روشهای اقناع مخاطبان توسط فرستندههای پیام
فرستندههای پیام با هدفهای مختلف سعی در اقناع مخاطبان دارند. اما چطور و چگونه این رسانهها سعی در قانع کردن مخاطبان دارند؟
خبرگزاری میزان -
_ مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: زندگی بدون ارتباط با دیگران ممکن نیست و لازمه ارتباط داشتن با دیگران تبادل پیام است. آیا فرستادن پیام بدون هدف مشخص معنا دارد؟ واضح است که هر فرستنده برای ارسال پیامش هدفی معقول و منطقی دارد و این هدف در بیشتر مواقع تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه، مطابق با نظر فرستنده است که به آن اقناع میگویند.
رسانهها بهعنوان فرستندههای پیام با شیوههای اقناعی سعی میکنند بهوسیله منطق یا احساس یا هر دو بر ما تأثیر بگذارند.
به روشهایی که رسانهها برای قانع کردن ما و رسیدن به هدف نهایی خود به کار میبرند، اقناعسازی رسانهای میگویند. اگر بدانیم که رسانهها چگونه و با چه روشی سعی میکنند پیامهایشان را بفرستند تا بتوانند قانعمان کنند با چشمان بازتری در مقابل پیامهای آنها تصمیم میگیریم.
یکی از فنون قانعسازی مخاطبان در رسانه گواهیدادن نخبهها، ستارهها و حتی مردم عادی است. در پیامهای رسانهای اغلب کسانی را نشان میدهند که درباره یک محصول نظر میدهند و گاهی آن را تأیید یا رد میکنند. افرادی که به این منظور از آنها استفاده میشود گاهی چهرههای مشهور و معروف هستند.
با این فن، رسانه چنین وانمود میکند که همه از مردم عادی گرفته تا نخبهها، در حال انجام کار واحدی هستند یا عقیده یکسان دارند و بهتر است که فرصت را از دست ندهیم و به آنها بپیوندیم. به عبارت دیگر قرار است ما به این نتیجه برسیم که «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو...»
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3101040_952.mp4']
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *