کدخدایی: مصوبه شورای نگهبان قانونگذاری نیست
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما اینقدر توجه داریم که مرجع قانونگذاری به طور خاص مجلس شورای اسلامی است؛ اما شورای نگهبان طبق اصل ۱۱۵ و به موجب سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری این مصوبه را تصویب کرده است.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان، «عباسعلی کدخدایی» درخصوص ثبتنامهای غیرمنطقی که همچنان مثل روال دورههای گذشته انجام میشود و افرادی برای ثبتنام حضور پیدا میکنند که هیچ سنخیتی با ریاست جمهوری و نامزدی در انتخابات ندارند، گفت: سالهاست که گرفتار چنین وضعیتی هستیم و ثبتنام از داوطلبان ریاست جمهوری در شأن مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان افزود: متأسفانه افرادی که فاقد توانمندیها و شرایط اولیه هستند با توجیه اینکه قانون انتخابات ذکری از شرایط نکرده است، ثبتنام میکنند و رسانهها هم ثبتنامها را پوشش میدهند که متأسفانه موجب وهن نظام است.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته شورای نگهبان بارها درخواست کرده است که این مسأله در قانون انتخابات بهگونهای تدبیر شود که مشکل رفع شود؛ اما متأسفانه به این موضوع توجه نشد تا زمانی که سیاستهای کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد و در بند ۱۰-۵ آن شورای نگهبان را موظف کرد تا شاخصهای رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعریف و تعیین کند.
کدخدایی با بیان اینکه در سیاستهای کلی انتخابات بحث احراز شایستگیهای اولیه در مرحله ثبتنام هم مطرح شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات کرد که مواجه با اشکالاتی شد که طی چندین مرحله رفت و برگشت در نهایت مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت، اما نهایتاً هیأت عالی نظارت مجمع به آن اشکال گرفت که نتوانست مسیر نهایی برای قانون شدن را برای اجرا طی کند.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد: به همین دلیل اعضای شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی و سیاستهای کلی انتخابات از اختیار نظارتی خودشان استفاده کردند و شرایط اولیه را برای ثبتنام پیشبینی کرده و در قالب یک مصوبه برای وزارت کشور ارسال کردند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که اگر ابلاغیه شورای نگهبان اجرایی میشد آیا از افرادی که شرایط ندارند ثبتنام به عمل میآمد؟ گفت: نباید ثبتنام صورت میگرفت؛ الان هم شورای نگهبان اعلام کرده افرادی که شرایط اولیه را طبق مصوبه این شورا نداشته باشند ثبتنام آنها معتبر نیست؛ به هر حال شورای نگهبان باید به استناد اصول ۱۱۵ و ۱۱۰ احراز صلاحیت کند و احراز صلاحیت هم باید از مسیر ثبتنام معتبری انجام شود که این شرایط در مصوبه شورای نگهبان و در اطلاعیه شمارههای ۵ و ۶ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام شده است.
کدخدایی در پاسخ به این سئوال که ابلاغیه شورای نگهبان که به نوعی همان اصلاح آییننامه ثبتنام داوطلبان است، آیا وضع قانون محسوب میشود؟ گفت: ببینید شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست؛ ما اینقدر توجه داریم که مرجع قانونگذاری به طور خاص مجلس شورای اسلامی است؛ طبیعتاً شورای نگهبان قصد قانونگذاری ندارد، ولی ما همیشه مواردی را با وزارت کشور داشتهایم، به عنوان مثال اگر به وزارت کشور اعلام کردیم که ۱۲ نیمه شب انتخابات و رأیگیری باید تمام شود وزارت کشور باید عمل کند و عمل هم کرده است؛ اگر گفتیم مثلاً شکل تعرفه اینگونه باشد وزارت کشور به آن عمل کرده است و اگر گفتیم کسانی که میخواهند ثبتنام کنند باید این شرایط را لحاظ کنند باید عمل کند تا ما هم بتوانیم در بررسی صلاحیتها، احراز صلاحیت دقیق و درستی را داشته باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: پس، این مصوبه به هیچ عنوان قانونگذاری نیست بلکه طبق اصل ۱۱۵ و به موجب سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری این مصوبه تصویب شده است.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان افزود: متأسفانه افرادی که فاقد توانمندیها و شرایط اولیه هستند با توجیه اینکه قانون انتخابات ذکری از شرایط نکرده است، ثبتنام میکنند و رسانهها هم ثبتنامها را پوشش میدهند که متأسفانه موجب وهن نظام است.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته شورای نگهبان بارها درخواست کرده است که این مسأله در قانون انتخابات بهگونهای تدبیر شود که مشکل رفع شود؛ اما متأسفانه به این موضوع توجه نشد تا زمانی که سیاستهای کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد و در بند ۱۰-۵ آن شورای نگهبان را موظف کرد تا شاخصهای رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعریف و تعیین کند.
کدخدایی با بیان اینکه در سیاستهای کلی انتخابات بحث احراز شایستگیهای اولیه در مرحله ثبتنام هم مطرح شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات کرد که مواجه با اشکالاتی شد که طی چندین مرحله رفت و برگشت در نهایت مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت، اما نهایتاً هیأت عالی نظارت مجمع به آن اشکال گرفت که نتوانست مسیر نهایی برای قانون شدن را برای اجرا طی کند.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد: به همین دلیل اعضای شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی و سیاستهای کلی انتخابات از اختیار نظارتی خودشان استفاده کردند و شرایط اولیه را برای ثبتنام پیشبینی کرده و در قالب یک مصوبه برای وزارت کشور ارسال کردند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که اگر ابلاغیه شورای نگهبان اجرایی میشد آیا از افرادی که شرایط ندارند ثبتنام به عمل میآمد؟ گفت: نباید ثبتنام صورت میگرفت؛ الان هم شورای نگهبان اعلام کرده افرادی که شرایط اولیه را طبق مصوبه این شورا نداشته باشند ثبتنام آنها معتبر نیست؛ به هر حال شورای نگهبان باید به استناد اصول ۱۱۵ و ۱۱۰ احراز صلاحیت کند و احراز صلاحیت هم باید از مسیر ثبتنام معتبری انجام شود که این شرایط در مصوبه شورای نگهبان و در اطلاعیه شمارههای ۵ و ۶ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام شده است.
کدخدایی در پاسخ به این سئوال که ابلاغیه شورای نگهبان که به نوعی همان اصلاح آییننامه ثبتنام داوطلبان است، آیا وضع قانون محسوب میشود؟ گفت: ببینید شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست؛ ما اینقدر توجه داریم که مرجع قانونگذاری به طور خاص مجلس شورای اسلامی است؛ طبیعتاً شورای نگهبان قصد قانونگذاری ندارد، ولی ما همیشه مواردی را با وزارت کشور داشتهایم، به عنوان مثال اگر به وزارت کشور اعلام کردیم که ۱۲ نیمه شب انتخابات و رأیگیری باید تمام شود وزارت کشور باید عمل کند و عمل هم کرده است؛ اگر گفتیم مثلاً شکل تعرفه اینگونه باشد وزارت کشور به آن عمل کرده است و اگر گفتیم کسانی که میخواهند ثبتنام کنند باید این شرایط را لحاظ کنند باید عمل کند تا ما هم بتوانیم در بررسی صلاحیتها، احراز صلاحیت دقیق و درستی را داشته باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: پس، این مصوبه به هیچ عنوان قانونگذاری نیست بلکه طبق اصل ۱۱۵ و به موجب سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری این مصوبه تصویب شده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *