در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

10:52 - 11 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۲۶۶
امروز سه شنبه، یازدهم خرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با بیستم شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با اول ژؤئن سال ۲۰۲۱ میلادی است. مهمترین اتفاقات تاریخی در این روز چه بود؟
_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (یازدهم خرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:
 

اعدام یک واعظ کویکریسم در آمریکا

۳۶۱ سال پیش در چنین روزی، اول ژوئن ۱۶۶۰ میلادی ماری بارت دایر (Mary Barrette Dyer) که واعظ کویکریسم در آمریکا بود به حکم یک دادگاه ماساچوست به دلایل مذهبی به دار آویخته شد.
 
در آن زمان قانون ماساچوست ورود کویکر‌ها (Quaker) را به این منطقه ممنوع کرده بود. کویکریسم در قرون شانزده و هفده میلادی در واکنش به اختلافات و جنگ‌های مذهبی در اروپا و جدال و خصومت فرقه‌های مسیحی در انگلستان به وجود آمد و جورج فاکس George Fox از مبلغان معروف آن بود. این گروه به تدریج در جهان مسیحیت گسترش یافت. کویکر‌ها به ساده کردن تشریفات مذهبی باور داشتند و معتقد بودند کلیسا نباید روحانی مشخص و موظف (حقوق بگیر) داشته باشد و واسطه میان خدا و پیامبر او و مردم قرار گیرد. موعظه آموزش‌های مسیح باید توسط هر فرد آگاه و علاقمند به صورت داوطلبانه انجام شود. کویکر‌ها همچنین بر تحکیم دوستی و برادری انسان‌ها و هماهنگی آن‌ها در اجرای آموزش‌های مسیح و همراهی مردم با یکدیگر در طول زندگانی تاکید داشتند.
 
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 

تشکیل کمیته نجات ملی در فرانسه

۲۲۸ سال پیش در چنین روزی مطابق با اول ژوئن ۱۷۹۳ میلادی حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه در جریان انقلاب این کشور تشکیل شد و نقطه آغاز دوره یک ساله ترور و وحشت در این کشور رقم خورد.
 
پس از اعدام لویى شانزدهم، امپراتور فرانسه در ۲۱ ژانویه ۱۷۹۳ م، درگیری‏‌های داخلی در فرانسه آغاز شد و اختلافات شدیدی میان وارثان حکومت شکل گرفت. در نهایت پس از حمله سازمان یافته افراطیون، نمایندگان مخالفْ دستگیر یا متواری شدند و از اول ژوئن ۱۷۹۳ م، قدرت به طور مطلق در اختیار رهبر تندرو‌ها به نام ماکسیمیلیان روبسپیر (Maximilien François Marie Isidore de Robespierre) قرار گرفت. به دنبال آن، کمیته نجات ملی که روبسپیر در رأس آن قرار داشت زمام امور فرانسه را در دست گرفت. دوران حکومت کمیته نجات ملی که بیش از یک سال به طول انجامید، یکی از خونبارترین مراحل انقلاب فرانسه است و به دوران ترور یا وحشت معروف است. در دوره حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه، در حدود سی‏صد هزار نفر بازداشت و حداقل ۱۷ هزار نفر اعدام شدند. مقررات محاکمه و مجازات در این دوران تغییر یافت و دادگاه ‏های انقلابی، الزامی به رعایت مقررات معمول قضایى نداشتند. حق استیناف و فرجام‏خواهی از میان رفت و احکام دادگاه ‏ها، قطعی و لازم الاجرا شد. دادگاه ‏های پاریس در عرض یک ماه، ۱۳۰۰ حکم اعدام صادر کردند و دستگاه ‏های گیوتین در چند نقطه شهر، هر روز به طور متوسط سر چهل نفر را از تن جدا می ‏کردند. در دوران حکومت ترور در فرانسه، شورش ایالت‏‌ها نیز با خشونت و بی‏رحمی بسیار سرکوب شد و سر هزاران نفر زیر گیوتین رفت. اما این حکومت دوام زیادی نداشت و پس از یکسال و اندی به دنبال قیام علیه روبسپیر و اعدام او در ۲۷ ژوئیه، دوران حکومت ترور پایان یافت.
 
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 
 

درگذشت جان دیویی، نویسنده آمریکایی

۶۹ سال پیش در روز اول ژوئن ۱۹۵۲ میلادی "جان دیویی" (John Dewey) روانشناس و فیلسوف معروف آمریکایی درگذشت.
 
