سرنوشت رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟
- باشگاه خبرنگاران نوشت: روزی برای یادآوری خدمتی عظیم که دسترنج اش ستودنی است. اساتید و کادر آموزش هر کشور به نوبه خود به باغبانانی مشابه هستند که چرخه پیشرفت و تولید و خوداتکایی کشور را شکل میدهند.
هر چه قدر میزان رسیدگی دولتها به سیستم آموزش کشور بیشتر و توجهات مالی و اعتباری بالاتری وجود داشته باشد، آینده اقتصادی و همچنین سایر حوزههای آن کشور نیز تامین است.
کشور ما نیز سالهاست در بخش حقوق معلمان و اساتید دانشگاهی خود با چالشهای مختلفی رو به روست، از طرحی با نام «رتبه بندی معلمان» تا «همسان سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه ها» موضوعاتی از این دست که دو سالی میشود اجرای آن با پیگیریهای متعدد رسانهها جدیتر شده است.
هر چند عدهای از این کادر آموزشی معتقدند در سال ۹۹ اجزای امتیاز ۱۰ قانون خدمات کشوری و افزایش ۵۰ درصدی حقوقها و اجرای ناقص رتبه بندی ها، نظام حقوقی آنها را با مشکل مواجه کرد.
رتبه بندی شامل چه تعداد معلم میشود؟
نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در گفت و گویی که اخیرا با باشگاه خبرنگاران جوان داشته از تصویب دائمی قانون رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: لایحهای تحت عنوان رتبه بندی معلمان در مجلس در دست بررسی است و دولت به شدت پیگیر اجرای صحیح آن برای معلمان است.
اما سوال اینجاست که تعداد معلمها د رقم بودجه چقدر است، آنطور که بررسیها نشان میدهد دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان کنار گذاشته است و این طرح به کفته نوبخت از فروردین ماه به اجرا در خواهد آمد، یعنی بعد از تصویی این لایحه معوقات رتبه بندی در فروردین ماه ۱۴۰۰ هم محاسبه خواهد شد. اما آیا معضل تنها به اینجا ختم میشود؟
سازمان اداری و استخدامی به عنوان قسمت دیگری از مجریان اقتصادی کشور با توجه به قانون خدمات کشوری اقدام به جذب نیروی انسانی در قسمت آموزش و پرورش خواهد کرد. آنطور که خبرها به گوش میرسد قرار است بیش از ۷۳ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و سیستم آزمون جذب کادر آموزش کشور شوند.
اما نگاه اقتصادی در موفقیت آموزش کشور چیست؟ کشورهایی موفق ترند که شاید پول خوبی برای معلمهای خود آن هم به درستی خرج میکنند.
هزینه برای آموزش، یعنی تولید در آینده کشور تضمین است
علی اکبر راسخ، کارشناس اقتصادی و استادیار دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، میگوید: بودجههای تخصیص یافته در کشورهای پیشرفته دنیا برای نظام آموزشی، خود به نوعی چک تضمینی برای پیشبرد اهداف کلان اقتصادی در آن کشور است. شما هرگاه معلم و استادی که دغدغه مالی نداشته باشد را مشاهده کردید، متوجه آموزش دقیق او خواهید شد.
وی در پاسخ به این سوال که بعد اقتصادی این ماجرا کجاست؟ ابراز کرد: نظام آموزشی سازنده سازه سیستم اقتصادی کشورهاست، البته نباید همه موارد را به حقوق معلمان ربط داد بلکه هر گاه نظام آموزشی توسط مراجع اقتصادی تامین مالی مناسبی شد و تجهیزات مورد نیاز آموزشی با بروزرسانی دنیا همگام بود، قطعا این سیستم کارآفرین، اقتصاددان و سایر مشاغل دیگر در آینده را تضمین میکند. سالیان میلیاردها تومان وعده به تخصیص برای معلمان نام برده میشود، اما همچنان معلم کپرنشین و روستایی برای آموزش با مشکل حقوق و پرداختها مواجه است. نوسازی بافتهای فرسوده که بماند.
۱۴۰۰ سال خوبی برای فرهنگیان خواهد بود
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم سال گذشته در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان به خبرنکار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص رتبه بندی معلمان اینطور نوید میدهد: دولت لایحه رتبه بندی معلمان را به جد پیگیری میکند و مجلس آن را تصویب خواهد کرد.
وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای رتبه بندی تامین شده است. پیش بینی میکنیم سال ۱۴۰۰ برای فرهنگیان سال بهتری خواهد بود و در فاصله سال ۹۸ تا ۹۹ اتفاقات خوبی برای فرهنگیان رخ داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی شامل معلمها اهداف خاصی را دنبال میکند و یک راهبرد برای ارتقای کیفیت است و در کنار آن حقوق و مزایای بهتر برای صلاحیت بالاتر نیز تعبیه میشود.
گذر از بحث معلم ها، موضوع همسان سازی حقوق هیئت علمی دانشگاهها نیز از مواردی است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان میشود، اما باید دید رقمی که بارها وعده آن در رتبه بندیها داده شده است محقق میشود یا خیر؟!