آیت الله سید احمد خاتمی: انتخابات جشن سیاسی، ملی ملت ماست
- حضرت آیت الله سید احمد خاتمی امروز جمعه ( ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) خطیب موقت نماز جمعه بود که متن سخنرانی خطبه گونه وی به شرح زیر است:
اَعوذُ باللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یُؤمِنُ الْخَائِفِینَ، وَ یُنَجِّی الصَّالِحِینَ، وَ یَرفَعُ الْمُستَضعَفِینَ، وَ یَضَعُ الْمُستَکبِرِینَ، وَ یُهلِکُ مُلُوکاً وَ یَستَخلِفُ آخَرِینَ، ثمَ الصَّلَوةُ وَ السَّلامُ عَلَى سَیّدنا و نَبِیِّنا اَبی القاسِمِالمُصطفی مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیهِوَ عَلَى آلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرین و لَعنةُ الله عَلَى أَعدَائِهِم اَجمَعین مِنَ الآن اِلَی قِیامِیَومِ الدّین
السَّلامُ عَلَی المَهدیّ الَّذی وَعَدَ اللهُ بِهِ الاُمَم
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُسلِمُونَ»
عرض سلام و ادب دارم محضر شما عزیزان، خطبههای جمعه را در دو بخش محضرتون تقدیم میکردیم یکی بخش معارفی و دوم بخش مناسبتها و تحلیل؛ در بخش معارفی، محور سبک زندگی قرآنی بود آیه ۱۰۲ سوره آل عمران این سبک زندگی قرآنی را مطرح میکند «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُم مُسلِمُونَ» مؤمنان برای خدا حریم نگه دارید، حریم بایسته و نَمیرید مگر مسلمان، تا آخر عمر مقاومت بر ایمانتون داشته باشید. تقوا جامعترین مفهوم اخلاقی دین است که میتوان گفت همچون خونی در پیکره نظام اخلاقی دین مطرح است در همه عرصهها این عنصر جایگاه دارد لذا به خطیب جمعه دستور داده شده که هم در خطبه اول و هم در خطبه دوم دعوت به تقوا داشته باشد که این دستور تشریفاتی نیست، بلکه دادن سوژه سخن است که با این عنصر همه ابعاد اخلاقی دین را تبیین کند. در این آیه شریفه همه مؤمنان دعوت به تقوا شدهاند، تقوای راستین «حَقَّ تُقاتِهِ». امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فرمود «یُطَاعُ فَلَا یُعصَی» حق تقوا این است که خداوند اطاعت شود و معصیت نشود. خداوند را یاد داشته باشیم، فراموش نکنیم، سپاسگزار خداوند باشیم و ناسپاسی نداشته باشیم، این حق تقواست. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در سخنی فرمود «التُّقَى، رَئِیسُ الاَخلَاقِ» رئیس اخلاق در حقیقت تقواست. تقوا عنصری است که در همه عرصهها و در همه زمانها حرف برای گفتن دارد از جمله تقوا درانتخابات. سخن این است که تقوا در انتخابات چیست؟ جلوههای این تقوا چه میباشد؟ باید این مسئله را در سه عرصه مطرح کرد.
عرصه اول تقوای مجریان و ناظران هست. تقوای مجریان و ناظران این است که رأی مردم را حق النّاس بدانند و امینانه عمل کنند. امانتداری خودشان را با عملکرد قانونی در عرصه نشان بدهند. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کلمه قصار ۱۰۰ نهج البلاغه فرمود «لا یُقیمُ أمرَ اللّهِ سُبحانَهُ إلّا مَن لا یُصانِعُ» امر خدا را نمیتواند برپا دارد مگر کسی که اهل سازش نیست «ولا یُضارِعُ» جو زده و موج زده هم نیست «ولا یَتَّبِعُ المَطامِعَ» طمع ورز هم نیست. آدم این چنینی میتواند مجری خوب و ناظر خوب هم باشد، این تقوای مجریان و ناظران.
بُعد دوم، تقوای کاندیداهاست، منتخبین درحقیقت. تقوای کاندیداها در سه بخش مطرح است بخش اول صداقت، راستگویی، رو راست بودن با مردم. باغ سبز دروغین به مردم نشان دادن، خلاف تقواست، دروغ است و بدترین دروغ؛ در نامه ۲۸ نهج البلاغه مولا دارد «وَإِنَّ أَعظَمَ الخِیَانَةِ خِیَانَةُ الاُمَّةِ» بالاترین خیانت آن است که آدمبه یک امتی خیانت کند، به یک امتی دروغ بگوید، این خلاف تقوا است.
بخش دوم رعایت حرمت نظام اسلامی، عبور نکردن از خطوط قرمز نظام، کاندیدایی که میخواهد رئیس جمهور این نظام باشد، نظام را زیر سؤال ببرد. مَثَل چنین کسی، مَثَل یکی بر سرشاخه بن میبرید. مَثَل چنین کسی نمک خوردن و نمکدان شکستن هست که باید بگوییم جرم است، جرم انتخاباتی. کاندیدایی که در سخنرانیهایش طرفش را نظام میداند، با نظام برخورد میکند، چه مناظرات چه غیر مناظرات، اگر از خطوط قرمز نظام عبور کند، مرتکب جرم شده است؛ و سومین جلوه تقوای کاندیداها این است که تفرقه افکنانه سخن نگویند به گونهای سخن بگویند که عطر وحدت از کلامشان به مشام برسد.
بعد سوم تقوا، تقوای منتخِبان یعنی مردم هست مردم در انتخابات چگونه رفتار کنند که تقوا مدارانه باشد. تقوا در این عرصه این است که تکلیف مدارانه عمل کنند حضور را به عنوان یک تکلیف شرعی بدانند «انَّمَا الْمُؤمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمرٍ جَامِعٍ لَم یَذْهَبُوا حَتَّىٰ یَستَأْذِنُوه» (سوره نور آیه ۶۲) امر جامع جهاد هست، امر جامع نماز جمعه هست، یکی هم انتخابات هست که از ارکان تقویت نظام است. میبینید که کسانی که نمیخواهند این نظام اسلامی بماند از چند ماه پیش مدام بر طبل شرکت نکردن در انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت بی رمق کوبیدن در سخنانشان هست.
نکته دوم در باب تقوای منتخِبان یعنی مردم نزدیک محرمات نشدن. غیبت همیشه حرام است، در انتخابات هم حرام است. تهمت همیشه حرام است، در انتخابات هم حرام هست. نکتهای که از کلمات معصومین استفاده میشود این است که بدبخت کسی است که جهنمی بشود و بدبختتر از او کسی است که به خاطر دنیای دیگرانبه جهنم برود. نمیارزد آدم به این قیمت جهنمی بشود. غیبتکند، تهمت بزند و آبروی مؤمنی را ببرد؛ و نکته سوم در مورد مردم هم عملکرد وحدت گرایانه است، دغدغه وحدت را داشته باشند. به گونهای موضع بگیرند، به گونهای از کاندیدای خودشان در انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداهای خودشان در انتخابات شورای شهر، حمایت کنند که تفرقه از آن به مشام نرسد «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُسلِمُونَ».
این بخش اول، بخش معارفی. اما در بخش مناسبت ها، چهار مناسبت گفتنی است، مناسبت اول پانزدهم شوال سالگرد شهادت حضرت حمزه سیدالشّهداء در جنگ احد در سال سوم هجرت هست، شهید غیوری که نماد غیرت دین بود و محبوب رسول الله، سلام و درود و رضوان خدا بر روح بلندش، همین روز سالگرد درگذشت محدث بزرگ حضرت عبدالعظیم حسنی است که ثواب زیارتش همانند ثواب زیارت سیدالشّهداءعلیه السلام است. مناسبت سوم، دیروز پنجشنبه سالگرد حادثه تلخ و جانگداز تخریب قبور مقدّس امامان بقیع بود، امام حسن، امام سجّاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام به دست وهابیان جنایتکار، در سال ۱۳۴۴ قمرییعنی ۹۸ سال قبل که این تنها یک پرونده سیاه این حزب منفور سیاسی است که نام مذهب را به خود گرفته و ایدئولوژیست تمام گروهکهای تکفیری و آدمکش است. مناسبت چهارم گرامی میداریمیاد فتح بزرگ خرمشهر را در عملیات بیتالمقدس، سوم خرداد ۶۱، که کمر رژیم بعث را شکست و ماشین جنگی دشمن را از کار انداخت. از آغاز جنگ تا آن زمان، ایران اسلامیدو ضربه شست بزرگ نشان داد، یکی عملیات فتح المبین بود و دوم همین عملیات بزرگ بیت المقدس، خداوند شهیدان ما را بخصوص شهیدان عملیات بیت المقدس را در جوار لطف و رحمت ویژه اش قرار دهد.
در رابطه با انتخابات نکاتی را محضرتان عرض میکنم برخی تکراری است به سرعت میگذرم.
نکته اول این است که مردم عزیز ما توجه داشته باشند که انتخابات جشن سیاسی، ملی ملت ماست، تجلی مردم سالاری دینی است که به برکت انقلاب اسلامی تحقق یافت. مراقب باشیم با عملکردمان این جشن را تلخ نکنیم.
نکته دوم این است که حضور در انتخابات هم تکلیفاست هم حق؛ تکلیفاست به خاطر آنکه تقویت نظام اسلامی از این رهگذر تحقق پیدا میکند و به تعبیر امام راحل عظیم الشأن حفظ نظام ازاوجب واجبات است. حضور مردم محکمترین پشتوانه حفظ نظام اسلامی است و نظام اسلامی هم بیشترین احترام و به نظر رأی و خواسته مردم دارد.
نکته سوم این است که در طول تاریخکسانی به نام مردم حرف میزدند و باید مراقب بود کسانی را که واقعاً همراه مردم اند و یا آنهایی را که استفاده ابزاری از مردم میکنند. مردم مردم میگویند تا خود به نوا برسند. این مردم سالاری ریاکارانه ارزش نیست. نظام اسلامی مردم سالار واقعی است باید با بصیرت تشخیصداد آنهایی را که مردمسالار واقعی هستند و آنهایی که استفاده ابزاری از مردم میکنند، حرف خودشان را به نام مردم جا میزنند.
نکته چهارم آن است که تاکنون حدود ۴۰ انتخابات جمهوری اسلامی ایران برپا کرده و بر دو نکته تأکید داشته، یکی حضور حداکثری مردم همیشه مورد توجه ارکان نظام اسلامی بوده، در تمام این حدود ۴۰ انتخابات. این واقعیت است، حقیقت است، تهمت نزنند کسانی که ریاکارانه چنین میگویند نظام مقتدر اسلامی منتخب مردم چه نیازی به ریا دارد؟ کسانی که ریاکارانه از مردم دم میزنند، نظام را متهم نکنند. به جِد نظام اسلامی در پی حضور اکثریت مردم، باور دارد که این مسئله تقویت نظام اسلامی است، این حرف، حرف دل متدینین است، جناحی نیست، بالاتر بگویم حرف دل کسانی هست که ایران وطن اسلامیشان را دوست دارند.
تأکیددیگر از اولین انتخابات تاکنون انتخاب اصلح است. انتخاب اصلح هم یک روش عقلایی است و مبنای عقلایی دارد. شورای نگهبان کف صلاحیتها را مشخص میکند، انتخاب سقف صلاحیت با انتخاب اصلح مردم است.
نکته پنجم آن است که تخریب در تبلیغات انتخاباتی خلاف شرع و خلاف قانون است. چه تخریب نظام اسلامی و عبور از خطوط قرمز نظام و چه تخریب کاندیداها. کاندیداها حتی اگر میبینند هوادارانشان دارند کاندیداهای دیگر را تخریب میکنند، نهی از منکر کنند. این تخریب خود منکر بزرگ هست.
نکته ششم آن است که در بخش معارفی تقوای انتخاباتی را در عرصه مجریان ناظران کاندیداها و مردم را تقدیم کردم. حقیقت این است که انتخابات برای این هر سه گروه امتحان است. در این بخش میخواهم بگویم که بخصوص این انتخابات امتحان تأیید صلاحیت شده هاو هم آنهایی که صلاحیتشان رد شده است، میباشد. امتحان تأیید صلاحیت شده هاست که چطور عمل میکنند، قانونی عمل میکنندیا نه. اگر قانونی عمل میکنند، برنده این امتحان اند. اگر غیر قانونی عمل میکنند، بازنده این امتحان اند ولو تأیید صلاحیت شده باشند و امتحانی هم هست برای رد صلاحیت شده ها، صلاحیتشان رد شد، چطور عمل میکنند؟ قانونی عمل میکنند؟ حقشان هست اعتراض کنند، اگر از طریق قانونی اعتراض کنند، اینها در این امتحان موفق اند، از طریق غیر قانونی، باید بگوییم مردود اینامتحانهستند.
