فواید و فضایل دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان/توفیق همنشینی با نیکان
علی خلیلی در گفتوگو با پیرامون دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان گفت: دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دعایی پر محتوا و اندیشمندانه است، درخواستهایی که بندگان از پروردگار خود دارند در این دعاها تعالی دهنده روح و اراده انسان است که هر یک از آنها آثار و عوامل خاص خود را دارد.
وی به متن دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: در این دعا بیان شده است: «اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین، خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.»
خلیلی به مضمون دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: در این دعا از خداوند میخواهیم که به ما توفیق دهد تا با نیکان همنشین باشیم لذا همدم و همنوا شدن با کسانی که بهعنوان مومنین و مقربین درگاه خداوند شناخته میشوند نکته مهم و ارزشمندی است، زیرا در صحنه قیامت مجرمان در یک صف و انبیاء، اولیا و اوصیاء در صفی دیگر قرار میگیرند.
وی در همین راستا ادامه داد: قرار گرفتن در صفحه انبیاء و اولیاء سعادت بزرگی برای بندگان محسوب میشود چراکه آنان کسانی بودند که مطابق فرمان پروردگار متعال عمل نموده اند و بر سر سفره نعمات فراوان پروردگار روزی میخورند.
خلیلی در مورد صف اشرار همچنین ابراز کرد: قطعاً هیچ بندهای نمیخواهد در صف اشرار قرار بگیرد افرادی همچون نمرود، فرعون و حتی صدام افرادی شرور بودند که در دنیا هرگز مطابق فرمان پروردگار عمل نکردند آنان از نعمات خداوندی محروم خواهند بود پس باید بکوشیم که در صف ابرار قرار گیریم حتی اگر به عنوان آخرین نفرات در این صف محسوب شویم.
وی به فراز دوم دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: در این فراز از خداوند میخواهیم که ما را در خانه آرامش قرار دهد، زیرا انسان در صحنه دنیا هر چقدر که از لحاظ مادی تمکن داشته باشد هیچ گاه آرامش نخواهد داشت ثروت و مقام هرگز با خود آرامش نمیآورد بلکه باعث استرس و ایجاد دغدغههای روحی فراوان برای انسان میشود، «امیرالمومنین (ع)» در این مورد میفرماید: از مقررتان بگریید، زیرا زندگی زودگذری خواهد بود و به زندگی ثابت و واقعی خود بپردازید در اینجا منظور از مقرر در واقع زندگی دنیوی است زندگی زودگذری که آرامش در آن وجود ندارد، اما زندگی ثابت همان زندگی است که در آخرت آن را تا ابد خواهیم داشت لذا آرامش و امنیت در سایه ابرار برای آن زمان بسیار لازم و ضروری است.
وی به سخن دیگری از «امیرالمومنین (ع)» که در نهج البلاغه آمده است اشاره و بیان کرد: «امیرالمومنین (ع)» در نهجالبلاغه به پوچی دنیا بارها اشاره کردهاند، ایشان میفرمایند:
یَا أَیُّهَا النَّاسُ، مَتَاعُ الدُّنْیَا حُطَامٌ مُوبِىءٌ فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ! قُلْعَتُهَا أَحْظَى مِنْ طُمَأْنِینَتِهَا، وَ بُلْغَتُهَا أَزْکَى مِنْ ثَرْوَتِهَا. حُکِمَ عَلَى مُکْثِرٍ بِالْفَاقَةِ، وَ أُعِینَ مَنْ غَنِیَ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ. وَ مَنْ رَاقَهُ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ نَاظِرَیْهِ کَمَهاً، وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ بِهَا مَلاََتْ ضَمِیرَهُ أَشْجَاناً، لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَى سُوَیْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ یَشْغَلُهُ، وَ غَمٌّ یَحْزُنُهُ، کَذلِکَ حَتَّى یُؤْخَذَ بِکَظَمِهِ فَیُلْقَى بِالْفَضَاءِ مُنْقَطِعاً أَبْهَرَاهُ، هَیِّناً عَلَى آللّهِ فَنَاؤُهُ، وَ عَلَى الاِْخْوَانِ إِلْقَاؤُهُ. وَإِنَّما یَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْیَا بِعَیْنِ الاِعْتِبَارِ، وَیَقْتَاتُ مِنْهَا بِبَطْنِ الاِضْطِرَارِ، وَ یَسْمَعُ فِیهَا بِأُذُنِ الْمَقْتِ وَ الاِْبْغَاضِ، إِنْ قِیلَ أَثْرَى قِیلَ أَکْدَى! وَإِنْ فُرِحَ لَهُ بِالْبَقَاءِ حُزِنَ لَهُ بِالْفَنَاءِ! هذَا وَ لَمْ یَأْتِهِمْ «یَوْمٌ فِیهِ یُبْلِسُونَ».
اى مردم، متاع دنیا همچون گیاهان خشکیده «وباخیز» است بنابراین از چنین چراگاهى دورى کنید. دل کندن از آن لذت بخشتر است از دل بستن و اعتماد به آن، و استفاده از آن به مقدار نیاز بهتر است از جمع کردن و انباشتن ثروت آن. کسى که از آن بسیار گردآورى کند محکوم به فقر و نیازمندى است و هر آن کس از آن بى نیازى جوید به آسایش و آرامش خود کمک کرده است. کسى که زر و زیورهاى دنیا در نظرش شگفت انگیز باشد قلب او نابینا مى شود و آن کس که عشق آن را به خداوند بى اهمیت و افکندنش به گورستان براى دوستانش آسان است.