جان دیویى در ۲۰ اکتبر ۱۸۵۹ م در وِرمونْتْ امریکا به دنیا آمد. وی قبل از بیست سالگی در رشته فلسفه دانشگاه ورمونت فارغ التحصیل شد و پس از دریافت دکترای فلسفه، در دانشگاه کلمبیا به تدریس پرداخت. دیویى مدتی در چین به سر برد و زمانی نیز در ترکیه حضور داشت تا گزارشی درباره وضعیت تعلیم و تربیت تهیه کند. جان دیویى فیلسوفی بود که در راه دگرگون کردن سیاست و فرهنگ متاخّر آمریکایى، به ویژه آموزش و پرورش نوین، تلاش کرد. از این‏رو مردم، او را به عنوان بنیان‏گذار آموزش و پرورش نوین می‏ شناسند. وی اعتقاد داشت فلسفه، بنیانی اجتماعی دارد، بنابراین نیرویى اجتماعی است. فلسفه وی به اصالت وسیله موسوم است. در این فلسفه، وجوه و صورت‏‌های فعالیت‏‌های انسانی، وسایلی هستند که انسان برای حل مسائل نفسانی و اجتماعی خود برانگیخته است. چون این مسائل همواره در تغییرند، وسایلی که در حل آن‏ها نیز به کار می‏ رود باید تغییر کند. نوشته ‏های دیویى مصداق غلبه معنا بر سبک است. به اعتقاد دیویى، وظیفه فلسفه در آینده این است که ذهن انسان‏‌ها را در مورد تضاد‌ها و منازعات زمان خود روشن سازد. از دیویی آثار متعددی برجای مانده که طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق، مطالعاتی در نظریه منطقی، دموکراسی و تعلیم و تربیت، تجربه و طبیعت و در جست و جوی یقین، از آن جمله است. جان دیویی در اول ژوئن ۱۹۵۲ م در ۹۳ سالگی درگذشت.
 
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 

آغاز به کار شبکه تلویزیونی سی ان ان

۴۱ سال پیش در چنین روزی، اول ژوئن ۱۹۸۰ میلادی شبکه خبری سی ان ان، نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته در آمریکا به صورت شبکه تلویزیونی کابلی آغاز به کار کرد.
 
این شبکه تلویزیونی متعلق به ترتر برادکستینگ سیستم از زیرمجموعه‌های گروه تایم وارتر و‌ای تی اند تی است. اولین برنامه این شبکه تلویزیونی در روز یکشنبه آغاز شد و تد ترنر، نخستین مجری خبری توسط مجریان دیگر این شبکه به مردم معرفی شد و اولین بخش خبر آدر این شبکه آغاز شد. در ابتدا این شبکه خبری فقط دویست کارمند داشت این شبکه در سال ۱۹۸۵ توانست در اروپا به نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته تبدیل شود.
 
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 
 

انحلال حزب جمهوری اسلامی

۳۴ سال پیش در یازدهم خرداد ۱۳۶۶ هجری شمسی حزب جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین و فراگیرترین حزب بعد از انقلاب در ایران به پیشنهاد اعضای آن منحل شد.
 
حزب جمهوری اسلامی یک هفته پس از پیروزی انقلاب ایران توسط حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی، سید علی خامنه ‏ای (رهبر معظم انقلاب)، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی و دکتر محمد جواد باهنر با هدف ایجاد تشکیلاتی نیرومند و سامان دادن به نیرو‌های فعال و ایجاد انسجام و انضباط، اعلام موجودیت کرد و به عضوگیری پرداخت. این حزب در طول حیات خود، ضمن شرکت فعال تشکیلاتی در تمامی صحنه ‏های سیاسی و اجتماعی کشور، به لحاظ حضور رهبران حزب در سطوح بالای تصمیم‏ گیری، نقش تعیین کننده ‏ای در سمت‏ گیری مسائل و موضع‏گیری ‏های جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد. فعالیت حزب جمهوری اسلامی تا سال ۱۳۶۳ گذشته ادامه یافت، ولی از آن پس به تدریج از دامنه آن کاسته شد و در یازدهم خرداد ۱۳۶۶، به دنبال پیشنهاد آیت‏ اللَّه خامنه‏‌ای و  آیت‏ اللَّه هاشمی رفسنجانی به امام خمینی (ره)، مبنی بر توقف فعالیت‏‌های حزب و موافقت ایشان، حزب جمهوری اسلامی، فعالیت‏‌های خود را متوقف ساخت.
 
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *