خداحافظی موفق «شنای پروانه» با اکران آنلاین/تجربه کارت این بار در شبکه نمایش خانگی
فیلم سینمایی «شنای پروانه» نخستین ساخته سینمایی محمد کارت پس از ۵ هفته به اکران آنلاین خود پایان داد و از پنج شنبه وارد نمایش خانگی خواهد شد.
«شنای پروانه» که عنوان بهترین فیلم جشنواره سی و هشتم فیلم فجر از نگاه تماشاگران را با خود به همراه دارد توانست در جذب مخاطب در اکران آنلاین پیشتاز آثار سینمایی باشد و رکورد را بشکند. برای این فیلم بعد از گذشت ۵ هفته ۱۸۸ هزار و ۹۸۰ بلیط فروخته شد. بر همین اساس میزان فروش این فیلم در پایان اکران آنلاین به رقم پنج میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
با توجه به پایان اکران آنلاین این فیلم سینمایی قرار است از صبح روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت همزمان با تعطیلات عید سعید فطر در پلتفرم فیلیمو در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.
سرمایهگذاری این فیلم را محمدصادق رنجکشان بر عهده داشته و سید مازیار هاشمی مجری طرح این فیلم سینمایی است.
فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی روی پرده رفت، ما کرونا سرنوشت تاریکی را برای پرافتخارترین فیلم فجر ۳۸ رقم زد. فیلم دو بار در مرحله اکران متوقف شد تا در دی ماه بار دیگر راهی سینماها شود، آن هم وقتی که فیلم به طرزی عجیب به بازار قاچاق راه یافت.
این فیلم نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست بالاترین تعداد نامزدی سیمرغ بلورین را از آن خود نماید، ساخته محمد کارت توانست در بخشهای بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین نقش مکمل زن و بهترین صدا و بهترین فیلم از نگاه مردمی سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.
جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانتهآ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینینیا، ایمان صفا، مهلقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری به ایفای نقش میپردازند.
شنای پروانه به عنوان نخستین تجربه کارگردانی محمد کارت اثری قابل دفاع از جهات مختلف است، اثری که شاید نمی توان آن را فیلمی فوق العاده خواند اما در میان آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر خوش درخشیده و به اذعان بسیاری از اهالی رسانه یکی از بهترین های این دوره بوده است.
عنصر اصلی و مهم شنای پروانه که بدون شک این فیلم را در دسته آثار خوب قرار می دهد را باید فیلمنامه دانست، فیلمنامه این اثر با شروعی بسیار خوب ایجاد شده و از همان ابتدا تعلیق را در مخاطب ایجاد می کند، هر چند این فیلمنامه در بخش هایی دچار تکرار می شود اما تا پایان روند روایی خود را پیش می گیرد.
فیلمنامه دارای یک هزارتوی خاص است، معمایی که هر لحظه بخشی از آن توسط شخصیت اصلی باز می شود اما در پایان مخاطب را به کلی کیش و مات می کند، روایت معمایی از یک قتل و پس از آن دلیل اقدامی که منجر به قتل شده به خوبی توسط فیلمنامه بسط و گسترش یافته و نقاط عطف را در محل هایی درست عرضه می کند.
کارگردانی شنای پروانه عامل دیگری برای موفقیت این اثر است، کارت با سابقه خوب خود در آثار کوتاه به سراغ ساخت اثری رفته که شاید در گام اول بلندپروازی خاصی بوده است، انتخاب لوکشین، باز گرفتن از بازیگران و ایجاد اتمسفری درست از جمله بارزه های مثبت این فیلم به حساب می آید.
در کنار این عوامل اما بازی خوب بازیگران این فیلم را نباید نادیده گرفت، شنای پروانه اکثریت موفقیت خود را در کنار عوامل فنی و تولید به بازیگران خود مدیون است، جواد عزتی بار دیگر در قامتی متفاوت به ایفای نقش پرداخته است، نقشی که مخاطب را با خود همراه کرده و تا پایان با خود می کشد.
در کنار بازی متفاوت عزتی اما نمی توان از ایفای نقشی کاملا متفاوت از امیر آقایی گذشت، نقشی که به خاطر آن سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و توانست باعث تحسین مخاطبان خود شود.
از جمله نکات جالب توجه این فیلم میتوان به همکاری محمد کارت با کارگردانان فیلم سینمایی «جاندار» اشاره کرد، فیلمنامه «شنای پروانه» با مضمونی اجتماعی توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده است، در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا میکند».
بازیگرانی چون: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیرآقایی، علی شادمان، مهدی حسینی نیا، مه لقا باقری، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری، بهروز پناهنده، روح الله مهرابی، محمد مطهری پور، نیلوفر شهفری، با حضور افتخاری علیرضا داودنژاد و هنرمندی پانته آ بهرام ومعرفی آبان عسکری در «شنای پروانه» به ایفای نقش پرداختهاند.