پیشنهاد یک عضو اتاق تهران؛ ایجاد صندوق توسعه صنعت خودرو با مأموریت حمایت از طرحهای نوآورانه و رفع گلوگاههای فناورانه
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: منطق عادلانه و عاقلانه قیمت گذاری خودرو حکم میکند که جلوی انباشت زیان سنواتی خودروسازان را بگیریم و این هزینه پنهان را به آینده منتقل نکنیم. برای اعتمادسازی در افکار عمومی هم باید یک صندوق توسعه صنعت خودرو ایجاد کرد.
خبرگزاری میزان -
این عضو اتاق تهران گفت: منطق عادلانه و عاقلانه قیمت گذاری خودرو حکم میکند که جلوی انباشت زیان سنواتی خودروسازان را بگیریم و این هزینه پنهان را به آینده منتقل نکنیم. برای اعتمادسازی در افکار عمومی هم باید یک صندوق توسعه صنعت خودرو ایجاد کرد و در هر نوبت افزایش قیمت خودرو تا رسیدن به قیمت تعادلی بازار، ۵۰ درصد مبلغ افزوده را به حساب صندوق توسعه صنعت خودرو واریز کنیم.
فرتوک زاده افزود: مأموریت این صندوق میتواند حمایت از طرحهای نوآورانه و رفع گلوگاههای فناورانه در زنجیره ارزش ساز صنعت خودروی کشور و گشودن بازارهای منطقهای باشد. این حمایت از طریق ایجاد و توسعه پنجره مشترک دانش فنی در نقاط تجمیع پذیر و مقیاس پذیر میان خودرو سازهای ایرانی تحقق بیابد. پنجرههایی که میتوانند علاوه بر ارتقاء قابلیتهای زنجیره ارزش ساز صنعت خودرو به سایر صنایع هم خانواده کشور هم کمک کنند.
حمیدرضا فرتوکزاده در گفتوگو با میزان، در خصوص مدیریت قیمت خودرو گفت: خطای سیاست گذاری در قیمت خودرو و بخصوص در روش قیمت گذاری باعث تضعیف بنیانهای زنجیره ارزش ساز صنعت خودرو کشور میشود و هم اقتصاد صنعت خودرو از نفس میافتد و هم افراد فاقد خودرو را از خودرو دار شدن دور میکند.
وی بیان کرد: با این روش قیمت گذاری، بار سنگین زیان انباشته خودروسازها به آینده منتقل میشود. این زیان انباشته نهایتاً به خریداران آینده خودرو منتقل خواهد شد.
فرتوکزاده اظهار کرد: تأثیر پذیری قیمت خودروهای ساخت داخل از قیمت ارز به صورت لحظهای و یک به یک نیست. آنچه که بر قیمت خودرو تأثیر میگذارد قیمت نهادههای مورد استفاده در خودروسازی است که از تورم تأثیر میپذیرد؛ بنابراین به اندازهای که کاهش نرخ ارز باعث کاهش تورم انتظاری میشود، بر قیمت خودرو هم تأثیر خواهد گذاشت.
این دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر تصریح کرد: در مورد سودجویی و رانت خواری در صنعت خودرو باید حساب شرکتهای خودروساز را از بازیگران منطقه خاکستری پیرامون خودروسازها جدا کرد. صورتهای مالی و گزارشهای حسابرسی شرکتهای خودرو ساز به راحتی قابل دسترس همگان است و زیان انباشته آنان قابل انکار نیست.
این دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر تصریح کرد: در مورد سودجویی و رانت خواری در صنعت خودرو باید حساب شرکتهای خودروساز را از بازیگران منطقه خاکستری پیرامون خودروسازها جدا کرد. صورتهای مالی و گزارشهای حسابرسی شرکتهای خودرو ساز به راحتی قابل دسترس همگان است و زیان انباشته آنان قابل انکار نیست.
این عضو اتاق تهران گفت: منطق عادلانه و عاقلانه قیمت گذاری خودرو حکم میکند که جلوی انباشت زیان سنواتی خودروسازان را بگیریم و این هزینه پنهان را به آینده منتقل نکنیم. برای اعتمادسازی در افکار عمومی هم باید یک صندوق توسعه صنعت خودرو ایجاد کرد و در هر نوبت افزایش قیمت خودرو تا رسیدن به قیمت تعادلی بازار، ۵۰ درصد مبلغ افزوده را به حساب صندوق توسعه صنعت خودرو واریز کنیم.
فرتوک زاده افزود: مأموریت این صندوق میتواند حمایت از طرحهای نوآورانه و رفع گلوگاههای فناورانه در زنجیره ارزش ساز صنعت خودروی کشور و گشودن بازارهای منطقهای باشد. این حمایت از طریق ایجاد و توسعه پنجره مشترک دانش فنی در نقاط تجمیع پذیر و مقیاس پذیر میان خودرو سازهای ایرانی تحقق بیابد. پنجرههایی که میتوانند علاوه بر ارتقاء قابلیتهای زنجیره ارزش ساز صنعت خودرو به سایر صنایع هم خانواده کشور هم کمک کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *