قایقهای تندروی ایرانی را بیشتر بشناسید
- باشگاه خبرنگاران نوشت: شناورهای تندرو نوعی از شناورهای کوچک و با سرعت بالا هستند که در حوزههای گشت دریایی، حفاظت از مرزهای آبی و دفاع از حملات و تهاجمهای احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشورهای متخاصم به مرزهای آبی و دریاهای یک کشور کاربرد فراوان دارند. این قایقها یکی از تجهیزاتی هستند که در سالهای دفاع مقدس کاربرد بسیاری داشتند و نیروهای مسلح کشورمان توانستند با استفاده از آنها رژیم بعثی عراق و کشورهای استکبار جهانی همچون آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را در خلیج فارس شکست دهند.
شناورهای تندروی ایران؛ بازوان قدرتمندی که هیچگاه بسته نمیشود
ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خرید ناوهای و ناوچههای مختلف به خصوص در کلاس سینا قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه دریا بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهاجم دشمن بعثی فرماندهان نظامی سپاه پاسداران در حوزه دریا به این فکر افتادند که برای انجام عملیاتهای ضربتی علیه دشمن لازم است تا شناورهای کوچک یعنی آنچه امروز با نام شناورهای تندرو میشناسیم وجود داشته باشند.
نخستین فروند از این شناورها با نام شناور آذرخش در کشور استفاده شد و تا امروز یعنی سال ۱۴۰۰ صنایع دفاعی و نظامی نیروهای مسلح ایران توانسته از شناورهای ساده عاشورا به پیشرفتهترین انواع آن دست پیداکنند. این شناورهای تندرو قابلیت نصب انواع سلاح مانند مینهای دریایی، پرتابگرهای راکتهای کوتاه برد و تیربارهای ۷/۱۲ میلیمتری را دارند.
ایران به کدام شناورهای تندرو مجهز شده است؟
جمهوری اسلامی ایران از سالهای دفاع مقدس توانسته که توان طراحی و ساخت شناورهای تندرو را به دست آورد و امروز نیز پیشرفتهترین شناورهای تندرو را به شکل کاملا بومی تولید میکند تا امنیت خود را تامین کند. فناوریهای به کاررفته در این شناورها به قدری پیشرفته است که بسیاری از کشورها در پی چگونگی دستیابی ایران به فناوری طراحی و ساخت این شناورها هستند.
قایق یا مهدی (عج)
قایق تندروی یا مهدی (عج) یکی از شناورهای تندروی قدرتمند ایران در حوزه گشت و مراقبت دریایی است.
طول بدنه: ۳/۱ متر
عرض بدنه: ۱/۹ متر
ارتفاع: ۱/۵ متر با آبخور ۶۵ سانتی متری
جنس بدنه: کامپوزیتی با سطح مقطع راداری پایین
نوع پیشران: دو موتور ۶۶۰ اسب بخاری
سرعت: ۵۰ نات یا ۹۲ کیلومتر بر ساعت
تسلیحات: دارای سه مقر پرتاب راکت
ویژگیهای خاص: مجهز به حسگرهای مختلف، توانایی کنترل از راه دور، قابلیت حرکت در دریاهای مواج
قایق سراج
این قایق تندرو از انواع شناورهای تندروی ساخت کشورمان است که هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد و اندازههای آن اعلام نشده است.
نوع بدنه: فایبرگلاس و رادارگریز
سرعت: ۶۰ نات
تسلیحات: راکتهای کاتیوشا در قسمت بالای قایق و تیربار دوشکا در جلوی قایق قرار گرفته است.
ویژگی خاص: طراحی متناسب با مناطق آب و هوایی گرمسیری، امکانات پیشرفته بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی، حفظ تعادل در سرعت بالا، قدرت موتور بالا و شرایط طوفانی دریا
قایق ذوالفقار
قایق تندروی ذوالفقار یکی از شناورهای تندروی تهاجمی ایران است که یکی از قدرتمندترین انواع خود نیز محسوب میشود که بر اساس ایده حمله سریع به کشتیهای دشمن طراحی شده است.
طول: ۱۶ متر
پهنای بدنه: ۴ متر
ارتفاع ستون: ۱ متر
ظرفیت بارگیری استاندارد: ۱۴ تن
نوع پیشران: دو موتور دیزلی قدرتمند
سرعت: ۵۲ گره دریایی (۹۷ کیلومتر بر ساعت)
بُرد عملیاتی: ۳۲۰ مایل دریایی (۵۷۶ کیلومتر)
تسلیحات: موشک کوثر با برد ۲۵ کیلومتر، دو تیربار ۱۲٫۷ میلیمتری در عقب و جلو و سامانه راداری دریایی.
ویژگی: قابلیت استفاده به عنوان شناور گشت دریایی شناور تهاجمی.
قایق آذرخش
این قایق تندرو از شناورهای تندروی ساخت کشورمان است که از سال ۸۰ به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شد.
طول: ۲۳ متر
پهنای بدنه: ۴ متر
ارتفاع ستونها: ۱ متر
قابلیت بارگیری استاندارد: ۲۰ تن
نوع پیشران: دو موتور دیزلی متصل به دو محور شفت
سرعت: ۵۰ گره دریایی (۹۳ کیلومتر در ساعت)
تعداد جعبه دنده: دو عدد
ویژگی خاص: سرعت بالا در گشت زنی در سواحل خلیج فارس
قایق باور
فناوری ساخت شناورهای پرنده برای نخستین بار در ایران در شناورهای پرنده باور طراحی و پیاده سازی شد. این قایق در ۴ نسل طراحی و ساخته شده است که باور ۴ پیشرفتهترین آن محسوب میشود. ویژگیهای ذکر شده مربوط به قایق پرنده باور ۴ است.
طول: ۸/۸۹ متر
عرض: ۷/۵۹ متر
ارتفاع: ۲/۳۷ متر
سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
بیشنیه وزن در هنگام برخاست: ۹۳۰ کیلوگرم
توان پرواز تا ارتفاع: ۰/۵ متری از سطح آب
بیشنیه ارتفاع پرواز از سطج آب: ۵۰ متر
جنس بدنه: ترکیب آلومینیوم و کامپوزیت
برد مفید: ۳۵۰ کیلومتر
تسلیحات: یک فروند موشک کروز
ظرفیت بارگیری استاندارد: ۱۳۰ کیلوگرم
مسافت لازم برای پرواز پرنده: ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر
مسافت لازم برای فرود پرنده: ۶۰ تا ۱۰۰ متر
ویژگی خاص: استفاده از بالچههایی خاص برای افزایش مانور پذیری، استفاده از طراحی خاص در زیر بالچه برای حفظ تعادل، طراحی بسیار آیرودینامیک و استفاده از دو صفحه نمایشگر دیجیتال.
- بیشتربخوانید:
- فرمانده کل سپاه: هیچگاه در تولید قدرت متوقف نمیشویم