فیلمها در انتظار وضعیت نارنجی تهران/پایان شب سیاه سینمای ایران به سپیدی خواهد رسید؟
- سینمای ایران بعد از تلاشهای بی وقفه در یک سال و چند ماه رونایی و گرفتن مجوز اکران سالنها در شرایط نارنجی اما با قرار گرفتن در شرایط قرمز بار دیگر به اجبار دربهای خود را به روی مخاطبان بست و حالا اینکه این دربها چه زمانی دوباره به روی مخاطب باز میشود کابوس هر شب تک تک سینماگران شده است.
در این میان بیشترین ضرر متوجه سالنداران سینما شده چراکه بیشتر آنها این روزها فقط و فقط مجبور به پرداخت شارژ و هزینههای متفرقه سالنها شدهاند در شرایطی که هیج مخاطبی ندارند و این موقعیت در طولانی مدت میتواند منجر به نابودی صاحبان سالنهای سینما و به طور کلی ضربه شدید به چرخه اکران در سینما شود.
سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزها حتی از برگزاری یک جلسه ساده برای چگونگی بررسی این شرایط بازماندهاند چراکه هیچ کس نمیتواتند کاری بکند تا وضعیت شهرها به ویژه شهر تهران که بیشترین سالنهای سینمایی را در خود جای داده است به وضعیت نارنجی برسد.
با این وجود با شکست مالی که هم فیلمها و هم سالنداران در این روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ با تعطیلی سینماها خوردهاند بعید به نظر میرسد حتی با قرار گرفتن وضعیت تهران از قرمز به نارنجی و بازگشایی سینماها با ظرفیت محدود مخاطب چرخه اقتصادی سینما جانی دوباره بگیرد.
به طور معمول هر کارگردان و به ویژه تهیه کنندهای با ساخت یک فیلم سینمایی ملزم به انتظار برای بازگشت مالی آن اثر خواهد بود تا بتواند بر اساس میزان استقبال از آن فیلم، اثر بعدی خود را وارد مرحله پیش تولید کند بدون شک این شرایط برای فیلمهایی که طی سالهای اخیر فقط و فقط به فکر جذب گیشه بودند کشنده و غیر قابل توصیف است هر چند کارگردانان و تهیه کنندگانی در این میان هستند که هدفشان صرفا تاثیرگذاری و انتقال پیام خود به جامعه بوده و هست.
در این مدت زمان و حتی در ماههای ابتدایی شیوع ویروس کرونا ابراهیم حاتمی کیا با در اختیار قرار دادن آخرین فیلم سینمایی خود یعنی «خروج»به چرخه اکران آنلاین نشان داد هدف والاتری از بهرهمندی افتصادی در سینمای ایران دارد، در این بین بسیاری از تهیهکنندگان و کارگردانان با اکران آنلاین فیلمهای خود مخالفت کردند و گفتند اکران آثار خود را به بعد از شیوع ویروس کرونا منتقل میکنند و حالا پس از یک و سال چند ماه و ادامه داشتن ویروس کرونا آنها نه تنها از چرخه اقتصادی خود باز مانده اند بلکه مخاطبان اصلی خود را نیز در این مدت از دست دادند چراکه وقفه زیادی بین اکران آثار آنها در جشنواره فیلم فجر تا اکران عمومی ایجاد شده و موجب به فراموشی سپردن آثار خود از ذهن مخاطبان شدهاند چراکه به طور طبیعی هر فیلمی که در هر سالی ساخته میشود با توجه به موقعیت روز جامعه و حال و هوای آن سال تولید میشود و با گذشت زمان و تغییر فضای جامعه به طور ناخودآگاه جذابیت خود را برای مخاطب از دست میدهد.
حالا پس از شروع ناخوشایند سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ همه نگاهها به قرار گرفتن وضعیت رنگ قرمز تهران به نارنجی دوخته شده است اما دریغ از کوچکترین تغییر در وضعیت، با همه این اوصاف باید دید پایان شب سیاه سینمای ایران به سپیدی خواهد رسید یا نه، اما در ادامه گزارش آخرین آمار فروش سینمای ایران را خواهید دید:
شنای پروانه
کارگردان: محمد کارت
«شنای پروانه» تنها در ۱۷ روز رکورد فروش اکران آنلاین را شکست و لقب پرفروشترین فیلم اکران آنلاین برای محمد کارت به ثبت رسید.
فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت با فروش بیش از ۴ میلیارد لقب پرفروش ترین فیلم اکران آنلاین را از آن خود کرد.
آخرین ساخته محمد کارت، به تهیه کنندگی رسول صدر عاملی پس از گذشت تنها ۱۷روز از اکران آنلاین خود با فروش بالای ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رکورد فروش در اکران آنلاین را شکست. این در حالیست که نسخه قاچاق این فیلم یک ماه قبل از اکران آنلاین دست به دست میشد که با این وجود ثبت همچین رکوردی قابل توجه است.
پیش از این فیلم سینمایی خوب، بد، جلف: ارتش سری رکورددار فروش آنلاین سینمای ایران بود. به این ترتیب شنای پروانه که اکران آنلاینش را از ۱۱ فروردین آغاز کرده بود در کمتر از ۲۰ روز به این رکورد دست پیدا کرده است.
فیلمهای سینمایی خروج، زیر نظر، طلا، زنها فرشتهاند، لتیان، بی حسی موضعی، حکایت دریا و بنفشه آفریقایی در ردههای بعدی فروش قرار دارند.
هفتهای یکبار آدم باش
کارگردان: شهرام شاه محمدی
این فیلم با فروش بیش از ۴۰ میلیون تومان مقام اول فروش را به دست آورده است.
هفتهای یکبار آدم باش کمدی به تهیهکنندگی مستانه مهاجر، داستان رویارویی دو زوج با سبک زندگی متفاوت است که در این میان موقعیتهای جالبی شکل میگیرد. در هفتهای یکبار آدم باش پژمان جمشیدی، رعنا آزادیور، پژمان بازغی، ساغر قناعت، علی استادی، شیرین یزدانبخش، هوشنگ رادیپور و ترنم کرمانیان بازی کردهاند.
خورشید
کارگردان: مجید مجیدی
این فیلم با فروش بیش از ۳۵ میلیون تومان جایگاه دوم فروش را دارد.
خورشید مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی رقابتی شیر طلایی در هفتاد و دومین جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب و برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شد.
علی کودک دوازده ساله ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک ، زندگیشان را می گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می شوند. بازیگران خورشید جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی و روح الله زمانی هستند.
تکخال
کارگردان: مجید مافی
این فیلم با فروش بیش از ۲۷ میلیون تومان جایگاه چهارم فروش را کسب کرده است.
تکخال یک کمدی موزیکال است درباره مردی گرفتار در میان بانوان متعدد؛ این مرد تلاش دارد با خویشتنداری، در مسیر راست قرار گیرد، ولی درستکاری در روزگار غلبه ناراستیها، کار سادهای نیست…
بازیگران تکخال پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم قلیخانی، امیر کربلاییزاده و یوسف تیموری هستند.
خون شد
کارگردان: مسعود کیمیایی
این فیلم با فروش بیش از ۸۳ میلیون تومان جایگاه پنجم را دارد.
خون شد روایتگر داستان مردی است که بعد از سالها از زندان آزاد شده و تصمیم میگیرد تا اوضاع زندگی و خانوادهاش را روبهراه کند.
بازیگران این فیلم سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد و سیامک صفری هستند.
لاله
کارگردان: اسدالله نیکنژاد
این فیلم با فروش ۲۶ میلیون تومان جایگاه ششم پرفروشترین فیلم ۱۴۰۰ را دارد.
بخشی از زندگی قهرمان اتومبیلرانی لاله صدیق تنها زن ورزشکار ایرانی که براساس زندگی او، فیلم سینمایی ساخته شده است.
بازیگران لاله سارا امیری، سام قریبیان، ایرج نوذری، نیکی کریمی، میترا حجار، لیلا اوتادی و آزیتا حاجیان هستند.