نکته هفتم، به صراحت عرض میکنم که ردّ صلاحیت در خبرگان، در مجلس، در ریاست جمهوری به معنای ردّ صلاحیت در عرصههای دیگر نیست. شورای نگهبان میگوید برای این جایگاه، این آقا این ملاکها را ندارد و چه بسا در عرصههای دیگر کاملاً صالح و لایق باشد.
نکته هشتم مسئله تجربهای است که در طول این حدود ۴۰ انتخابات داشتیم و آن اینکه تا صلاحیتها اعلام میشود، بمباران شورای نگهبان شروع میشود. شورای نگهبان یک نهاد کاملاً قانونی، مورد توجه امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و به وظیفه اش عمل میکند، به تکلیفش عمل میکند امامراحل کلامی دارند که در تاریخ ۶/۳/۶۰ فرمودند: «نباید از مردم پذیرفت از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمیتوانی قبول نداشته باشی، مردم رأی دادند به این ها، مردم به قانون اساسی ۱۶ میلیون تقریباً، قدری بیشتر رأی دادند به قانون اساسی، مردمی که به قانون اساسی رأی دادند، منتظرند قانون اساسی اجرا شود نه هرکس ازهرجا صبح بلند بشود بگوید شورای نگهبان را قبول ندارم» مطلب بعدی هم این هست که پیشینه بیش از ۴۰ ساله شورای نگهبان میگوید که این شورا در اجرایقانون قاطعیت داشته و با تهدید و غوغاسالاری از میدانبیرون نمیرود. انشاءالله الان هم مصداق همینهستند: «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَومَةَ لَائِمٍ»
این نکاتی پیرامون انتخابات، اما در عرصه خارجی، جنایات وحشیانه صهیونیستها در فلسطینکه جداً دل هر آزادهای را میلرزاند، دو برگ دارد، دو ورق دارد؛ یک ورق، ورق سیاه صهیونیستهاست که بی رحمانه، قساوت مندانه، میزنند، میکوبند، کودک میکشند، زن را میکشند، مسجد و بیمارستان را ویرانه میکنند و یک پرونده درخشان هم دارد پرونده مقاومت. انتفاضه سنگ تبدیل شده بحمدلله به انتفاضه موشک و روز صهیونیستها را به شام سیاهتبدیل کرده است. رسانههای صهیونیستینمیگذارنداخبار آسیبهای آنها بیان شود، سانسور میکنند، ولی به فضل خدا مقاومت با مظلومیت پیش میبردیعنی چه مظلومیت؟ یعنی آمریکا از جنایتکاران صهیونیست حمایت میکند، فرانسه از جنایتکاران صهیونیست حمایت میکند، کشورهای مرتجع منطقه که نام اسلامیت و عربیت را یدک میکشند، برادران مسلمانشان را تنهای تنها گذاشتند ولیانَّ الصُّبحَ لَقَریبصهیونیستها رفتنی و مقاومت و هوادارانشان به یاری خدا ماندنیهستند.
نکته دوم جنایت وحشیانه داعش در افغانستان، جداً جنایت جانکاهی است. دختران دانش آموز را جلوی مدرسه شان آن چنان وحشیانه میکشند، مسجد را منهدم میکنند و نمازگزاران را میکشند و امثال این جنایات که دقیقاً با چراغ سبز آمریکاییهاست. این وحشیهای تاریخ که نمیتوان نمونه و نظیری برای آنها پیدا کرد، جنایتکارانی که ساخته و پرداخته آمریکا و دولتمردان آمریکا، به تصریح خودشان هستند.
ومسئله سومتعرض به کنسولگری ایران در کربلا، جنایتی است که دشمنان نظام اسلامی ایران، با چراغ سبز آمریکا انجام دادند. انتظار از دولت عراق این است که پیگیر قصه باشد این جنایتکاران را دستگیر و به اشدّ مجازات برساند.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته