راه اندازی خدمات ویژه ناشنوایان توسط شهرداری تهران

12:52 - 03 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۰۸۷
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: رنامه شهر هوشمند پایان ندارد، در حوزه خدمات شهروندی این برنامه در چهار حوزه مشارکت و شفافیت، شهرسازی، حمل و نقب و خدمات شهری و گردشگری تقسیم می‌شود.
_ محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات صبح امروز در نشست خبری خود که در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، ضمن ارائه گزارش چهارسال اخیر این معاونت اظهار کرد: در برنامه تهران هوشمند سعی کردیم این برنامه بامشارکت مردم، استارت‌آپ و نهاد‌های دولتی کار کند.

وی افزود: خدمت رسانی و افزایش بهره وری در مدیریت شهری از دیگر اولویت‌های ما در برنامه تهران هوشمند است. در این برنامه سه لایه سیاستگذاری با ریاست شهرداری، اهرم‌های هوشمند سازی و حوزه‌های عملیاتی تدوین شده است.
 
بیشتر بخوانید:

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: برنامه شهر هوشمند پایان ندارد، در حوزه خدمات شهروندی این برنامه در چهار حوزه مشارکت و شفافیت، شهرسازی، حمل و نقب و خدمات شهری و گردشگری تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه مشارکت شهروندی، باشگاه شهروندی به زودی راه اندازی خواهد شد.
 

فرجود ادامه داد: اطلاع رسانی درخصوص معاینه فنی‌ها توسعه یافته است و طبق رصد دوربین‌ها، اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد بلافاصله برای راننده آن پیامک ارسال می‌شود.

مدیرعامل سازمان فاوا گفت: همچنین اقدام رزرو الکترونیکی معاینه فنی نیز انجام شده است. اقدام دیگر در حوزه محیط زیست، سامانه پایش است که در حال راه اندازی گسترده‌تری است. یک سامانه‌ هوش مصنوعی وجود دارد که وضعیت آلودگی هوا را بسیار دقیق اندازه گیری می‌کند. البته همه این اقدامات سبب نمی‌شود که آلودگی هوا رفع شود بلکه مکمل اقدامات دیگر است.

فرجود درخصوص سنگین بودن سامانه تهران من و سخت بودن فعالیت با آن گفت: تهران من یک بستر جامع خدمات است. لایه های اطلاعاتی زیادی روی وب‌سایت بارگذاری شده است. شهروندان بسیاری از اطلاعات مکانی و مپ استفاده می کنند.

او ادامه داد: در حوزه پرداخت تمام قبوض خدمات شهرداری، اب، برق، شارژ کارت بلیط و... از طریق این اپلیکیشن انجام می شود. اطلاعات املاک و قراردادها بسیار زیادی بارگذاری شده است. 

مدیرعامل سازمان فاوا درباره هوشمندسازی برای خرید از میادین میوه و تره بار گفت: خرید اینترنتی موضوعی بود که از سوی میادین به ما ارجاع شد. این سازمان با تنظیم مقررات و قیمتی خوب محصولات را به شهروندان می رساند. تعامل با شرکت هایی که این دلیوری را انجام می دهند با سازماندن میادین است.

فرجود در پاسخ به پرسشی مبنی بر موازی‌کاری نهادها در حوزه هوشمندسازی شهر، توضیح داد: یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری و حوزه‌های بحران همین موضوع است. سامانه‌ای برای حفاری‌ها وجود دارد که تمام زیرساخت اطلاعات مکانی در آن درج شده است.

وی در گذشته داده‌ها با حوزه حمل‌ و نقل یکی نبود اما در حال حاضر با حسن نیت آقای سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران فیبر نوری در این حوزه یک‌پارچه سازی شده است. در باقی حفاری‌ها هم همینطور است. معاون اجرایی، معاون فنی و عمران است. زیرساخت‌های زیرسطحی کامل شده و اخیرا با مترو درحال یکپارچه سازی هستیم. درخصوص نهادهای دیگر هم مطالبه دائمی ما است. 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتطابات شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: اگر نتوانیم اطلاعات زیرساخت به ویژه زیرسطحی را یکپارچه کنیم عملاً در بحران و حوادث و همچنین باقی حوزه‌ها کارکرد نخواهیم داشت. دولت هم در این موضوع بسیار نقش دارد که نامه نگاری با آن‌ها انجام شده است. زمانی‌که درباره شهر هوشمند صحبت می‌شود باید زیرساخت‌های اطلاعاتی درکنار یکدیگر قرار گیرند اما این مسئله در شهرداری تا حد بسیاری مرتفع شده است و از اطلاعات یکپارچه استفاده می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *