردم است و متأسفانه فعالیت سیاسی آنها بر بسیاری از گویندگان و نویسندگان پوشیده مانده است. بدون شک در مکتب شاگردان راستین امام صادق علیهالسلام همچون امامین انقلاب، دین منهای سیاست هم، چون درخت بیآب است و سیاست فارغ از دین همانند آب بیدرخت است.
در طول تاریخ استعمارگران دریافتهاند که بزرگترین دشمن و رسواگر آنها، دین و آیین الهی است، لذا همواره و بهویژه پس از رنسانس کوشیدهاند تا یا در قالب سکولاریسم دین را از ماهیت خود تهی کنند، چنانکه آیین مسیحیت را چنین کردند، و یا دین را در انزوا و در گوشه معابد، زندانی و محدود نمایند و از ورود آن به عرصههای جامعه و سیاست ممانعت به عمل آورند و از این مجرا ضمن حذف مرجعیت دین در امور اجتماعی و سیاسی جامعه، به اهداف خود نائل آیند.
بررسی زندگی امام خمینی (ره) گواه به راین است که امام صادق علیهالسلام را باید الگوی تمام عیار ایشان معرفی کرد که تحولات علمی بزرگی توسط آنها ایجاد شد و شاگردان زیادی تربیت کردند. این راهبرد توانست در طوفانهای سهمگین و بحر موّاج و پرتلاطم عصر خویش سفینه هدایت را به ساحل امن الهی ببرد و انقلاب عظیمی در تشیع ایجاد کنند.
بررسی زندگی امام خمینی (ره) گواه به راین است که امام صادق علیهالسلام را باید الگوی تمام عیار ایشان معرفی کرد که تحولات علمی بزرگی توسط آنها ایجاد شد و شاگردان زیادی تربیت کردند. این راهبرد توانست در طوفانهای سهمگین و بحر موّاج و پرتلاطم عصر خویش سفینه هدایت را به ساحل امن الهی ببرد و انقلاب عظیمی در تشیع ایجاد کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *