چرا مجوز ساخت متروی پردیس صادر نمیشود؟
- مطالعات احداث متروی پردیس از حدود هشت سال قبل آغاز شد، تا اینکه اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه احداث مترو پردیس بین شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسید.
طبق تفاهم نامه عمران و قرارگاه خاتم قرار است ۳۰ درصد منابع مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم و ۷۰ درصد توسط دولت از طریق منابع عمومی و منابع شرکت عمران شهرهای جدید تامین شود. اما طولانی شدن فرآیند تصویب پروژه در کمیسیون اقتصادی دولت، بازار شایعات درباره این پروژه را داغ کرده است. این در حالی است که بسیاری از مردم پردیس در انتظار آغاز پروژه مترو هستند.
دو دلیل زیست محیطی تاخیر صدور مجوز متروی پردیس
رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتوگو با میزان در خصوص دلیل تاخیر اخذ مجوز متروی شهر جدید پردیس گفت: بخشی از متروی پردیس با منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر تداخل دارد و بر اساس قوانین پارکهای ملی در مورد آنها یکسری ممنوعیتهای مطلق وجود دارد و از این رو ما در حال انجام بررسیهای تکمیلی و به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم به اخذ مجوز متروی پردیس کمک کنیم.
وی ضمن اشاره به اینکه تا کنون بر اساس گزارشی که از روند اجرای این پروژه دریافت کردیم، ۲۰۰ متر از این طرح با پارک ملی خجیر تداخل دارد که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اصله درخت هم به همین دلیل قطع میشوند، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم خسارت را به حداقل برسانیم و در این خصوص راهکاری ارائه دهیم در حال انجام اقداماتی هستیم که بتوانیم به لحاظ قانونی و زیست محیطی پاسخگو باشیم.
مدیرکل دفتر زیستگاهها با بیان اینکه هنوز با اجرای این طرح به صورت مطلق مخالفت نشده است، در خصوص زمان اعلام نتیجه در خصوص اخذ مجوز متروی پردیس اظهار کرد: ما ملزم هستیم طی دو ماه پاسخگو باشیم و هنوز مهلت دو ماهه ما به پایان نرسیده است.
اقتدارضمن بیان این موضوع که این دو مورد که مطرح شد، تنها بخشی از دلایل تاخیر در صدور مجوز برای متروی پردیس است و این موضوع دلایل دیگری هم دارد، عنوان کرد: از زمان صدور استعلام به مدت دو ماه ما فرصت پاسخگویی نسبت به این موضوع را داریم که این مدت هنوز به پایان نرسیده است و ما باید یا جواب بله بدهیم یا خیر که اگر جواب ما بله باشد باید شرایط و ضوابط آن را تعیین کنیم و به طورکلی در حال انجام یک توافق کلی با متروی پردیس و تعیین ضوابطی برای اجرای این پروژه هستیم که به زودی نهایی میشود.
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مشاور زیست محیطی پروژه باید راهکارهای مورد نظر را برای حداقل رساندن خسارات به ما اعلام کند؛ توضیح داد: برای اجرای این پروژه شاید اصلا نیازی به قطع درختان نباشد چرا که با بررسیهایی که ما انجام دادیم میتوان درختان را جابه جا کرد در حالی که در گزارش عنوان شده درختها باید قطع شوند، در حال حاضر شرکتهایی در دنیا هستند که به جای انتخاب سادهترین کار که قطع درختان است، آنها را جا به جا میکنند و در جای دیگری میکارند و به همین دلیل است که بررسیهای تکمیلی باید صورت گیرد و به علاوه ما هنوز پیشبینی نکرده ایم که خاک منابع قرضه که از تونل بیرون میآید، کجا باید دخیره شود.
وی افزود: موضوع دیگر این است که آنجا رودخانه حفاظت شده جاجرود است و منابع آب بزرگی در محل برگزاری پروژه متروی پردیس وجود دارد و اگر مدیریت درستی صورت نگیرد، موجب میشود وقوع یک بارندگی و سیل خسارتهایی هم به اماکن، هم به محیط زیست و هم به مردم وارد شود و به همین دلیل این موارد در حال بررسی است، تا بتوانیم پاسگو باشیم و جواب ما و ضوابطی که برای اجرای این پروژه تعیین کردیم، به زودی نهایی میشوند.