برنامه‌های رسانه ملی کلید شورآفرینی در انتخابات ۱۴۰۰

16:30 - 31 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۶۲۹۵
با آماده شدن آرایه برنامه‌های انتخاباتی نامزدها، رسانه ملی وارد فضای انتخابات شد.

- طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سیما، با آماده شدن آرایه برنامه‌های انتخاباتی نامزدها، رسانه ملی وارد فضای انتخابات شد.

در فاصله یک ماه مانده به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، استودیو‌های سیما برای تولید برنامه‌های انتخاباتی آماده شده‌اند. استودیوی شماره ۱۱ برای مناظره‌ها در نظر گرفته شده که کار ساخت آن به دلیل مشخص نشدن تعداد قطعی نامزد‌های انتخابات هنوز نهایی نشده، اما طرح کلی آن اجرا شده است.

استودیوی شماره ۱۲ برای برنامه شبکه سه با عنوان "گفتگوی نامزد‌ها با جوانان" و استودیوی شماره ۱۳ به برنامه "گفتگو با دوربین نامزد‌ها " شبکه یک تعلق دارد و استودیوی شماره ۱۴ برای برنامه " گفت و گوی اقتصادی نامزد‌ها " شبکه چهار اختصاص یافته که پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی، آماده بهره‌برداری شده‌اند.

برنامه‌های رسانه ملی کلید شورآفرینی در انتخابات

علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات سازمان با حضور در استودیو‌های انتخابات گفت: اقداماتی مانند تعویض و تغییر نور استودیوها، ایجاد زیرساخت برای ۱۴۰ خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی برای استفاده چندین دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتور‌ها و نصب پروژکتور‌های جدید LED ازجمله اقدامات مرکز تولید و فنی سیما برای تجهیز استودیو‌ها بوده است.

وی افزود: ما بر اساس نگاهی که مردم به انتخابات دارند، آمار و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنیم و داده‌هایمان متأثر از نگاه مخاطبان است که این نگاه می‌تواند تحت‌تأثیر مناظره‌ها و برنامه‌های ویژه رادیو و تلویزیون باشد.

رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به تأثیر مناظره‌ها و برنامه‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در شورآفرینی و گرم شدن فضای انتخابات گفت: بالاترین آمار مخاطبان در برنامه‌های انتخاباتی مربوط به مناظره‌هاست که به لحاظ میزان بیننده همواره فاصله معناداری با پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در زمان خود داشته‌اند.

طلوعی تصریح کرد در آخرین انتخابات ریاست جمهوری با استقبال ۶۴ درصدی از مناظره‌ها روبرو بودیم که دربرش زمانی خود از پربیننده‌ترین برنامه روی آنتن سبقت گرفته بود.

وی افزود: به نظر می‌آید در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مناظره‌ها می‌توانند نگاه مخاطب را به خود جلب کنند و به صورت کلی امیدواریم با چینش متفاوت برنامه‌های مختلف و متنوع رسانه ملی در انتخابات امسال، مردم بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

طلوعی با اشاره به رعایت عدالت رسانه‌ای در رقابت انتخاباتی گفت: برنامه‌های قانونی می‌توانند شناخت بیشتری از نامزد‌های انتخاباتی به مخاطب ارائه دهند، به طوری که در دوره‌های پیش، نامزد‌هایی با یک تا دو درصد شناخت در میان مردم پس از برنامه‌های داغ تلویزیونی تا بیشتر از ۴۰ درصد نزد مردم شناخته شدند.

رئیس مرکز تحقیقات تصریح کرد: مخاطبان انتظار دارند مناظره‌ها تصویری از اخلاق را به آن‌ها عرضه کند و رعایت این نکته در مقبولیت نامزد‌ها تأثیر به سزایی دارد.

وی در پایان با اشاره به تعداد نظرسنجی‌هایی که رسانه ملی برای انتخابات انجام می‌دهد، گفت: مرکز تحقیقات تاکنون ۱۴ نظرسنجی انجام داده است و با ورود به فضای انتخاباتی در هفته دو نظرسنجی انجام می‌شود که این تعداد در هفته آخر انتخابات به نظرسنجی‌های روزانه تبدیل می‌شود. تجمیع این نظرسنجی‌ها نتایج نهایی نظرسنجی رسانه ملی را که همواره با کمترین ضریب خطا روبرو بوده، دربر می‌گیرد.

اهمیت به جزئیات در طراحی آرایه‌ها

طرح آرایه برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری در فروردین‌ماه به تایید رسید و اکنون با تلاش طراحان وعوامل مرکز تولید و فنی سیما نصب آرایه‌ها به پایان رسیده است.

عبدالعباس برغشی، رییس کمیته طراحان صحنه برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: طرح آرایه‌ها، ماحصل نظر کمیته طراحی آرایه بوده که در انتخاب آن زیبایی‌شناسی، مخاطب شناسی و هویت بصری ایرانی، اسلامی لحاظ شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بیشتر آرایه‌ها، رنگ آبی کمرنگ و کرم غالب است و این انتخاب برگرفته از هویت ایرانی و برای آرامش بخشی است، گفت: رنگ آبی کم‌رنگ از نظر حرفه‌ای، عمق میدان و گستردگی فضای آرایه را نزد مخاطب به وجود می‌آورد و صحنه را چشم‌نوازتر می‌کند.

زهره گوهرشادی، یکی از طراحان آرایه‌های برنامه‌های انتخاباتی نیز استفاده از رنگ آبی کم رنگ در اکثر آرایه‌ها را با توجه به کارکرد این رنگ موثر دانست و افزود: این رنگ هم عمق میدان بیشتری ایجاد می‌کند و هم برای مخاطب و مصاحبه شونده، آرامش به وجود می‌آورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *