پهپادهای پستی؛ کارآمد یا نمایشی؟
- ویروس حقیر و خطیر کرونا صرفاً مناسبات اجتماعی را تحتالشعاع قرار نداده بلکه تقریباً همه شئون و امورات زندگی بشری را دچار تحول کرده است.
این ویروس مانند یک شتاب دهنده عمل کرده و سرعت فرآیندهای پستی را تسریع بخشیده و فرصت تقویت زیر ساختها را فراهم کرده است.
با شیوع کرونا و افزایش فعالیتهای پستی، مردم نیز بابت تأخیر در ارسال بستههای پستی گلهمند هستند و معتقدند باید با توان بیشتری خدماترسانی شود.
یکی از تحولاتی که به دلیل همهگیر شدن این بیماری به وجود آمد مربوط به جابجایی مرسولات پستی است که بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به سمت استفاده از فناوریهای نوین حرکت کرده است.
رئیس شرکت ملی پست، معاون وزیر «ارتباطات و فناوری اطلاعات» است، و در بخش «درباره ما» تارنمای این شرکت آمده است شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی در عرصه ارتباطات، تنظیم و اعمال سیاستها و راهبردهای کلان در زمینه برنامه ریزی، تأسیس، تجهیز و توسعه واحدهای پستی و گسترش خدمات پستی به سراسر کشور، در راستای انطباق با روزآمدترین پیشرفتهای فناوری ارتباطات، تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۶۶ در قالب شرکت دولتی تأسیس و فعالیت آ ن رسماً در سال ۱۳۶۷ آغاز شدو وظایف آن به شرح ذیل تعیین شد:
- بررسی و مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر نیازهای پستی جامعه و تأمین آنها
- تهیه و تنظیم برنامههای جامع بهمنظور انجام خدمات پستی (قبول، حمل، مبادله و توزیع مرسولات، امانات پستــی، قبوض آب، برق، تلفن و …) در سراسر کشور و نظارت و هماهنگی در حسن اجرای آنها.
- تأسیس، تجهیز و گسترش واحدهای پستی و بهرهبرداری از آنها
- تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود، هماهنگ با فرهنگ و آرمانهای انقلاب اسلــامی ایران، در جهت نشر و بیان مواضع آن در داخل و خارج کشور با استفاده از زبان خاص تمبر و قبول اشتراک آن
- صدور اجازه استفاده از ماشینهای نقش تمبر در امور پستی و اعمال نظارت بر کلیه امور مربوط به آنها
- واگذاری صندوقهای پستی شخصی و ایجاد پست رستانت در مراکز پستی
- توزیع روزنامه، نشریات دورهای و سایر مرسولات پستی
- بررسی، تنظیم و حفظ رابطه با اتحادیههای جهانی و منطقهای پست و مشارکت در تدوین، دستورالعمل و توصیــــــــههای بینالمللی مربوطه و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح
- شرکت در مجامع و اتحادیههای جهانی و منطقهای پست به منظور تبادل نظر در مسائل پستی و جلب مشارکتهای بینالمللی در زمینه بهینه سازی شبکه پستی
بهرهبرداری از پهپادهای پستی در کیش
اخیراً آیین رونمایی از پروژههای زیرساختی شرکت ملی پست در کیش با حضور استاندار هرمزگان، رییس منطقه آزاد کیش، مدیرعامل شرکت ملی پست با برقراری ارتباط ویدئویی با اصفهان و تهران از مرکز سورتینگ اصفهان و افزایش ظرفیت حملونقل مبادلات پستی برگزار و از پهپادهای پستی در کیش بهرهبرداری شد.
وی همچنین با تشکر از تمام کارکنان شرکت ملی پست که در شرایط کرونا لحظهای ارائه خدمات به مردم را تعطیل نکردند، گفت: از مجموع ۱۳ هزار پرسنل فعال شرکت ملی پست حدود ۲۰ درصد آنها در دوران کرونا به این ویروس مبتلا شدند که ۱۲ نفر از آنها نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.
آذری جهرمی افزود: پاس میدارم تمام تلاشهای عزیزان در این حوزه را و برای جبران بخش کوچکی از این زحمات مذاکراتی با آقای نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشتیم که با موافقت ایشان و ستاد ملی کرونا مقرر شد تا واکسیناسیون کارکنان شرکت ملی پست از ماه آینده آغاز شود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر در ماههای گذشته برخی نانجیبانه از واکسن کرونا برخوردار شدند کارکنان شرکت ملی پست نجیبانه واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه با افزایش فشار کاری شرکت ملی پست در دوران کرونا مشخص شد که باید ظرفیت شبکه پستی را نیز ارتقا دهیم گفت: این افزایش ظرفیت از طریق افزودن نیروی انسانی امکان پذیر نبود. تلاش کردیم تا این ظرفیت را از طریق هوشمند سازی جبران کنیم.
آذری جهرمی افزود: در همین راستا هوشمند سازی مراکز مبادلات در دستور کار قرار گرفت که چند ماه پیش مرکز سورتینگ هوشمند مبادلات در تهران آغاز به کار کرد و امروز مرکز مبادلات اصفهان افتتاح شد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: با راهاندازی این مراکز حفظ کیفیت مراسلات نیز از افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: همچنین برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل به منظور توسعه ارتباط بین مراکز استانها، چهل کامیون به ناوگان پستی اضافه شدند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: امروز برای افزایش ظرفیت شبکه توزیع پست نیز ۴۰۰ دستگاه وانت ساخت شرکتهای خودروسازی به شبکه پستی کشور اضافه شد.
وی با بیان اینکه اتفاق مهم دیگر در راستای هوشمندسازی شبکه پستی اضافه شدن دو پستچی جدید به شبکه پستی است گفت: هادی و هدی، پهپادهای پستی دو پستچی جدید ما هستند که میتواند تا ۱۵ کیلو بار را حمل کند. این پهپادها از مرحله طراحی و ساخت تا هدایت و کنترل توسط جوانان کشور انجام شده است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه مجوز پرواز این پهپادها با عنایت سازمان هواپیمایی صادر شده است گفت: این پهپادها نمادی از تحول در شرکت پست است. آینده دنیا به سمت استفاده از پهپادهای پستی است و آینده اقتصاد را پیش روی خود دارد.
وی در خاتمه گفت: جزیره کیش نماد هوشمندسازی در کشور است و تلاش میکنیم که پست هوشمند نیز در این منطقه انجام شود. امیدوارم کیش وندان از خدمات این پهپادهای پستی استفاده کنند.
هرچند استفاده از فناورهای نوین در حوزه ارسال مرسولات پستی یک الزام و نه انتخاب است اما منتقدان سؤالاتی درباره بهرهبرداری از این دو پهپاد پستچی مطرح کردهاند.
در همین راستا حجتالاسلام سید جواد حسینی کیا به خبرنگار میزان گفت: برای توسعه صنعت پستی کشور و ورود به عرصه فناوری نوین باید این هزینهها پرداخت شود، هرچند با توجه به بالا بودن هزینهی تجاری سازی این دو پهپاد انتقاداتی به این موضوع وارد است، اما این مسئله نباید مانع پیشرفت صنعت پستی شود تا در آینده کشور ما در رده کشورهای توزیع کننده قرار بگیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: این پهپادها میتوانند در کم کردن حجم مرسولات و سرعت بخشیدن به فرآیندهای پستی کمک شایان ذکری کنند. باید کسانی را که در راه رشد و پیشرفت کشور قدم مثبتی برمیدارند را مورد حمایت قرار دهیم حتی اگر آن افراد از مخالفان ما باشند و نباید اجازه دهیم تا بعضی مسائل چرخ توسعه را متوقف کنند.
همچنین کیوان نقرهکار کارشناس آی تی در گفتوگو با میزان گفت: امروزه میبینیم شرکتهایی مثل آمازون که در دنیا در رابطه با روش پهپادی پیش رو بودهاند این پروژهها را به لحاظ رویکردهای اقتصادی و تجاری آن گسترش ندادند.
این کارشناس آی تی گفت: مواردی، چون امنیت و خطراتی که میتوانند به واسطه پرواز این نوع پهپادها برای محیطزیست و پروازهایی که سطح پرواز آنها پایین است به وجود آید از دلایلی هستند که میتوان گفت این نوع پروژهها صرفه اقتصادی ندارند.
وی افزود: ظاهراً دولت فعلی که در پایان روزهای فعالیت خود است میخواهد با رونماییهای اینچنینی عملکردی دیگر را در کارنامه کاری خود ثبت کند.
نقره کار با اشاره به اهمیت اسمگذاری پروژهها گفت: یکی از موضوعاتی که باید در بحث برندینگ در نظر بگیریم بحث نامگذاری یک پروژه و محصول است.
وی در ادامه بیان کرد: اسم یک مسئله سلیقهای است، ولی به عنوان یک فعال در این حوزه میگویم که باید به این مورد توجه شود هادی و هدی از هدایت کردن میآید، ولی در برابر چیزی که در ذهن مخاطب است نمیتواند قدرت این کار را نمایان و توانمندی یک پروژه را نشان دهد.
وی افزود: باید دید که آیا این چنین پروژههایی میتوانند در کمتر شدن حملونقل عمومی کمکرسان باشند یا نه؟ این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد که چه مقدار از مرسولات پستی میتوانند از این طریق جابجا شوند و با توجه به مسئله هزینه جابجایی ریلی یا جابجایی از طریق پهپادها باید برآورد کرد که کدام بهصرفهتر است؟ و اینکه آیا تضمینی برای امنیت کالای مرسولی با این روش وجود دارد یا خیر؟ با کنار هم قرار دادن موارد ذکر شده میبینیم که در این پروژه صرفه اقتصادی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: تنها مزیتی که برای این طرح میتوان نام برد استفاده از این پهپادها در شهرهایی است که ساختمانهای مرتفعی ندارند.
کارشناس حوزه آی تی اظهار کرد: توسعه خدمات زیرساخت فناورانه موضوعات خوبی بود که پست در دو سال اخیر انجام داده است، اما حضور پهپادها در صنعت پستی کشور بیشتر جنبه نمایشی دارند.
نکته اینجاست که گاهی برای نمایش هم میتوان هزینه کمتری داد، استفاده از این پهپادها شاید کمکی به صنعت پست باشد ولی اجرای چنین پروژههایی قبل از هرگونه اقدام احتیاج به بررسیهای بیشتر دارد و باید بحث مالی و نقاط قوت و ضعف آنها مورد توجه قرار گیرد.
انتها پیام/