مهدویان و «بیست زخم کاری» به هم رسیدند/تحولی غیره منتظره در بازی جواد عزتی
- در میان نسل جدید سینماگرانی که در دهه نود به میدان آمدند، محمدحسین مهدویان چهره منحصر به فردی است. کمتر کسی به اندازه او فرصت پرداختن به موضوعات مهم و حساس را داشته و به همان نسبت بیش از هر کسی با واکنشهای ضدونقیض به متن و فرامتن آثارش مواجه شده و از سال ۹۴ تا امروز او را در کانون توجه رسانهها قرار داده است.
او هر سال با یک فیلم تازه به جشنواره فجر برگشته و هر بار در کانون توجه بوده. «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون»، «درخت گردو» و «شیشلیک» هرکدام در نوع خود جنجالی بودند و واکنشهای ضدونقیضی را به همراه داشتند.
مهدویان با ورود به سریالسازی در حال تجربهای تازه است. سریالی برگرفته از یک رمان کوتاه با خط داستانی ملتهب و بحثبرانگیز که قطعا حواشی و واکنشها نسبت به آن کمتر از فیلمهایش نخواهد بود. در کمال تعجب، مهدویان و «بیست زخم کاری» به هم رسیدهاند و حاصل آن سریالی تازه و کنجکاویبرانگیز در شبکه نمایش خانگی است.
اقتباس فیلمنامه «زخم کاری» از روی کتاب جذاب و خواندنی محمود حسینیزاد با نام «بیست زخم کاری» نشان از هوشمندی محمدحسین مهدویان دارد. ترکیب بازیگران اولین سریال مهدویان و سابقه کارگردانی او نشان میدهد باید منتظر سریالی با معیارهای بالایی باشیم. اما داستان این کتاب چیست که مهدویان در اولین تجربه سریال سازی خود به سراغ آن رفته است.
داستان «بیست زخم کاری» یک تراژدی مکبثوار کلاسیک درباره غرق شدن در دام گناه و مسیر بیبازگشت عقوبت است که در ایران معاصر روایت میشود و از این نظر بسیار یادآور اخبار و افشاگریهای چند وقت اخیر درباره فساد سازمانیافته در زیر پوست کشور است. مفسدان قدرتمندی که زیر پوست ریاکارانه متدین و معتقد از جرم و جنایت ابایی ندارند. شخصیت اصلی قصه مردی به نام مالکی است که در دایره قدرت و نفوذ یک فرد خطرناک با آلوده کردن دست خود به جنایت پیش میرود.
حرف اصلی و مورد نظر محمود حسینیزاد در کتاب «بیست زخم کاری» با استفاده از ارجاعات مختلف به داستان مکبث بیان شده، این است که جنایت و مکافاتهایش را حد و مرزی نیست و وقتی که شروع کردید، باید تا انتهای خط را مثل مکبث پیش بروید. در همینزمینه جملات و دیالوگهای زیادی از نمایشنامه مکبث هستند که هنگام مطالعه کتاب، به یادشان میافتیم، اما حسینیزاد، خود پیش از شروع متن داستان، اینجمله از نمایشنامه مذکور را به نقل از شخصیت مکبث، آورده است: «هنوز اینجا بوی خون میدهد».
«بیست زخم کاری» تریلری است درباره کشتن و هراس. گناهانی که ذهن شکسپیردوستِ حسینیزاد بازخوانیشان میکند و به هم پیوند میزندشان. رمان داستان مردی است که میخواهد سلطهگر باشد. در ابتدا پیرمردی ثروتمند و دارا جان میدهد، پزشکی قانونی مرگ را عادی اعلام میکند، اما این تازه آغاز ماجراست... حسینیزاد مبنای روایت خود را بر اموری ممنوعه گذاشته که به تدریج روحِ قهرمانهای او را فاسد میکند. ولع، حرص، کشتن، کذب و البته میل به بزرگ بودن در جای جای این رمان خواندنی و جذاب، نیروی محرکه قهرمانهای اصلی اوست. اما در تاریکی و سایه دیگران، آن زخمخوردگان ساکت بیکار ننشستهاند و منتظر فرصت هستند. نویسنده رمان خود را با ریتمی سریع و در دلِ تهران روایت میکند و البته مکانهایی دیگر. اما محور تهران است و شاید ویلایی در شمال که نفرین اصلی آنجا رقم میخورد.
رمان کوتاه «بیست زخم کاری» روایتی ذهنی و بصری دارد و یقینا در اقتباس مهدویان شاهد اضافه شدن شخصیتها و خردهداستانهای بیشتر و بسط یا تغییر تعدادی از موقعیتهای داستانی خواهیم بود.با توجه به فضای داستانی کتاب میتوان انتظار نوآر ایرانی از «زخم کاری» را هم داشت.
حضور جواد عزتی در نقش اصلی فیلم میتواند نوید چهرهای دیگر از این بازیگر توانا باشد. عزتی که با حضور در سریالهای کمدی تلویزیونی به شهرت رسید، پس از درخشش در سیما به تدریج تصمیم گرفت تا از پرسونای کمدی خود فاصله بگیرد و توانایی بازیگری خود را در ایفای نقشهای متفاوت به نمایش بگذارد. نکتهای که طی چند سال اخیر او را به یکی از ستارههای اصلی در سینمای ایران تبدیل کرد که حضورش میتواند در موفقیت هر فیلمی تاثیر چشمگیری داشته باشد.
سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در شبکه نمایش خانگی، برگرفته از رمان محمود حسینیزاد با نقشآفرینی جواد عزتی، هانیه توسلی، رعنا آزادیور، سعید چنگیزیان و… محصول جدید فیلیمو است.