کرونا میتوانست فرصتی برای ترویج دوچرخهسواری در تهران باشد
عضو شورای شهر تهران گفت: کرونا میتوانست فرصتی برای ترویج دوچرخهسواری در تهران باشد.
خبرگزاری میزان -
_سید آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در دویست و نود و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با تبریک و گرامی داشتن سالروز دوم خرداد و آزادسازی خرمشهر گفت: استفاده از دوچرخه سالها است که در بسیاری از کلانشهرهای جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط زیستی روبهرو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.
وی افزود: مدیریتهای شهری نیز در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی بهکار گرفتهاند، به گونهای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی مطرح است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه در زمانی نه چندان دور در ایران، همواره جزو مدهای حمل و نقلی درون شهری بوده است، اظهار کرد: توپوگرافی برخی از شهرهای ایران به گونهای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است، اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.
وی ادامه داد: تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرد و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافت. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده میکنند.
میلانی با اشاره به خطرات خودرومحوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسانمحوری به خودرومحوری، سلامت شهروندان را با خطر روبهرو ساخته است، زیرا منجر به کاهش فعالیتهای بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راهبندانهای شدید و ملالآور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبهرو میسازد.
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه میلیونها خودرو اعم از اتومبیل و موتورسیکلت در تهران عبور و مرور میکنند که بخش قابل اعتنایی از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر را مختص خود ساختهاند، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساختهای حمل و نقلهای خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.
حسینی میلانی با بیان اینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کمهزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفرهایی کمتر از ۱۰ کیلومتر میتواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد، ابراز کرد: درگیر کردن شهروندان با دوچرخه میتواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه میتواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیتهای اجتماعیشان برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیستمحوری باشد.
وی در تشریح وضعیت دوچرخه در تهران بیان کرد: در سال ۱۳۹۷، ۵۸ هزار نفر-سفر از دوچرخه برای تردد استفاده شده، اما اکنون این میزان در سال ۹۹ به ۱۸۰ هزار نفر-سفر رسیده و انتظار میرود که میزان استفاده از دوچرخه امسال به ۲۴۶٫۶ هزار نفر-سفر برسد.
به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از سه دهم درصد در سال ۹۷، به ۹ دهم درصد در سال ۹۹ رسیده و این میزان امسال به ۱٫۲ درصد براساس پیشبینیها میرسد. طول سفرهایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفرها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.
حسینی میلانی با اشاره به وضعیت دوچرخههای اشتراکی گفت: در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد سفرها با دوچرخه از طریق دوچرخههای اشتراکی بوده یعنی ۳۶ هزار نفر-سفر از طریق دوچرخههای اشتراکی استفاده میکردند که احتمالا سهم استفاده از دوچرخههای اشتراکی امسال به ۳۰ درصد برسد. هماکنون نیز ۴۳ هزار نفر در اپلیکشنهای دوچرخههای اشتراکی ثبتنام کردهاند.
وی افزود: مدیریتهای شهری نیز در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی بهکار گرفتهاند، به گونهای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی مطرح است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه در زمانی نه چندان دور در ایران، همواره جزو مدهای حمل و نقلی درون شهری بوده است، اظهار کرد: توپوگرافی برخی از شهرهای ایران به گونهای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است، اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.
وی ادامه داد: تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرد و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافت. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده میکنند.
میلانی با اشاره به خطرات خودرومحوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسانمحوری به خودرومحوری، سلامت شهروندان را با خطر روبهرو ساخته است، زیرا منجر به کاهش فعالیتهای بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راهبندانهای شدید و ملالآور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبهرو میسازد.
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه میلیونها خودرو اعم از اتومبیل و موتورسیکلت در تهران عبور و مرور میکنند که بخش قابل اعتنایی از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر را مختص خود ساختهاند، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساختهای حمل و نقلهای خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.
حسینی میلانی با بیان اینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کمهزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفرهایی کمتر از ۱۰ کیلومتر میتواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد، ابراز کرد: درگیر کردن شهروندان با دوچرخه میتواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه میتواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیتهای اجتماعیشان برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیستمحوری باشد.
وی در تشریح وضعیت دوچرخه در تهران بیان کرد: در سال ۱۳۹۷، ۵۸ هزار نفر-سفر از دوچرخه برای تردد استفاده شده، اما اکنون این میزان در سال ۹۹ به ۱۸۰ هزار نفر-سفر رسیده و انتظار میرود که میزان استفاده از دوچرخه امسال به ۲۴۶٫۶ هزار نفر-سفر برسد.
به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از سه دهم درصد در سال ۹۷، به ۹ دهم درصد در سال ۹۹ رسیده و این میزان امسال به ۱٫۲ درصد براساس پیشبینیها میرسد. طول سفرهایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفرها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.
حسینی میلانی با اشاره به وضعیت دوچرخههای اشتراکی گفت: در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد سفرها با دوچرخه از طریق دوچرخههای اشتراکی بوده یعنی ۳۶ هزار نفر-سفر از طریق دوچرخههای اشتراکی استفاده میکردند که احتمالا سهم استفاده از دوچرخههای اشتراکی امسال به ۳۰ درصد برسد. هماکنون نیز ۴۳ هزار نفر در اپلیکشنهای دوچرخههای اشتراکی ثبتنام کردهاند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *