هندسه مقاومت در اندیشه سیاسی امام(ره)
در پس نوای زیبای مقاومت در غربآسیا، شاعری قریب به چهل سال غزل مقاومت را سروده است تا در هوای مه آلود، آفتاب عرض اندام کند، امام خمینی (ره) در حالی در خانهمان ایران، ما را مهمان شهد شیرین استقلال و عزت نفس کرد.
خبرگزاری میزان -
در حقیقت شهادت شیرین است، زیرا پل ورود به عالم زر مقاومت است چرا که این مفهوم همان اصل و بنیانی است که از روز الست در وجود آدمی نهاد شده، از مقاومت در برابر نفس تا مقاومت در برابر ظلم، این مفهوم به قدری اهمیت دارد که آدم را به مزرعه زمین فرستاد و اماممان حسین (ع) را به عالم والا.
امروز سی و دو سال است که امامان در بینمان نیست، اما میراثهای گرانبهایش همچنان نقشه راهمان در حوزه سیاست خارجی و داخلی است مقاومت یکی از آنهاست که به مانند نسیمی در منطقه وزیدن گرفته و وجود نحس همچون داعش را با خود برده و اسرائیل را نیز خواهد برد.
- ابوحمزه در حالی که ابو عماد را به شیخ یاسین در مسجد القصی سپرده بود با قلبی پر از طمأنینه در نیمهشب غزه نوای پیروزی مقاومت را در شیخ جراح سر داد و گفت «اگر بازگردید بازمیگردیم» جمله همان جمله «احلی من العسل» بود که باد تاریخ با خود از باختر فرات به سرزمین زیتونها آورده بود.
مقاومت ۱۲ روزه در شیخ جراح عجوزه روباه استعمارگر را مجبور به پذیرش آتش بس کرد تا زوزه موشکهای مقاومت کمتر در سیدروت و اشکول شنیده شود و تن بزرگراه هرتزل با عملیات شمشیر قدس تکهتکه نشود.
در حقیقت شهادت شیرین است، زیرا پل ورود به عالم زر مقاومت است چرا که این مفهوم همان اصل و بنیانی است که از روز الست در وجود آدمی نهاد شده، از مقاومت در برابر نفس تا مقاومت در برابر ظلم، این مفهوم به قدری اهمیت دارد که آدم را به مزرعه زمین فرستاد و اماممان حسین (ع) را به عالم والا.
اما داستان امروز مقاومت سنگهای دهه ۹۰ را در فلسطین عزیز به موشکهای میان برد، پهپادهای انتحاری و حملات سایبری تبدیل کرده است و کار را به جایی رسانده که رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش مدعی جهان انبار سلاحهای لاکهید مارتین، گرومن و ریتون را قفل کند و دست به دامان مصر شود بلکه با میانجیگری قاهره نشینان ستارهها از سمت غزه کمتر به آسمان تلآویو هجوم آورند.
حکایت همان حکایت ابرهه و سنگهای آتشین است! اما این قصه فقط به سرزمین کهن ختم نمیشود چراکه تابلوی مقاومت در میانه ریگهای بیابان یمن زیباتر ترسیم شده است، غریب به شش سال است که بیایان نشینان یمن با موشکهای بدر، برکان، قاهر و پهپادهای صماد رویای شاهزاده بلند پرواز سعودی را به خاک سیاه نشاندهاند و جنگی که قرار بود در عرض یک هفته به پایان برسد نه تنها طولانی شده بلکه مزدوران اردنی و مراکشی را به ضجه واداشته است و تانکهای آبرامز آمریکایی در میانه شنهای تنیده شبه جزیره جان دادهاند این در حالی است که پیش از این عربستان عالم مثل افلاطونی برای یمنیها بود، اما حالا تنها خانه عنکبوت است.
در پس نوای زیبای مقاومت در غربآسیا، شاعری است که قریب به چهل سال است غزل مقاومت را سروده است تا در هوای مه آلود، آفتاب عرض اندام کند، امام خمینی (ره) در حالی در خانهمان ایران، ما را مهمان شهد شیرین استقلال و عزت نفس کرد تا چرچیل، روزولت و استالین بدون اجازه صاحبخانه مهمانی خصوصی نگیرند و مستشاران چشم آبی با حق کاپیتولاسیون مردممان را برانداز نکنند به مردم جهان نیز به خصوص مستضعفین راه و چاه پیروزی و سربلندی را نشان داد.
در واقع، هندسه مقاومت در اندیشه سیاسی حضرت امام بر اساس سیاست مستقل نه شرقی/نه غربی و تقابل و مبارزه دائمی، بیامان و تمام عیار دوگانههای حق و باطل، فقر و غنا، مستضعفین و مستکبرین، استقامت و سازش، کاخ نشینی و کوخنشینی، خائن و خادم و ... شکل گرفته است، میتوان گفت دال مرکزی گفتمان مقاومت قدرت نابرابر و استمرار مبارزه است که در نهایت پیروزی، آزادی و عزت را به ارمغان میآورد.
در حوزه سیاست داخلی نیز جان کلام و عصاره تفکر فیلسوفانی همچون جان لاک، روسو و مونتسکیو را در یک جمله یعنی «میزان رأی ملت است» خلاصه کرده است. با توجه به اینکه این روزها فضای سیاسی کشور غوطهور در انتخاب و انتخاب شدن است گفتههای پیر جماران در خصوص انتخابات جای تأمل دارد.
ایشان در حالی که خطاب به مسئولان فرمودند: «مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دستهای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند». خطاب به مردم نیز عنوان کردند: «نگویید که دیگران رأی میدهند. من هم باید رأی بدهم، تو هم باید رأی بدهی، آن روستایی هم که در کنار مزرعه خودش کار میکند باید رأی بدهد؛ تکلیف است. این یک تکلیف الهی است... ما مکلفیم به اینکه در امور دخالت کنیم. ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم».
همچنین در مورد معیار انتخاب فرد مناسب نیز متذکر شدهاند : «اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد».
صرفنظر از این که پس از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب امانت داری خوبی از میراث امام (ره) شده یا خیر و اینکه شاید برخی مسئولین با کم کاری و منفعت طلبی سعی در تلخ کردن کام مردم داشتهاند، اما مردم همواره و همیشه صاحبان اول و آخر انقلاب اسلامی و میراث حضرت امام هستند و به خوبی میدانند راه آمده سخت بوده و امروز در سی و دومین سال نبودن اماماشان همچنان استوار و پا برجا پشت رهبرشان ایستادهاند و سرود استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سر میدهند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *